Connect with us

Hi, what are you looking for?

Sustain ReportSustain Report

Nyheder

Turisme kan understøtte en bæredygtig udvikling i Grønland

PODCAST. Steffen Max Høgh er taget til Grønland. I denne episode af podcasten Bæredygtig Business taler han med Stine Semler, der har konsulentvirksomheden SuStine Consult.

Stine Semler rådgiver grønlandske virksomheder i sin virksomhed SuStine. PR-foto.

Det er verdens 12. største land og den største ø i verden. Man kan kun komme dertil ved at flyve eller tage et krydstogtskib. Så hvordan kan det overhovedet være bæredygtigt at besøge Grønland.

Stine Selmer er specialiseret i bæredygtig turisme, og i podcasten Bæredygtig Business får du hendes bud på, hvordan turisme kan understøtte en bæredygtig udvikling i et land, der forbindes med smeltende isbjerge og isbjørne der desperat leder efter mad.

Mens Grønlands befolkning tæller lidt over 56.000 mennesker, så er turismeindustrien næsten dobbelt så stor. Over 100.000 gæster ankommer årligt til Grønland. 45 procent af dem ankommer på et krydstogtskib.

Hundeslædekørsel for turister

Stine og Steffen taler om ”turismebæredygtighed”, som er bundet op på de økonomiske perspektiver, på miljø og på de sociale og kulturelle aspekter. For eksempel kan turisme være med til at opretholde hundeslædeerhvervet; før blev hundeslæderne brugt til fiskeri, men nu er de blevet overhalet af snescootere, når der skal fanges fisk. Men på grund af turisme kan hundeslæderne nu bruges til at give turister gode oplevelser.

Når det er sagt, er der et indbygget dilemma i at gå op i bæredygtighed og så rejse til Grønland. For uagtet hvilken transportform man benytter, vil det give et stort CO2-aftryk. Så skal man undgå at rejse til Grønland?

Nej, siger Stine Selmer:

Som turist på en fjern destination, kan man tænke over både hvordan man agerer selv og hvilke produkter og ydelser, man vælger at købe, når man er der. Blot det faktum, at turisme tilgodeser lokalsamfundet, er bæredygtigt, mener hun.

Lyt med til en spændende episode om Grønland – den første af flere episoder, som Steffen Max Høgh har optaget, mens han besøgte verdens største ø.

Lyt med her.

Forsiden lige nu:

DI-chefkonsulents mantra er “What would Connie do” 

PORTRÆT: Som chefkonsulent for Europapolitik i DI kæmper Charlotte Gjedde for at skabe rammevilkårene for, at virksomhederne bevæger sig i en grønnere retning. En stor del af svaret findes i EU og konkrete løsninger.

Seneste artikler:

Norlys snupper Arlas strategichef

Mikkel Pedersen har ledet Arlas globale strategikontor. Nu skal han sikre transformationen af Norlys’ energiforretning.

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.

Discover more from Sustain Report

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading