Connect with us

Hvad søger du?

Sustain ReportSustain Report

Nyheder

Too Good To Go forsøger sig i USA

Den populære madspildsapp begiver sig over Atlanten for at indtage det amerikanske marked

"Op til 40% af al mad går til spilde i USA. Det er ikke bare et problem af de åbenlyse sociale og økonomiske grunde - det er også et kæmpe klimaproblem, da mad udleder store mængder CO2. Madspild er årsag til 8-10% af udledningen af drivhusgasser. Det vil vi gerne bidrage til at afhjælpe på baggrund af den ekspertise, vi har opbygget de seneste fire år," siger Mette Lykke, CEO for Too Good To Go. Foto: Les Kaner

I 2030 skal amerikanernes madspild være reduceret med 50 procent. Et mål, som den populære danske madspildsapp Too Good To Go gerne vil være med til at indfri.

De er derfor nu klar til at bevæge sig ind på det amerikanske marked efter at have indtaget 13 lande i Europa, mens de er på vej til at lancere appen i Sverige som land nummer 14, skriver de en pressemeddelelse.

Og potentialet i USA er også til stede. Hvert år smider amerikanerne nemlig 63 mio. ton mad ud for en værdi af ca. 1.190 mia. kroner.

At Too Good To Go allerede er lykkedes med at rykke ind på andre markeder, samtidig med at de også beskæftiger sig med andre aktiviteter relateret til madspild, herunder oplysningskampagner, giver dem gode forudsætninger for at skabe positive resultater i USA, siger Mette Lykke, CEO for Too Good To Go.

Hun har derfor også høje forventninger til den efterprøvede forretningsmodel, når det kommer til at eksekvere den i de forenede stater.

– Op til 40% af al mad går til spilde i USA. Det er ikke bare et problem af de åbenlyse sociale og økonomiske grunde – det er også et kæmpe klimaproblem, da mad udleder store mængder CO2. Madspild er årsag til 8-10% af udledningen af drivhusgasser. Det vil vi gerne bidrage til at afhjælpe på baggrund af den ekspertise, vi har opbygget de seneste fire år, siger hun og fortsætter:

– Madspildsproblematikken i USA er belyst i stribevis af undersøgelser, der tegner et billede af en nation, som har dårlig samvittighed over al den mad, der bliver smidt ud, men som samtidig har svært ved at se løsninger på problemet. Vi har løsninger i form af både oplysning og konkrete redskaber, der rent faktisk gør det sjovt at bekæmpe madspild. Dem vil vi gerne dele med amerikanerne.

I første omgang satser Too Good To Go på byerne New York og Boston, hvor de er i gang med at starte aktiviteter op med henblik på at lancere appen i USA.

En del af en ekspansionsstrategi
USA-ekspansionen skal også ses i lyset af Too Good To Go’s mission om at eliminere madspild globalt.

Selskabet fik i februar en kapitalindsprøjtning på 45 mio. kr. til formålet. En pengesum, der kom belejligt, efter at Too Good to Go’s kunne præsentere et 2017-regnskab, der havde et underskud på 21 mio. kr.

I en artikel af Sustain Report fra tidligere i år forklarede Nicoline Rasmussen, marketingsansvarlig i Too Good To Go, at det var et forventeligt resultat, fordi underskuddet skulle ses i lyset af ekspansionsiver.

– Vi vokser hurtigt. Vi har tredoblet vores størrelse siden sidste år. Dette inkluderer signifikante investeringer i nye markeder som leder til et tab. Tabet er fuldstændig i overensstemmelse med vores forventninger og strategi, sagde hun dengang

I den forbindelse blev der også sagt, at Too Good To Go’s mål er at udvide til fire nye i lande, samt at de inden 2020 skal have solgt 100 millioner måltider.

Det amerikanske marked kan være en vej til det mål.

Med i den globale B Corp-bevægelse
USA-ekspansionen er dog ikke den eneste nyhed, som Too Good To Go kan bryste sig af. De er også blev B-corp certificeret, hvilket forpligter dem til at balancere profit og formål.

B Corp-bevægelsen er er samlingspunkt for alle virksomheder, hvis formål er at redefinere det, der skaber succes i erhvervslivet, herunder at skabe en positiv samfundsforandring til fordel for verden og bundlinjen. Lige nu er der 2.600+ B Corp-certificerede virksomheder over hele verden, hvoraf 20 af dem befinder sig i Danmark.

Det er B Lab Europe, der har udstedt Too Good To Go’s B Corp-certificering, og Mette Lykke ser certificeringen som en blåstempling af Too Good To Go som en virksomhed, der gerne vil være bedst for verden.

– B Corp-certificeringen er et vigtigt kvalitetsstempel, som slår fast, at Too Good To Go først og fremmest er sat i verden for at bidrage med noget godt. Vi bekæmper madspild. Og vi poster en væsentlig del af vores omsætning i at oplyse om, hvordan man bekæmper madspild i bredere forstand. Vi har et klart formål, men for at vi kan indfri det, må vi tjene penge, siger hun.

For Nille Skalts, direktør for B Corp Denmark, er det med stolthed, at Too Good To Go nu indgår i B Corp-fællesskabet

– B Corp-bevægelsen handler om lederskab. Den er drevet af modige erhvervsledere, der bruger kerneforretningen til at flytte samfundsudfordringer. De bevæger sig væk fra primært at søge afkast for aktionærer og vægter værdiskabelse for mennesker, miljø og lokalsamfund på linje med profit. De mest ambitiøse lader sig certificere og aflægger et vedtægtsfunderet løfte til verden om at være godt selskab og bygger forpligtelsen til alle interessenter ind i virksomhedens juridiske DNA. I dag har Too Good To Go opnået B Corp-certificering, og vi er stolte af at byde så markant en virksomhed velkommen, siger Nille Skalts.

Forsiden lige nu:

Drop nu alt det hype om bæredygtighedsledelse

Arbejdet med bæredygtighed skal være forankret i lovgivning og anerkendte standarder. Alt for ofte ansætter man managers med helt uklare mandater, så ender det i aktivisme, som mest er vinduespynt, mener Thue Birk Svenningsen.

Seneste artikler:

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.