nyheder

– Vi vil være med til at få flere til at købe elbiler

Avis Biludlejning er hoppet ombord på ny trend, fortæller nordisk chef.

Af - 2. september 2021

Andrew Smith er nordisk chef for Avis. Foto: John Guthed

Få Sustain Reports nyhedsbrev
Tilmeld dig gratis

Avis Biludlejning er ikke kun for turister, der skal fra lufthavnen.

Den voksende interesse for el- og hybridbiler har lukket op for en helt ny kundegruppe, fortæller nordisk chef for den amerikanske koncern, Andrew Smith.

– Vi ser uden tvivl en trend, særligt i de større byer som København, Aarhus og Aalborg, siger Andrew Smith, der har været med til at lægge “progressive investeringer” på området det seneste års tid.

Han tilføjer, at der er sket et skifte hos både erhvervs- og privatkunder, der nu i højere grad ønsker de mere miljøvenlige biler.

Regeringspres

Interessen for grønnere biler er eskaleret markant det seneste års tid, efter regeringens udmelding sidste år i december om, at der skal være én million “grønne” biler på de danske veje i 2030.

Samlet set skal aftalen medføre drivhusgasreduktioner på én million ton i 2025 og 2,1 millioner ton i 2030, og dermed bidrage til målsætningen om 70 procents reduktion af CO2 i 2030.

Det er også i samme periode, at Avis har opgraderet sin danske flåde med omkring 50 el- og hybridbiler.

– Flere og flere, særligt yngre kunder, ikke ser et behov for at eje en bil og i stedet lejer én, når skal på ferie i tre uger eller skal hjem til Jylland i weekenden og besøge familien, siger Andrew Smith.

Hoppede ombord på trenden

Det er både folk i 20’erne og 30’erne og yngre familier, der især har den grønne bevidsthed med sig, når de skal leje biler, siger Andrew Smith.

– Disse kunder er også en gruppe, der er specifikke omkring, hvilken bil de vil leje. Førhen ville folk bare leje en fancy bil med den store motor, men nu ser vi, at folk giver tydeligt udtryk for, at de ønsker at leje en grønnere bil, hvilket vi også opfordrer til.

Den nye trend er, at mange vælger at leje en el- eller hybrid hos Avis i et par måneder, fordi de gerne vil teste, hvor “besværligt det er”, inden de investerer i at købe en sådan bil hos en anden forhandler.

– Mange ønsker at få testet de praktiske udfordringer. Jeg har selv elbil, men det var først, da jeg selv fik det, at det gik op for mig, hvor mange ladestationer der egentlig er rundt omkring i København.

Han tilføjer:

– Der er stadig mange, der er utrygge ved det tekniske og det praktiske. Og det vil de gerne have prøvet af inden de lægger et par hundrede tusinde kroner hos en forhandler.

Du gamla, du gröna

Men inden vi bliver alt for stolte over vores grønne, danske bevidsthed, så skal det nævnes, at Avis’ danske flåde i dag består af omkring ti procent el- og hybridbiler.

Hos vores broderland Sverige, ligger det tal helt oppe på 58 procent.

– Danmark er lidt bagud for at være ærlig. Man kan tvinge hesten hen til truget, men man kan ikke tvinge den til at drikke, siger nordisk chef Andrew Smith.

Læs også: – Danske politikere er for længe om at indføre selvkørende biler

Også i Norge, er man godt med, hvilket ikke mindst skyldes politiske incitamenter, der i årevis har gjort det attraktivt at vælge el- og hybrid, på grund af subsidier og gode skatteregler for området.

– Jeg tror dog, at den danske regerings planer om en 70 procents reduktion vil være med til at drive omstillingen mod fossil-uafhængige biler i højere grad i de kommende år, mener Andrew Smith.

Han tilføjer:

– Jeg har dog tillid til, at Danmark vil catche up, men der er stadig noget arbejde at lave.

Den fossiluafhængige danske flåde er dog vokset til de ti procent fra at have ligge på nul for 18 måneder siden, understreger han.

Cirkulære biler

Udlejningsbiler forbindes typisk med nye biler, og det kan i sig selv virke meget lidt klimavenligt.

Jeres biler “lever” ikke i jeres flåde særligt længe. Vejer kørslen med fossilfrit brændstof overhovedet op for udledningerne ved produktionen af de mange biler?

– Vi har typisk bilerne hos os i otte til ti måneder. Men det betyder ikke, at de ikke har et liv bagefter. Når vi skiller os af med dem, er bilerne stadig næsten som nye, og de ryger til brugtvognsforhandlere, hvor de sælges videre og får nyt liv igen, siger Andrew Smith.

Han tilføjer:

– Faktisk tror jeg, at vores forretning er med til at motivere endnu flere til at købe en elbil eller hybridbil, netop fordi de har mulighed for at prøve det af på lejebasis og blive trygge ved det først.

Læs også: Nyt site vejleder virksomheder om elbiler

Ifølge den nordiske chef er Avis’ ambition at skalere kraftigt op på området globalt set.

– Der er ingen tvivl om, at vi er længst fremme i Norden. Og det er fantastisk, siger Andrew Smith, der tilføjer, at de nordiske erfaringer derfor kan bruges som case for andre lande.

Avis blev grundlagt i 1946 i Detroit Lufthavn af Warren Avis med en investering på 85.000 dollars. Svimlende summer i datidens penge. Det var den første lufthavnsbaserede biludlejningsservice, og i 1953 blev der udvidet fra USA til blandt andet Europa.

I dag er Avis tilstede på over 5.500 lokationer i mere end 165 lande.

Få et tilbud på Sustain Report til dig eller din organisation

Udfyld formularen og få et skriftligt tilbud

Modtag et tilbud Læs om abonnementspriser og muligheder

Allerede bruger - log ind