Connect with us

Hvad søger du?

Sustain ReportSustain Report

Nyheder

Studerende løste udfordring med at mindske madspild for Chr. Hansen

Unge tænker mindre traditionelt, når de skal løse udfordringer med fx bæredygtighed.

Esben Laulund, underdirektør for Research & Development i Chr. Hansen.
Innovationskonkurrencer er gode for talentrekruttering, siger Esben Laulund, underdirektør for Research & Development i Chr. Hansen.

Det kræver planlægning, men det er besværet værd. Sådan siger Esben Laulund, underdirektør for Research & Development i Chr. Hansen, om at lade en flok studerende kæmpe om at finde den bedste løsning på at mindske madspild.

Han deltog i innovationskonkurrence på Nordeuropas største messe for fødevareteknologi, FoodTech i november. Her skulle “team Chr. Hansen” finde en løsning på at minimere madspild. Fire studerende fra Tyskland, Norge, Ungarn og Holland løb af med sejren.

Hvorfor deltager Chr. Hansen i en innovationskonkurrence for at få løst en udfordring med madspild? 

– For det første synes vi, at det er alletiders at engagere studerende og at interagere med dem. Innovationskonkurrencer fungerer også som en mulig fødekæde for unge talenter, vi kan ansætte. Det er en fantastisk mulighed for os at se de studerende arbejde med nogle af vores problematikker i forhold til for eksempel bæredygtighed i en anden kontekst end en traditionel jobsamtale.

– Derudover er det også et spørgsmål om, at vores virksomhed bliver kendt blandt de studerende og så selvfølgelig at få nogle løsninger, som vi ikke selv har tænkt på. Unge mennesker har jo en anden vinkel på tingene, end os der er ældre og mere traditionelt tænkende.

Vinderprojekt minimerer madspild

Har en konkurrence reelt ført til en ansættelse hos jer?

– Ja, sidste år ansatte vi for eksempel en medarbejder på baggrund af en konkurrence. Vi ved også, at flere studerende er blevet opmærksomme på os på grund af konkurrencerne og derfor søger job hos os. Og vi ønsker jo at tiltrække de bedste af de bedste.

Hvilke udfordringer løser det aktuelle vinderprojektet?

– Mange har stadig den opfattelse, at den bedste bakterie er en død bakterie, selvom mange bakterier er gode for os og slet ikke kan undværes. Vi arbejder jo med at rendyrke og masseproducere bakterier, så de kan bruges af landbrugssektoren til at lave fødevarer. Og det vinderprojektet løste var, dels hvordan man overvinder den skepsis nogle forbrugere har over for bakterier, dels hvordan man bruger bakterier til at konservere fødemidler. Det kan forlænge fødevarekvaliteten af for eksempel en salami eller en yoghurt. For det er jo konsumenten, der skal spise produkterne i stedet for at de bliver spist af skadelige mikroorganismer og ender i skraldespanden. På den måde hjælper projektet også til at minimere madspild.

Læg mærke til hvor hurtige de studerende er til at fange essensen af en problemstilling

Hvad leder du efter, når du skal vælge en vinder blandt de studerende?

– Når man skal vælge den rette vinder i en konkurrence som denne her, handler det om at lægge mærke til, hvor hurtige de studerende er til at fange essensen af den problemstilling de har fået, og hvor hurtige de er til at formulere en løsning på den. Det er jo ofte sådan i erhvervslivet, at noget lige pludselig opstår, som man bliver nødt til at finde en løsning på med det samme, så det er en god øvelse.

Stor brandingmæssig værdi i at deltage i konkurrencer med fokus på bæredygtighed

Evaluerer I efterfølgende projekterne for, om det var ressourcerne værd at deltage i?

– Får vi noget ud af det i forhold til en ny løsning er det godt, men rent brandingmæssigt har det også stor værdi. Den er bare svær at opgøre i kroner og øre. Vi mener helt klart, at vores deltagelse betyder meget for Chr. Hansens image.

Hvad er dit bedste råd til andre virksomheder, der overvejer, om det er besværet værd at deltage i konkurrencer, der for eksempel løser udfordringer inden for bæredygtighed? 

– Jeg synes de skal gå ind i det. Det kræver noget i forhold til planlægning og i forhold til at stille de rigtige opgaver, men det er en god måde at få testet produkter eller strategier, som man vil have ud på markedet.

Om Chr. Hansen
Chr. Hansen er en verdensomspændende virksomhed, der leverer naturlige ingrediensløsninger til fødevareindustrien, medicinalindustrien og landbruget. Produkterne spænder over bakteriekulturer, enzymer og naturlige farver, og hver dag indtager 1 mia. mennesker over hele verden et produkt fra virksomheden.
I 2017/2018-regnskabet havde virksomheden, der blev etableret i 1874, en omsætning på knap 8,2 mio. DKK og et resultat af primær drift på knap 2,4 mio. DKK

Forsiden lige nu:

Seneste artikler:

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.