Connect with us

Hvad søger du?

Sustain ReportSustain Report

Nyheder

Copenhagen Fashion Weeks krav om bæredygtighed får international opmærksomhed

Tidligere har Modeugen sat minimumskrav for modellernes vægt.

Foto: Asger Mortensen

‘Sådan blev København modens bæredygtige hovedstad’, lyder overskriften i det anerkendte fagmedie for modebranchen Business of Fashion.

Konstateringen er affødt af en treårig handlingsplan fra Copenhagen Fashion Week for at øge bæredygtigheden af modebranchen, der ofte får omtale for alt fra dårlige arbejdsforhold til miljøforurening, hvilket Danwatch.dk har afdækket adskillige gange.

Ud over at reducere sine egne CO2-udledninger med 50 procent og blive affaldsfri, stiller Copenhagen Fashion Week med sin Sustainability Action Plan 2020-2022 også  bæredygtighedskrav til de modebrands, som ønsker at være en del af modeugen.

Kravene betyder, at de forskellige modebrands skal nå en bestemt antal point inden for seks områder i værdikæden for at kunne søge om at blive vist i løbet af modeugen. De dækker den strategiske retning, design praksis, materialevalg, arbejdsforhold, kundeengagement og måden showet er produceret på. En pilottest i 2020 skal skabe en baseline, man kan måle ud fra samt fastsætte, hvilken score der skal opnås på de forskellige områder. Alle shows på modeugen skal desuden leve op til 17 minimumskrav.

Som eksempler på standarder nævnes det i planen, at modeselskaberne skal love ikke at destruere tøj, der ikke kan sælges, og at de skal bruge mindst 50 procent certificeret, økologisk, upcycled eller recycled tekstiler i alle kollektioner samt alene at bruge bæredygtige emballage og affaldsfri kulisser til deres shows.

Trods klimaprotester ved den seneste modeuge i London, er København frontløberen, når det kommer til proaktive klimainitiativer. Det er et “smart træk” for en modeuge, som forsøger at differentiere sig i den internationale konkurrence om opmærksomhed fra brands, indkøbere og modepresse og -influencere, lyder vurderingen i Business of Fashion.

For Cecilie Thorsmark, adm. direktør for Copenhagen Fashion Week, er initiativet dog affødt af et ønske om at tage ansvar.

– Alle spillere i (mode)industren, inklusive modeugerne, bliver nødt til at stå til ansvar for deres handlinger og være villige til at ændre den måde, man driver forretning på, siger hun i en pressemeddelelse og tilføjer: 

– Tidsrammen for at afværge de ødelæggende effekter af klimaforandringerne for planeten og for mennesker er under et årti, og vi er allerede vidne til deres katastrofale effekter i dag. 

Planen er blevet til med hjælp fra Copenhagen Fashion Weeks ‘Sustainability Advisory Board’, som blandt andet inkluderer Ganni’s grundlægger Nicolaj Reffstrup, Global Fashion Agendas CEO Eva Kruse og Vogue Australiens Sustainability Editor-at-Large Clare Press.

 

 

 

 

Forsiden lige nu:

Seneste artikler:

Aarhus Universitet åbner et center for plastikforskning

Verdenshavene fyldes med plastik, og det globale samfund kan ikke følge med produktionen og nedbryde den store mængde, der produceres hvert år. Det vil Aarhus Universitet og professor Daniel Otzen nu gøre noget ved.

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.