debat

5 typer af bæredygtige kommunikatører – hvem er du? 😇🤩🤓👵🏻😴

I MakeImpact bruger vi oceaner af tid på at læse og forstå CSR-rapporter og “commitments” til bæredygtige initiativer – og det er desværre langt fra alle rapporter som holder os vågne efter side 5, skriver Varan Pathmanathan, medstifter og CEO.

Af - 12. april 2021

Varan Pathmanathan, medstifter og CEO, MakeImpact.

Få Sustain Reports nyhedsbrev
Tilmeld dig gratis

Det er vist i dag en “No-Brainer” at virksomheder fokuserer på bæredygtig udvikling. 

Klimaforandringer, biodiversitetskrise, plastforurening og disse problemers indvirkning på vores sundhed er de centrale bekymringer som borgere, forbrugere og samfundet i dag tynges ned med.

I takt med at disse problemer udvikler sig ser vi en stærk tendens til at forbrugere i stigende grad henvender sig til virksomheder, de anser for at have en bæredygtig dagsorden.

De leder efter dem, der respekterer miljøet, handler mere etisk og kommunikerer med større gennemsigtighed.

Som resultat står virksomheder derfor overfor forskellige udfordringer. 

Først og fremmest har de brug for at at bedre kunne styre og måle det aftryk, de efterlader på verden. Derefter må de også kunne kommunikere deres resultater og handlinger på de mest effektive måder så de når ud til det rigtige publikum.

Denne essentielle CSR-kommunikation omfatter også at man vedholder en gennemsigtig dialog – især via digitale platforme. Og faktum er at langt fra alle virksomheder i øjeblikket er på det samme niveau

I MakeImpact bruger vi oceaner af tid på at læse og forstå CSR-rapporter og “commitments” til bæredygtige initiativer – og det er desværre langt fra alle rapporter som holder os vågne efter side 5.

Et studie fra analysebureauet Youmatter har analyseret de 49 virksomheder som findes på den såkaldte STOXX 50-liste, der præsenterer nogle af de største bæredygtige og børsnoterede  virksomheder i Europa. 

Studiet konstaterer at der er to måder hvorpå man kan vurdere en virksomheds ageren ud fra et udgangspunkt i bæredygtighedskommunikation.

  1. Identificer og analyser hvordan virksomheder kommunikerer deres bæredygtighedsstrategi
  2. Hvordan denne strategis bæredygtige initiativer fordeles på en måde, der giver værdi til interesserede forbrugere og investorer”

I MakeImpact mener vi, at virksomheder kan nå langt, hvis de er opmærksom på disse analysepunkter. Topchefer bliver nødt til at tage ansvar for at kommunikere målene bag deres bæredygtighedsstrategi på en måde, der både er autentisk, sårbar og ærlig. Kun på den måde vil de kunne bidrage til en bedre forståelse for deres virksomhed og sikre sig, at den bliver præsenteret troværdigt til omverden.

Hvis man skal se på hvordan virksomheder i dag kommunikerer deres bæredygtige initiativer kan vi dele klassen op i følgende elever med udgangspunkt i en analyse af bureauet Lundquist. 

Eleverne i klassen for bæredygtig kommunikation

1: Klassens Topelev  😇

Disse virksomheder leverer information på en specifik, præcis og engagerende måde. De bruger forskellige kommunikationskanaler og får som ”klassens duks” i kommunikation af bæredygtighed.

2: Fashionista 🤩

Dette er virksomheder der kommunikerer effektivt igennem både deres form og materiale De er engagerende, visuelle og moderne. Imidlertid er de en gang imellem manglede  på specifikke data, der understøtter deres kommunikation.

3: Nørderne  🤓

Disse virksomheder præsenterer masser af data og tal. De forklarer også deres strategier pænt. De bruger dog ikke disse data meget udbredt på tværs af deres sociale netværk og mangler visuelt indhold i deres kommunikation på tværs af disse kanaler.

4: Old School 👵🏻

Den mindst avancerede og nok også grænsen til kedelige virksomhed, når det kommer til at kommunikere sin bæredygtighed. Disse virksomheder  håndterer deres kommunikation på en ofte for enkel måde. Der er ingen former for gennemsigtighed og sjældent  interaktion med deres interessenter – og ikke digitalt, selv ikke i lyset af COVID-19.

5: Dem som sover i timen 😴

Og så er der en 5. kategori som er de virksomheder som aldrig formåede at forstå at det var nu man skulle følge med i timen og på et senere tidspunkt bliver nødt til at faget om igen – spørgsmålet er bare om det bliver for sent og de rammer “the Kodak moment” og dør

I makeimpact ønsker vi at hjælpe alle elever i klassen uanset hvor langt de er i rejsen mod en effektiv kommunikation af deres bæredygtighedsstrategi. Som  verdensmålene har sagt det bedst : Leave No One Behind!

Så nu kommer det store spørgsmål …. Hvem af følgende elever kan du identificere din egen virksomhed med og tør du påtage dig opgaven om at kommunikere mere digitalt, ærligt og åbent omkring din bæredygtighedsstrategi – og er du klar over hvordan den mon bedst skal udføres? 

Debatindlæg er udtryk for skribentens egne holdninger. 

Deltag i debatten – send din idé eller et indlæg på mellem 400-800 ord til tine@sustanreport.dk

Tags:


Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /var/www/sustainreport.dk/public_html/wp-content/plugins/wp-mystat/lib/mystat.class.php on line 1252