Connect with us

Hvad søger du?

Sustain ReportSustain Report

Nyheder

Modegigant lover nul CO2-aftryk: “Vi har været en del af problemet”

Engangsplast udfases, tøjets levetid forlænges, og CO2-aftryk fjernes på drift og levering

Foto: Zalando SE

Modeindustrien er en af de allerstørste miljøsyndere, og når det kommer til at skabe en mere bæredygtig verden, er den flere gange blevet anklaget for at være for langsom til at satse på sustainability.

Men nu forpligter en af Europas største onlineplatforme inden for salg af beklædning sig til CO2-neutralitet, udfasning af engangplastik og mere cirkulær mode.

Det er den tyske modevirksomhed Zalando, der er kommet med løftet som en del af sin bæredygtighedsstrategi “do.MORE”. I Zalando erkender man, at man har været en del af problemet. Og selvom det kan lyde som et overstået kapitel, erkender virksomheden også, at der stadig er et godt stykke vej til at blive en reel del af løsningen. Det skal talrige initiativer dog bidrage til. 

Modeindustrien står foran en udfordring med bæredygtighed, og vi ved, at vi har været en del af problemet. For fremtiden er vores mål at være en del af løsningen. Vi ser en tydelig sammenhæng mellem at agere bæredygtigt og fortsat kommerciel succes. Kun de virksomheder, som integrerer bæredygtighed i deres forretningsstrategi, vil forblive relevante for deres kunder. Vi mener, at bæredygtighed vil blive en konkurrencefordel i fremtiden, siger Co-CEO for Zalando, Rubin Ritter. 

Nul CO2-aftryk på drift, leveringer og returneringer
I en pressemeddelelse fra Zalando bekendtgør virksomheden, at den fra d. 30. oktober 2019 forpligter sig til et “netto-CO2-aftryk på nul i sin egen drift, alle leveringer og returneringer”.

Det inkluderer virksomhedens eget energiforbrug, pakketransport og emballage, forklarer kommunikationsansvarlig i Zalando Danmark, Anne Vibe Hansen.

– Med egen drift refererer vi til energiforbruget i vores egne bygninger, som f.eks. vores hovedkontor i Berlin og logistikcentrene i Europa. Og i forhold til returnering og levering er det transporten, som finder sted, siger Anne Vibe Hansen.

I transportleddet er Zalando i gang med at teste forskellige muligheder, der kan sænke CO2-aftrykket. De undersøger bl.a. elektriske køretøjer.

– I Hamborg tester vi lige nu mulighederne for at anvende elektriske køretøjer til levering. Det gælder f.eks. små trucks og elcykler, siger Anne Vibe Hansen og fortsætter:

Elektrisk køretøj, der testes i Hamborg af Zalando. Foto: Zalando SE.

– En anden ting, som vi har testet i Danmark, er at bruge privatpersoner til afhentning- og leveringssteder. Så i stedet for, at pakkerne skal køres rundt i privatadresser, kan privatpersoner melde sig til at modtage alle pakkerne, så de kun skal afleveres ét sted. Det har folk modtaget virkelig godt, siger hun. 

Tjenesten hedder “Din Nabo” og er lige nu kun på forsøgsbasis, men i fremtiden vil der komme endnu flere tiltag, fortæller Anne Vibe Hansen.

Det er dog vigtigt for Zalando, at der er en balance mellem, at det giver god mening for miljøet, mens det er bekvemt for kunderne, siger hun. 

Desuden ved virksomheden også godt, at det er urealistisk at gå fuldstændig nul på CO2-aftryk alene på drift og transport. Derfor kommer resten til at hentes i klimakompensation.

– Vi gør alt for at bringe vores eget aftryk ned i første omgang, men vi kan ikke gå i nul her, fordi vi er en vækstende virksomhed. Derfor samarbejder vi med et projekt i Etiopien, der hedder Soddo, som står for genplantning af træer. Og det er dem, vi samarbejder med for at komme helt i nul, siger Anne Vibe Hansen.

Alt engangsplastik skal udfases, og emballagen skal være genanvendelig
Zalandos andet mål er at designe sin emballage, så der fra 2023 er mindre affald, og at materialerne i højere grad kan genanvendes.

Det betyder også, at virksomheden vil fjerne alt engangsplastik fra organisationen. Men de er allerede godt på vej, fortæller Anne Vibe Hansen.

– Vores hvide Zalando-æske er allerede lavet af 100 procent genbrugspap, og vores forsendelsesposer er lavet af 80 procent genanvendt plastik. Og så er vores bobleplast skiftet ud med genanvendelige papirsposer, siger hun og uddyber:

– Derfor skal vi nu finde ud af, hvad vi gør med de sidste 20 procent (ift. forsendelsesposerne, red.) Det har vi ikke fundet en holdbar løsning på endnu, derfor skal der sættes ind på det de næste fire år. 

Levetiden på 50 mio. modeartikler skal forlænges
En af de store bæredygtigsambitioner, som Zalando også har offentliggjort, er målet om at forlænge levetiden for mindst 50 millioner modeartikler inden 2023. 

Og i Zalando forventer man allerede at kunne forlænge levetiden på én million produkter igennem deres genbrugsplastform “Zalando Wardrobe” i år. 

– Wardrobe startede for et år siden og findes kun i Tyskland lige nu, men det skal internationaliseres. Det er en selvstændig app, hvor du kan sælge dine ting til privatpersoner, men du kan også sælge dine produkter tilbage til Zalando for et lille beløb, hvor vi recycler, upcycler eller videregiver det til donationer, siger Anne Vibe Hansen.

– Der ser vi stor mulighed for at bringe en masse stykker tøj videre i cirklen, men det er klart, at for at nå de 50 mio., skal der flere initiativer til, siger hun.

Forsiden lige nu:

Filip Engel

Ørsted udgiver klimahåndbog

Med bogen ønsker energiselskabet at sætte fokus på lederskabet i arbejdet med bæredygtighed.

Seneste artikler:

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.