Connect with us

Hvad søger du?

Sustain ReportSustain Report

Nyheder

Fire ud af ti danskere: Virksomheder overdriver klimaindsats

Særligt de unge er kritiske over for virksomhedernes fortælling om bæredygtige tiltag.

Foto: iStock

Når virksomheder fortæller om deres indsats på bæredygtighedsområdet, har de tendens til at overdrive.

Det mener fire ud af ti danskere i undersøgelsen Bæredygtighedsbarometret, som kommunikationsbureauet Advice står bag for tredje år i træk. Særligt de unge er skeptiske. Blandt de 18-34-årige mener hver anden, at virksomhederne overdriver.

Danskerne er dog på samme tid positive over for virksomhedernes bæredygtighedskommunikation. Andelen, der oplever, at danske virksomheder er gode til at fortælle om deres bæredygtige tiltag, er nemlig steget til 56 pct. i år fra et niveau på 42 pct. i 2020 og blot 24 pct. i 2019.

Forventningspresset på virksomhederne er øget i årets måling. 30 pct. af danskerne, mod 24 pct. i 2019, mener at virksomhederne har det største ansvar for den bæredygtige udvikling. Samtidig falder andelen af danskere, der mener, at de selv som forbrugere og borgere bærer det største ansvar til 28 pct. mod 34 pct. i 2020.

Læs også: Danskernes dom: her er de mest bæredygtige brancher

Fortællingen om vindmøllernes betydning for den grønne omstilling går fortsat sin sejrsgang. Det står klart, når man ser på, hvilke sektorer og virksomheder danskerne mener gør mest for den bæredygtige udvikling. Ligesom i 2020 tager Vestas og Ørsted henholdsvis første- og andenpladsen, som de mest bæredygtige virksomheder i danskernes bevidsthed. Energisektoren er desuden den sektor, danskerne opfatter som mest bæredygtig. Det gælder 58 pct. i 2021 versus 62 pct. i 2020.

En ny sektor er til gengæld ved at mase sig ind på den bæredygtige dagsorden. Det gælder fødevarebranchen, som i år overtager dagligvarebranchens andenplads på listen over de mest bæredygtige sektorer.

Den udvikling smitter også af på listen over de mest bæredygtige virksomheder, hvor Arla for første gang indtager en tredjeplads, når danskerne uhjulpet skal pege på de virksomheder, de opfatter som mest bæredygtige.

Opsigelsen sidste år af Coops aktivistiske direktør Peter Høgsted, som blev kendt for sine stærke holdning til bæredygtighed, kan have resulteret i dagligvarekædens fald fra en tredje- til en fjerdeplads, ifølge direktør og partner Martin Vith Ankerstjerne.

Længere nede på top ti-listen finder man også flere virksomheder fra dagligvare- og fødevarebranchen end sidste år. De snupper i alt seks af pladserne. I år er de nye navne på listen Aarstiderne og Irma.

Andre bevægelser på listen er Novo Nordisk, som er rykket fra en ottendeplads til en femteplads, mens Danfoss og Thise Mejeri er rykket ned. Grundfos er ude af top ti, mens Rema 1000 er sprunget fra en sjette- til en niendeplads.

Advice har i årets måling spurgt ind til, hvad der driver danskernes holdning til, om en branche er bærdygtig eller ej. Det gælder primært, i hvor høj grad man tror på, at industriens miljøbelastning er reduceret markant om 10 år. Derudover spiller det en rolle, i hvor høj grad man synes, at danske virksomheder er gode til at fortælle om deres arbejde med bæredygtighed. “Jo mere enig man er i disse to spørgsmål, desto mere tilbøjelig er man til at vurdere en branche som bæredygtig,” konkluderer Advice.

Læs hele analysen mod afgivelse af email her.

Forsiden lige nu:

Seneste artikler:

Connie Hedegaard med i priskomite

Den tidligere EU-kommissær slutter sig til navne som Kristian Jensen, Torben Möger Pedersen og Le Gammeltoft.

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.