Connect with us

Hvad søger du?

Sustain ReportSustain Report

Nyheder

PwC-topchef: Erhvervs-livet kan øge tillid med et større formål

Hvis tilliden til erhvervslivet skal øges, skal der bl.a. endnu flere klimatiltag til.

Mogens Nørgaard, Mogensen
Mogens Nørgaard, Mogensen, Senior Partner og adm. direktør i PwC. Foto: Presse

Den generelle tillid i samfundet er steget markant siden 2019. Og det er blandt andet danskernes tillid til det private erhvervsliv, som er med til at trække gennemsnittet op. Den er nemlig vokset fra indekstal 61 til 63 på en skala fra 0 til 100.

Det viser PwCs Tillidsbarometer 2020. Her måles tilliden til dansk erhvervsliv på i alt 11 parametre.

Stigningen skyldes særligt, at danskerne i stigende grad har tillid til, at erhvervslivet bruger ny teknologi til at levere bedre og/eller billigere løsninger, tager ansvar i samfundet og samfundsdebatten samt har fokus på ikke-økonomiske formål.

Erhvervslivet kan stadig øge danskernes tillid yderligere ved at gennemføre flere klima- og miljøtiltag

Årsagen er formentlig, at en lang række virksomheder under Covid-19-krisen har vist stort et samfundsansvar og taget en lang række initiativet for at holde hånden under danske arbejdspladser, vurderer Mogens Nørgaard Mogensen,adm. direktør og Senior Partner i PwC.

Men selvom det overordnede resultat er flot, bør erhvervslederne stramme sig op på flere af parametrene, lyder opfordringen.

– Erhvervslivet kan stadig øge danskernes tillid yderligere ved at gennemføre flere klima- og miljøtiltag og udvise større medarbejderansvarlighed, da disse er i top fem over de største forskelle mellem, hvor vigtigt danskerne vurderer emnerne er, og hvor godt de mener, erhvervslivet klarer opgaven, siger Mogens Nørgaard Mogensen i et skriftligt svar.

Det er jo sådan med tillid, at man vedvarende skal gøre sig fortjent til den

Hvad kan virksomhederne ellers gøre for at sikre, at de bevarer – og øger – danskernes tilid?

– Det er svært at spå om fremtiden, men Tillidsbarometeret viser, at det private erhvervsliv – udover førnævnte – har størst potentiale for at øge danskernes tillid inden for parametrene ‘danske virksomheder er rustet til fremtidige økonomiske kriser’ og ‘danske virksomheder arbejder for et større formål ud over at tjene penge’ (tallet er vokset fra indekstal 48 til 52 fra sommeren 2019 til sommeren 2020, red.). Det er således særligt inden for disse områder, at de danske virksomheder kan gøre en indsats, og så er det jo sådan med tillid, at man vedvarende skal gøre sig fortjent til den, siger Mogens Nørgaard Mogensen.

Og netop det at have et purpose, eller overordnet formål, kan blive en del af det at drive en ansvarlig virksomhed. Det indgår nemlig i et forslag til nye anbefalinger, som Komiteen for god Selskabsledelse står bag og som, hvis de bliver vedtaget, vil gælde fra 2021.

11 TILLIDSPARAMETRE
“Danske virksomheder har politikker for ligestilling”
“Danske virksomheder handler ansvarligt ift. klima og miljø”
“Danske virksomheder behandler medarbejderne ansvarligt”
“Danske virksomheder arbejder for et større formål ud over at tjene penge”
“Danske virksomheder er rustet til fremtidige økonomiske kriser”
“Danske virksomheder tager et ansvar for at støtte større samfundsforhold som fx uddannelse, ansvarligt forbrug, infrastruktur m.v.”
“Danske virksomheder er dygtige til at udvikle nye produkter (innovation)”
“Danske virksomheder er økonomisk solide”
“Danske virksomheder engagerer sig lokalt for at skabe vækst i lokalområdet”
“Danske virksomheder bruger ny teknologi til at levere bedre og/eller billigere løsninger til deres kunder/brugere”
“Danske virksomheder deltager offentligt i samfundsdebatten”

Se indekstallene for hvert punkt her

Danskerne er heller ikke ligefrem ved at falde bagover af begejstring over den strøm af klimatiltag, som virksomhederne har meldt ud det seneste år. For niveauet af tillid til parametret ‘danske virksomheder handler ansvarligt i forhold til klima og miljø’ ligger på niveau med sidste år (fra indekstal 60 i 2019 til 59 i 2020 på en skala fra 0 til 100),

Derimod er danskernes tillid steget markant til parametret ‘danske virksomheder tager et ansvar for at støtte større samfundsforhold som for eksempel uddannelse, ansvarligt forbrug, infrastruktur mv. (fra indekstal 57 i 2019 til 60 i 2020).

Danskerne har i stigende grad tillid til, at erhvervslivet tager ansvar i samfundet og samfundsdebatten

Disse parametre er desuden blandt de parametre, som danskerne selv peger på som de vigtigste for deres tillid til erhvervslivet, ligesom der er allerstørst potentiale for at øge danskernes tillid til inden for netop disse områder, ifølge PwC.

Hvad er jeres forventninger fremadrettet til ’tillidsudviklingen’ for danske virksomheder – har den blot fået et boost pga. corona, eller er det her en vedvarende tendens? 

– Tilliden til erhvervslivet har været støt stigende siden 2018 og har fortsat sin positive udvikling under Covid-19, hvor danskerne i stigende grad har tillid til, at erhvervslivet bruger ny teknologi til at levere bedre og/eller billigere løsninger, tager ansvar i samfundet og samfundsdebatten samt har fokus på ikke-økonomiske formål, lyder der fra Mogens Nørgaard Mogensen.

Selvom tillid er en lidt fluffy størrelse, er den ikke desto mindre altafgørende for erhvervslivet – og i det hele taget, mener Mogens Nørgaard Mogensen.

– Tillid er vigtig for både mennesker, organisationer og virksomheder for at kunne udvikle sig og skabe relationer. En organisation eller virksomhed, der vækker tillid, vil alt andet lige være bedre til at skabe relationer med kunder, medarbejdere og sin omverden end en organisation eller virksomhed, der ikke vækker tillid.

Der er behov for, at der også politisk udvises større tillid til erhvervslivet

Også i forhold til den politiske velvilje over for erhvervslivets betingelser, er tillid vigtig.

– Det, at erhvervslivet nyder så stor tillid fra danskerne i en krisetid som nu, kan forhåbentlig vække genklang i det politiske system. Der er behov for, at der også politisk udvises større tillid til erhvervslivet og sikres, at der fortsat er vilje og lyst til at drive virksomhed i en tid, hvor mange virksomheder kæmper for at overleve og fastholde arbejdspladser, siger Mogens Nørgaard Mogensen.

Ud over tilliden til det private erhvervsliv, er tilliden til institutioner og tilliden til databehandling også steget, ifølge Tillidsbarometret 2020.

Om tillidsbarometret
PwC har i samarbejde med Epinion lanceret Tillidsbarometer 2020, hvor ca. 1.500 danskere siden 2017 har svaret på spørgsmål om tillid til hinanden og til deres omverden.

LÆS OGSÅ: Forbrugerne dømmer virksomheder benhårdt på corona-adfærd

Forsiden lige nu:

Kvikguide: Sådan sikrer du dig mod at greenwashe

GREENWASHING. Sustain Report har allieret sig med tænketanken Frej og giver her virksomheder en kvikguide til let og elegant at undgå greenwashing og dermed undgå at bryde markedsføringsloven.

Seneste artikler:

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.