Når virksomheder fortæller om deres indsats på bæredygtighedsområdet, har de tendens til at overdrive.
Det mener fire ud af ti danskere i undersøgelsen Bæredygtighedsbarometret, som kommunikationsbureauet Advice står bag for tredje år i træk. Særligt de unge er skeptiske. Blandt de 18-34-årige mener hver anden, at virksomhederne overdriver.
Danskerne er dog på samme tid positive over for virksomhedernes bæredygtighedskommunikation. Andelen, der oplever, at danske virksomheder er gode til at fortælle om deres bæredygtige tiltag, er nemlig steget til 56 pct. i år fra et niveau på 42 pct. i 2020 og blot 24 pct. i 2019.
Forventningspresset på virksomhederne er øget i årets måling. 30 pct. af danskerne, mod 24 pct. i 2019, mener at virksomhederne har det største ansvar for den bæredygtige udvikling. Samtidig falder andelen af danskere, der mener, at de selv som forbrugere og borgere bærer det største ansvar til 28 pct. mod 34 pct. i 2020.
Læs også: Danskernes dom: her er de mest bæredygtige brancher
Fortællingen om vindmøllernes betydning for den grønne omstilling går fortsat sin sejrsgang. Det står klart, når man ser på, hvilke sektorer og virksomheder danskerne mener gør mest for den bæredygtige udvikling. Ligesom i 2020 tager Vestas og Ørsted henholdsvis første- og andenpladsen, som de mest bæredygtige virksomheder i danskernes bevidsthed. Energisektoren er desuden den sektor, danskerne opfatter som mest bæredygtig. Det gælder 58 pct. i 2021 versus 62 pct. i 2020.
En ny sektor er til gengæld ved at mase sig ind på den bæredygtige dagsorden. Det gælder fødevarebranchen, som i år overtager dagligvarebranchens andenplads på listen over de mest bæredygtige sektorer.
Den udvikling smitter også af på listen over de mest bæredygtige virksomheder, hvor Arla for første gang indtager en tredjeplads, når danskerne uhjulpet skal pege på de virksomheder, de opfatter som mest bæredygtige.
Opsigelsen sidste år af Coops aktivistiske direktør Peter Høgsted, som blev kendt for sine stærke holdning til bæredygtighed, kan have resulteret i dagligvarekædens fald fra en tredje- til en fjerdeplads, ifølge direktør og partner Martin Vith Ankerstjerne.
Længere nede på top ti-listen finder man også flere virksomheder fra dagligvare- og fødevarebranchen end sidste år. De snupper i alt seks af pladserne. I år er de nye navne på listen Aarstiderne og Irma.
Andre bevægelser på listen er Novo Nordisk, som er rykket fra en ottendeplads til en femteplads, mens Danfoss og Thise Mejeri er rykket ned. Grundfos er ude af top ti, mens Rema 1000 er sprunget fra en sjette- til en niendeplads.
Advice har i årets måling spurgt ind til, hvad der driver danskernes holdning til, om en branche er bærdygtig eller ej. Det gælder primært, i hvor høj grad man tror på, at industriens miljøbelastning er reduceret markant om 10 år. Derudover spiller det en rolle, i hvor høj grad man synes, at danske virksomheder er gode til at fortælle om deres arbejde med bæredygtighed. “Jo mere enig man er i disse to spørgsmål, desto mere tilbøjelig er man til at vurdere en branche som bæredygtig,” konkluderer Advice.
Læs hele analysen mod afgivelse af email her.
Forsiden lige nu:
Den menneskelige værdi står ved en skillevej. Derfor skal vi have et AI-mærke
MÆRKER. AI truer både de kreative branchers rettigheder, den enkeltes kritiske sans og beskyttelse af forbrugere. Derfor raser debatten om en ”Made By Human”-certificering i EU, Forbrugerrådet Tænk og brancher. Ekspert har et bud.
Klimahensyn og datasikkerhed kalder på “Ansvarlig AI”-mærke
MÆRKER. Behov for ansvarlig brug af kunstig intelligens med blik for klima og datasikkerhed starter debat om mærke for “Ansvarlig AI”. Forbrugerrådet Tænk, EU og eksperter melder ind.
Millionbevilling skal løfte eksperimenterende dansk-indisk netværk for grøn omstilling
BEVILLING. Akademiet for Tekniske Videnskaber får økonomisk kraft til at rykke på den grønne omstilling i det indiske innovationspartnerskabet Echo Network. Netværket gentænker videnskabelig metode i “socialt eksperiment” med lokalmiljøer.
Seneste artikler:
Generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden stopper
NYT JOB: Bo Øksnebjerg fratræder som generalsekretær til fordel for en stilling i det private erhvervsliv.
Tidligere McKinsey-leder bliver vicedirektør i Tetriis-koncernen
NYT JOB. Sune Ingemann har en baggrund fra McKinsey og senest en lederrolle hos Nrep. Nu skal han fortsætte arbejdet med globalt ansvar som vicedirektør i Tetriis-koncernen.
Kunstig intelligens kan revolutionere sundhedsforskningen
PODCAST: I en snak med Adam Baker, som er direktør for Future Labs i virksomheden Novonesis, bliver vi klogere på, hvordan kunstig intelligens (AI) og datavidenskab har potentiale til at revolutionere sundhedspleje og folks helbred.
Loading...
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.