Connect with us

Hi, what are you looking for?

Sustain ReportSustain Report

Debat

7 gode råd til direktøren om bæredygtighed

Lad ikke det perfekte stå i vejen for det gode, skriver Helene Regnell i en ekspertklumme.

Helene Regnell
Helene Regnell er stifter og partner i konsulentfirmaet Lead Sustainability.

I denne ekspertklumme deler Helene Regnell, stifter og partner i konsulentfirmaet Lead Sustainability, sine bedste råd til topchefer, som ønsker at integrere bæredygtighed i forretningen.

Klummen blev første gang bragt i marts 2020. 

De skriver om det i avisen. Datteren taler ikke om andet. Der var også det indlæg på seneste VL gruppe møde. Hvis du er virksomhedsejer eller administrerende direktør, så har du garanteret overvejet, hvordan du tackler bæredygtighed i din virksomhed.

Læs videre og få 7 enkle og pragmatiske råd om, hvad du bør og ikke bør gøre.

1. Find ud, hvor vigtigt det er for din virksomhed
Ingen dybe analyser. Ring til dine to vigtigste kunder og spørg ind til deres forventninger om fremtiden. Ring også til din største leverandør. Tag en uformel snak med et par af dine nøglemedarbejdere – ikke nødvendigvis de højst lønnede, men dem du ikke kan undvære. Reflekter over svarene.

2. Grav et spadestik dybere
Uanset resultatet af dine refleksioner og uden at dele dem med nogen, så beder du nu din bedste medarbejder om at undersøge sagen nærmere. Du skal ikke gå til Peter i HR. Peter brænder for bæredygtighed, men han kender ikke virksomhedens planer, kunder, produkter, økonomi godt nok til at løse opgaven tilfredsstillende.

Opgaven du stiller er denne: Hvordan bliver vi bæredygtighedshelte i vores industri? Din medarbejder får 14 dage og skal præsentere resultatet for dig alene. Den korte tidsfrist signalerer, at du mener det og du undgår for meget analyse. Resultatet er for dig alene, fordi det handler om strategi og du ønsker at holde mulighederne åbne. Det kan være han eller hun protesterer og siger “Det ved jeg ikke noget om”, men her skal du holde fast. Det er netop den nøgterne forretnings tilgang, der er behov for.

Man ændrer ikke forretningsstrategien, fordi man kan spare 5 pct. på energiregningen

LÆS OGSÅ: Sådan leder kommunikatører den bæredygtige agenda

3. Hvilken retning skal vi gå?
Resultatet af undersøgelsen kan være alt fra a) Ingen interesserer sig for om vores produkter er bæredygtige, til b) Der er et stor kommercielt potentiale i at omstille til bæredygtige produkter c) Hvis vi ikke sadler om nu, så bliver vores produkter irrelevante på sigt.

Uanset om undersøgelsen viser det ene eller det andet eller en variation midt imellem, så er det din opgave at spørge kritisk ind til konklusionerne. Hvor langt er der kigget frem? Er trend analysen solid nok?

Potentialet og/eller risikoens størrelse er afgørende for ambitionen. Man ændrer ikke forretningsstrategien, fordi man kan spare 5 pct. på energiregningen. Men man investerer dybt, hvis ens produkt grundlæggende er ubæredygtigt og risikerer at blive irrelevant. Eller hvis ens produkt – måske med få ændringer – kan blev en del af løsningen på samfundets udfordringer.

4. Etablering af strategi
Du har truffet beslutning om, at din virksomhed skal have en strategi, der inkorporerer bæredygtighed. Hvis du har medarbejdere, der kan påtage sig opgaven, så går du den vej. Men husk at få et eksternt perspektiv ind i processen.

Det her er ikke bare en salgstale, men helt essentielt. Vi bliver alle blindet af dagligdagen. Den eksterne stemme har til formål at undgå blinde vinkler og sikre et højt ambitionsniveau. Strategien udarbejdes på grundlag af kundedata, markedstrends, konkurrent analyser – fyldestgørende data er afgørende.

Bæredygtighedsinitiativerne skal behandles som andre forretningsinitiativer

Ideelt resulterer processen i op til 5 initiativer – både operationelle og kommercielle eller produktrelaterede. Der vil være fravalg og det er godt med fokus. Men vær opmærksom på, at det kan være risikabelt at vælge noget fra, fordi det er for svært eller dyrt.

Hvis I kun vælger de nemme løsninger, så kan det blive vanskeligt at kommunikere meningsfuldt om strategien og I åbner en flanke for kritik. De valgte initiativer skal nu planlægges og implementeres.

5. Forankring
Bæredygtighedsinitiativerne skal behandles som andre forretningsinitiativer. Det vil sige, at de skal ejes af de funktionelle ledere, som påvirker resultatet. Bonus og incitamenter skal tænkes ind, så alle trækker i samme retning. Der skal følges op på KPIer fuldstændig som vanligt.

LÆS OGSÅ: Sådan brander topledere sig bæredygtige på sociale medier

6. Kommunikation
For nogen virksomheder giver det mening at slå på den store kommunikationstromme, når strategien og målsætninger er på plads. For andre gør det ikke. Forkert, for tidlig eller sen kommunikation kan have ubehagelige konsekvenser, så her betaler det sig at lytte til den kommunikationsansvarlige i virksomheden eller række ud til nogen, der kan rådgive.

Under alle omstændigheder bør I overveje at udarbejde en statusrapport en gang om året, f.eks i forbindelse med jeres årsrapport. Nogle virksomheder er ifølge Årsregnskabsloven forpligtet til at rapportere om bæredygtighed.

Indsatsen belønnes med forbedret bundlinje, bedre omdømme, glade medarbejdere og kunder

7. Konstant forbedring
Inden du bliver for tilbagelænet og fejrer den nye strategi, så betaler det sig at etablere et årshjul for bæredygtigheds arbejdet. Hvis du allerede har et for virksomhedens strategi, så kan du med fordel inkorporere arbejdet heri. Årshjulet skal sikre planlægning af dataindsamling, rapportering og andre relevante nedslag på året.

Sørg desuden for at ledelsen med jævne mellemrum, f.eks kvartalsvis, tager status og taler om udfordringer og ambitionsniveauet i relation til marked og konkurrenter. Cirka hvert tredje år bør I tage strategien op og vurdere om der skal nyt fokus eller nye mål til.

Det kan virke som et stort arbejde, men det behøver det ikke være. Indsatsen belønnes desuden med forbedret bundlinje, bedre omdømme, glade medarbejdere og kunder.

Lad ikke det perfekte stå i vejen for det gode. Det vigtigste er at komme igang.

LÆS OGSÅ: “Vi kan være nok så grønne og hellige i Ørsted, men hvis ingen hører om det, hjælper det ikke forretningen”

Forsiden lige nu:

Seneste artikler:

Norlys snupper Arlas strategichef

Mikkel Pedersen har ledet Arlas globale strategikontor. Nu skal han sikre transformationen af Norlys’ energiforretning.

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.

Discover more from Sustain Report

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading