Connect with us

Hi, what are you looking for?

Sustain ReportSustain Report

Debat

Økodesign-forordning sætter rammen for nye produktstandarder 

ESG i EU. Den såkaldte økodesign-forordning, ESPR, forventes vedtaget i foråret. Frem til 2030 vil der sektor for sektor komme nye standarder med fokus på mere bæredygtige produkter. Der er også lagt op til et forbud mod afbrænding af usolgte produkter.

Frem mod 2030 vil der komme nye produktstandarder på tværs af sektorer. Fra stål og bildæk til rengøringsmidler og tekstiler. Foto: iStock/Lim Weixiang - Zeitgeist Photos.

ESG i EU

Af Dimitris Svolis og Thue Birk Svenningsen, ESG Implementation 

Den 4. december 2023 nåede Europa-Parlamentet og Ministerrådet en foreløbig aftale om Forordningen om Økodesign for Bæredygtige Produkter (ESPR), som vil erstatte det nuværende Økodesign-direktiv.

ESPR skal fremme cirkularitet ved at udvide det nuværende økodesign-rammeværk ud over energieffektivitet og gøre bæredygtige produkter til normen i EU. De mindst klima- og miljøbelastende produktdesigns skal gøres til standard.  

ESG i EU skrives af ESG Implementation Partners.
Hver måned bringer vi en aktuel opdatering på europæiske love og regler, som har betydning for danske virksomheders ESG-arbejde.

ESPR vil indføre minimumskrav til bæredygtighed for de fleste produkter på EU-markedet. ESPR kommer til at gælde for alle produktgrupper med undtagelse af sektorer, hvor der allerede er en tilsvarende regulering, som for eksempel medicin, dyr og fødevarer. 

Kravene vil blive implementeret sektor for sektor frem mod 2030 og starter med en række prioritetsprodukter, herunder jern, stål, aluminium, tekstiler, møbler, dæk, rengøringsmidler, maling, smøremidler og kemikalier. 

Med ESPR bliver der stillet krav til både selve produkterne og til den produktinformation, der bliver givet til forbrugerne.

ESPR – kort fortalt

Hvad: ESPR (Ecodesign for Sustainable Products Regulation) vil fremme produkters bæredygtighed og cirkularitet. Det udvider Ecodesign-direktivet til at omfatte forskellige bæredygtighedsaspekter og gælder for en bred gruppe af produkter. 

Hvem: Alle led i værdikæden for produkter på EU-markedet, det inkluderer producenter, importører, distributører og detailhandlere. 

Hvordan: Som EU-forordning vil ESPR have direkte virkning, i modsætning til regler i form af et direktiv, som kræver implementering i national lovgivning.  

Hvornår: ESPR forventes vedtaget i foråret 2024, herefter vil generelle foranstaltninger træde i kraft. Specifikke produktkrav vil introduceres gennem delegerede retsakter, mellem som minimum 2024 og 2030. 

Krav til produktets ydeevne: Produktets holdbarhed, pålidelighed, genanvendelighed, reparationsevne, energi- og ressourceeffektivitet, genanvendt indhold og tilstedeværelsen af stoffer, der potentielt kan hæmme genbrug og genanvendelse af materialer. 

Læs også: Revisorer efterlyser klarere retningslinjer, når de skal grøn-stemple virksomhedernes ESG-rapporter

Krav til produktinformation: Et digitalt produktpas, som vil oplyse om produktets miljømæssige bæredygtighed, og om nødvendigt, yderligere elementer, såsom metoden til installation og brug af produktet og dets bortskaffelse. 

Specifikke produktkrav vil blive introduceret af Kommissionen gennem arbejdsplaner og delegerede retsakter. 

Slut med at brænde usolgte produkter 

ESPR indeholder også nye foranstaltninger for at stoppe den praksis, som blandt andet kendes fra tekstilindustrien, hvor producenterne ødelægger usolgte forbrugerprodukter. 

ESPR indfører et direkte forbud mod destruktion af usolgte tekstil- og fodtøjsprodukter med en 6-årig undtagelsesperiode for mellemstore virksomheder.

Thue Birk Svenningsen er partner i ESG Implementation.

Desuden skal store virksomheder hvert år rapportere offentligt om, hvor mange usolgte forbrugerprodukter de kasserer og hvorfor. 

