Indlægget er skrevet af Søren Ibsen, der er Managing Director for emballagevirksomheden DS Smith Danmark.
De globale klimaproblemer er en kendt sag. Derfor er vi hos DS Smith glade for, at politikere både på nationalt og internationalt plan gør noget ved problemerne.
Og selvom realiteterne også er klare for mange virksomheder, der gør mange gode ting for klimaet og omstiller deres forretning, så er der stadigvæk et stort uforløst potentiale hos mange ellers gode virksomheder. Dem skal vi have med, så vi i et stærkt fællesskab kommer i mål med vores klimamål. Både i Danmark og resten af Europa.
For en international virksomhed, der leverer bæredygtig emballage, er det alt sammen glædeligt
Ved det seneste Folketingsvalg her i Danmark, vandt klimaet en syngende og vigtig sejr. Et flertal i det danske folketing har lavet en aftale om en 70% reduktion af CO2 i 2030. EU har netop fulgt trop med en aftale om en reduktion på 55% i 2030. For en international virksomhed, der leverer bæredygtig emballage, er det alt sammen glædeligt.
I maj 2020 offentliggjorde Landbrug & Fødevarer en stor analyse om danskernes syn på emballage. Resultatet fra rapporten var krystalklart. 35% af danskere vil gerne betale mere for et produkt i en bæredygtig emballage fremfor i en standardemballage.
Derudover er nogle af de vigtigste bæredygtige tiltag for danskerne, når det kommer til emballagering, at al unødvendig emballage skal reduceres, at emballagen er bio-nedbrydelig, at emballagen er lavet af genanvendt plast, at emballagen er let at sortere efter brug og at emballagen kan genanvendes efter brug.
Hele 41% af respondenterne svarede, at de foretrækker emballage, der er bæredygtig
Men et er hvad danske forbrugere ønsker, noget andet er hvad de europæiske forbrugere ønsker sig. Hos DS Smith har vi netop udgivet en paneuropæisk undersøgelse af forbrugeradfærd- og prioritering under corona-pandemien. Også her er resultatet af undersøgelsen entydigt: de europæiske forbrugere ønsker og prioriterer varer, der har en bæredygtig emballage. Hele 41% af respondenterne svarede, at de foretrækker emballage, der er bæredygtig.
Dog viser vores undersøgelse, at kun 15% af europæerne og kun 11% af danskerne har kendskab til begrebet ”cirkulær emballage”. Der er ganske enkelt for mange danskere, der ikke forstår begrebet, og det til trods for, at mange i Danmark er rigtige gode til at udføre begrebet og affaldssortere f.eks. pap.
Der ligger derfor et stort stykke arbejde foran politikerne og virksomhederne i forhold til at oplyse de europæiske og danske forbrugere om begrebet. Hvis vi bliver ved pap i forhold til cirkulær emballage, så sælger Danmark rigtig meget brugt pap til fabrikker i Sverige og Tyskland, der producerer papir som anvendes til produktion af nyt pap.
Bæredygtighed er vigtigt for forbrugerne – både i Danmark og i resten af Europa
Vores undersøgelse viser omvendt også, at europæerne har et stort fokus på miljøet, idet 85% af forbrugerne ønsker at købe produkter, der benytter så lidt emballage som muligt, og her er hele 66% af de adspurgte danskere enige. En fjerdedel af danskerne svarer, at de helt er stoppet med at købe bestemte mærker, fordi den anvendte emballage ikke var bæredygtig.
De to tykke streger under, at bæredygtighed er vigtigt for forbrugerne – både i Danmark og i resten af Europa, stiller nye og store krav til brands og detailhandlen. Helt konkret betyder det, at hvis de ønsker at leve op til forbrugernes adfærd og prioriteter, skal de omstille deres forretning således, at deres varer og produkter produceres i så bæredygtig emballage som muligt.
Forsiden lige nu:

Skrap forbrugerombudsmand vil skabe konsensus om grønne løfter i markedsføring
Det er afgørende, at der bliver en bred accept af kravene til markedsføring med løfter om bæredygtighed, siger Christina Toftegaard Nielsen, der samtidig ikke vil acceptere en sproglig udvanding af bæredygtighedsbegrebet.

Svanemærket strammer kravene til byggeri
Miljømærkning Danmark skærper og fermsætter nye krav til cirkulær økonomi, klima og biodiversitet i nybyggeri for at kan bryste sig med Svanemærket. Nye typer af bygninger kan nu også opnå miljømærket.

Samarbejde skal styrke landbrugets ESG-værktøj
SEGES Innovation og Innovationscenter for Økologisk Landbrug arbejder sammen om ESG-værktøj. I første omgange til klimabelastning, i fremtiden skal værktøjet også måle biodiversitet, dyrevelfærd og social ansvarlighed.
Seneste artikler:

Djøfs lederpris 2023 går til leder med blik for bæredygtighed, social ansvarlighed og inklusion
I år kunne Rune Petersen, chef for innovation og investeringer hos Pelican Self Storage, tage imod titlen som årets bedste leder.

Seges Innovation ansætter Niras-profil som ny topchef
Efter årtier i Niras træder Tom Heron fra august til som administrerende direktør for Seges Innovation P/S. Samtidig runder den uafhængige virksomhed sit første årsregnskab.

Et farvel til den traditionelle afdelingsleder
PODCAST: Christian Bason står i spidsen for en udvikling i Dansk Design Center hvor formålet er i fokus. En form der er med til at øge motivationen og skabe mening og forståelse for hvad man som medarbejder er en del af.
Loading...
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.
