navne

Ny Nestlé-chef har kig på opkøb af bæredygtige virksomheder

Torben Emborg afløser hollænderen Michiel Kernkamp som ny nordisk chef for Nestlé.

Af - 26. november 2020
Torben Emborg

Nestlés nye nordiske chef tænker i opkøb af virksomheder, som er fremtidsorienterede og bæredygtige. Foto: Nestlé

Torben Emborg er ny nordiske chef i verdens største fødevarevirksomhed, Nestlé. Han efterfølger  hollænderen Michiel Kernkamp, som nu leder Nestlé i Central- og Østeuropa og blandt andet engagerede sig i at komme ind på markedet for plantebaseret mad.

Torben Emborg selv et godt kendskab til den region, da han i de seneste ti år har arbejdet for Nestlé med base i Tjekkiets hovedstad Prag. Her var han blandt andet marketing manager for området Groceries. Siden blev han hentet til hovedkontoret i Vevey, Schweiz.

Jeg tænker også i opkøb af virksomheder, som er fremtidsorienterede og bæredygtige

Nu skal han være bosat i Sverige, som er Nestlés største nordiske marked. Han vil satse yderligere på grønne og bæredygtige fødevarer.

– Der er et stort potentiale for moderne fødevarer for de nordiske forbrugere, og her tænker jeg især på bæredygtige fødevarer. Vi er i Nestlé stærke på vegetariske og veganske fødevarer, og jeg tænker også i opkøb af virksomheder, som er fremtidsorienterede og bæredygtige. Vi kan vokse en del i Norden, siger Torben Emborg i en pressemeddelelse.

Bæredygtighed er i det hele taget en nøgle til Nestlés overlevelse på lang sigt, mener han.

– Nestlé blev skabt for lidt over 150 år siden. Skal vi eksistere om 150 år, er der én vej: bæredygtige produkter. Hvis vi ikke lever vores fantastiske koncept Creating Shared Value fuldt ud, overlever vi ikke på langt sigt. Når man som virksomhed gør forretning i et land, skal man give noget værdifuldt tilbage til samfundet på samme tid. Det er det, der ligger i tankegangen omkring Creating Shared Value. Jeg mener, at CSV er fremtidens CSR, og det hører man også i dag på mange universiteter, siger Torben Emborg med henvisning til begrebet, som har til formål at skabe værdi for både virksomheden og samfundet.

Nestlés store projekt med at få flere unge i arbejde også mig rigtigt meget på sinde

Nestlés ansvar gælder både selve produkterne og deres indpakning samt ansvaeret for at være med til at løse samfundsudfordringer som eksempelvis ungdomsarbejdsløshed, lyder det fra Torben Emborg.

– Vi skal tænke hele vejen rundt: på vores forhåbentlige eliminering af brug af plastik som emballage, vores reduktion af vand- og energiforbrug, vores CO2-aftryk mv. Og så lægger Nestlés store projekt med at få flere unge i arbejde også mig rigtigt meget på sinde: der er en meget høj ungdomsarbejdsløshed i mange lande, og hvis de lande, herunder virksomhederne i de lande, ikke gør mere, risikerer landene at miste dele af en generation på gulvet, siger han i meddelelsen og tilføjer:

– Det er synd, det er forkert – og det bliver i sidste ende dyrt for de samfund, der fastholder det for høje fokus på erfaring i ansættelserne i såvel den private som den offentlige sektor. For lige nøjagtigt dét rammer urimeligt de unge gang på gang. Virksomheder kan generelt godt gøre mere for at ansætte flere unge.

Tags:


Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /var/www/sustainreport.dk/public_html/wp-content/plugins/wp-mystat/lib/mystat.class.php on line 1252