ESPR kommer til at gælde for alle produkter, som bliver solgt i EU. Med reguleringen vil der være forpligtelser for alle led i værdikæden for produkter på EU-markedet, det inkluderer producenter, importører, distributører og detailhandlere. Mens producenter skal overholde produktets designkrav og relevante certificeringsforpligtelser. Importører skal kontrollere producenternes overholdelse af sådanne krav og tilstedeværelsen af de obligatoriske oplysninger, der kræves af ESPR. 

Online markedspladser 

Særlige regler vil gælde for online markedspladser, i overensstemmelse med bestemmelserne i EU’s Digital Services Act. Markedsovervågningsmyndigheder (MSA) vil have magt til at beordre en online markedsplads til at fjerne ulovligt indhold, og online markedspladser skal etablere et enkelt kontaktpunkt beregnet til kommunikation med medlemsstater og MSA’er. 

Håndhævelse 

Håndhævelsen vil være baseret på regler fra EU’s markedsovervågningsforordning samt nye regler, indført gennem ESPR, mens medlemsstaterne skal fastsætte straffe for manglende overholdelse af forordningen, herunder bøder.

Dimitris Svolis er ESG-analytiker hos ESG Impllementation

MSA’er i medlemsstaterne vil håndhæve produktets overholdelsesregler på det indre marked, mens Toldmyndighederne vil kontrollere indførslen af produkter fra områder uden for EU’s marked. 

ESPR introducerer også en forbrugerret til at kræve kompensation for skader forårsaget af manglende overholdelse fra produktets producent, EU-importør eller autoriseret repræsentant. Hvis forbrugeren mener, at produktet ikke lever op til kravene, kan den enkelte forbruger kræve kompensation, hvis de har lidt skade. 

Tidsplan 

ESPR forventes vedtaget i foråret 2024. 

Når forordningen er vedtaget, vil dens generelle foranstaltninger, såsom forbuddet mod ødelæggelse af usolgte produkter, træde i kraft. Senest ni måneder efter ESPR’s ikrafttrædelse vil Kommissionen introducere specifikke produktkrav gennem delegerede retsakter startende med de nuværende prioriterede produkter.  

30 delegerede retsakter forventes under dens implementering, som forventes at løbe mindst mellem 2024 og 2030. 

Læs også: Kære MEP’ere: Giv os et fælles europæisk klimamærke

ESPR’s konsekvenser vil være forskellige fra sektor til sektor og fra virksomhed til virksomhed, og det vil afhænge af den endelige version af ESPR og dens implementering. 

Praktisk set skal virksomheder holde styr på deres sædvanlige produktregulering (f.eks. emballage, elektronik, kemikalier) og skal overvåge de emner og områder, der kommer på Kommissionens arbejdsplan. 

Forordningen kan dog have konkurrencemæssige fordele for de virksomheder, som er foran. 

For dem, der vil vide mere:

Ecodesign for Sustainable Products Regulation – European Commission (europa.eu) 

Products fit for the green transition: Council and Parliament conclude a provisional agreement on the Ecodesign regulation – Consilium (europa.eu) 

Provisional agreement for more sustainable consumer products (europa.eu) 

The Ecodesign for Sustainable Products Regulation –  – REACHLaw 

Forsiden lige nu:

Psykiatriprofessor vinder Lundbeckfondens diversitetspris

PRISER. Professor og forskningsleder Bjørn Eldrup fra Psykiatrisk Center Glostrup, går efter at ansætte folk, der ikke ligner ham selv eller andre i forskningsgruppen. Derfor vinder han Lundbeckfondens diversitetspris, LF Scientific Enrichment Prize 2024.

Ø: Den grønne omstilling vil afkræve jobskift

EUROPAVALG. Vi kommer ikke udenom, at den grønne omstilling vil betyde almindelige mennesker i joblimbo. Enhedslisten vil stå klar med hjælpepakker og hente midler i en udvidet klimatold.

Seneste artikler:

Norlys snupper Arlas strategichef

Mikkel Pedersen har ledet Arlas globale strategikontor. Nu skal han sikre transformationen af Norlys’ energiforretning.

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.

Discover more from Sustain Report

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading