Connect with us

Hi, what are you looking for?

Sustain ReportSustain Report

Nyheder

“Bæredygtigheds-certificering styrker vores forretning”

Merkur Andelskasse har opnået en af de skrappeste bæredygtighedscertificeringer.

Charlotte Skovgaard
Charlotte Skovgaard, adm. direktør i Merkur Andelskasse. Foto: Stine Heilmann

Som den første bank i Danmark, har Merkur Andelskasse netop opnået en af de mest omfattende bæredygtighedscertificeringer på markedet; B Corp-certificeringen.

Den er ved at få internationalt momentum med globale giganter som Danone, Patagonia og Natura, selskabet bag bl.a. The Body Shop, som medlemmer.

Merkur Andelskasse er med 115,4 point den højst ratede B Corp virksomhed i Norden.

Det har lært os værdien af i højere grad at måle og rapportere vores bæredygtighed

Selvom Merkur Andelskasse i forvejen bygger på værdier om bæredygtighed og social ansvarlighed, giver certificeringen mening både forretningsmæssigt og internt, fortæller Charlotte Skovgaard, adm. direktør i Merkur Andelskasse, som også erkender, at den har været en “øjenåbner”.

– Selvom vi har været hjulpet af at tænke bæredygtighed ind altid, og at det på forhånd var skrevet ind i vores vedtægter, så har selve det at dokumentere det i praksis været noget af et pillearbejde. Vi har vidst, at vi var bæredygtige, men at kunne bevise det med bon’er, rapporter, referater og hvad ved jeg, det har været en lærerig proces. Det har lært os værdien af i højere grad at måle og rapportere vores bæredygtighed, hvor vi hidtil bare har tænkt det ind som noget helt naturligt, siger Charlotte Skovgaard og tilføjer:

– Det gælder især i forhold til nedskrevne politikker om blandt andet indkøb, som skal være mere eksplicitte. Jeg er jo ny direktør og har naturligvis fået indrettet mit kontor med genbrugsmøbler, men – det stod ikke opført som et krav i vores indkøbspolitik, og det skal det til at gøre.

Det er ikke nok med et enkelt bæredygtigt produkt eller to

Banker kan skabe stor impact
Hvad kan I bruge certificeringen til forretningsmæssigt?

– Måden du låner- og forbruger penge på har en kæmpe indflydelse. Derfor kan banker skabe en stor impact. Det mener jeg er et overset element i bæredygtighedsdebatten. Men når man taler bæredygtig bank, er det ikke nok med et enkelt bæredygtigt produkt eller to. Vi har for eksempel altid valgt kun at låne ud til bæredygtige virksomheder, og virksomheder, der tager socialt ansvar, og nu får vi papir på, at vi også selv er bæredygtige hele vejen rundt.

Nogle banker og pensionsselskaber argumenterer med, at det er vigtigt at støtte op om virksomheder, som er sorte i dag, men har brug for finansiering til at omstille sig. Andre argumenter går på, at man med aktivt ejerskab i mere sorte industrier og virksomheder kan være med til at flytte dem i mere bæredygtig retning.

Har de ikke en pointe i det?

– I Merkur er vores argument, at vi vil også gerne hjælpe udviklingen på vej, men vi har negativlister, hvor vi siger, at hvis der er gode alternativer, kan vi ikke se gode grunde til at støtte brancher, industrier eller produkter som ikke er gode for verden. Så må det gerne gøre lidt ondt og være lidt mere besværligt, siger Charlotte Skovgaard og giver et eksempel:

– Når vi siger nej til at finansiere nye fossile biler, er det fordi der er gode alternativer i form af elbiler. De kan ikke køre lige så langt, og der skal stadig arbejdes på antallet af ladestandere, men vi skylder klimaet at understøtte de grønne valg, også selvom det er lidt mere besværligt.

Grundlæggende er det med til at styrke vores forretning, at vi er blevet certificeret

Øget konkurrence på bæredygtighed
Markedet for bæredygtige fonde og grønne produkter er eksploderet i finanssektoren. 7 ud af 9 banker, som dækker 90 procent af markedet, havde i 2019 igangsat nye initiativer siden 2015, hvor FN’s verdensmål blev vedtaget. 5 ud af 9 oplever klart en stigende efterspørgsel fra private kunder. Og 7 ud af 9 oplever stigende efterspørgsel fra virksomheder/professionelle efter bæredygtige produkter, ifølge en undersøgelse fra Finans Danmark.

Kan B Corp-certificeringen hjælpe jer i den stigende konkurrence på bæredygtighed, tror du?

– Grundlæggende er det med til at styrke vores forretning, at vi er blevet certificeret, fordi vores kunder har valgt os, på grund af at vi er bæredygtige. Så vi hjælper vores kunder til at blive genbekræftet i, at de har truffet det rigtige valg med os, siger Charlotte Skovgaard og tilføjer:

– I dag er det desuden svært at finde ud af, hvad der er en bæredygtig investering, så vi håber selvfølgelig, vi kan være med til at tiltrække yderligere kapital, fordi vi nu er en grøn investering med et solidt stempel. Som andelskasse, er vi jo ejet af vores kunder, så det gælder også de kunder, der investerer i os. Vi vil også bruge den viden i vores rådgivning til privat- og erhvervskunder, så det bliver en måde at gå i dybere dialog med dem.

Endelig peger Charlotte Skovgaard også på, at certificeringen øger muligheden for både at rekruttere og fastholde.

– Internt gør det os enormt stolte, at vi nu er B Corp-certificerede. Det skal man ikke undervurdere betydningen af. Særligt for yngre medarbejdere mærker vi tydeligt, at det er vigtigt, at man som arbejdsplads har et større formål.

Bliver naturligt at tale med kunder om bæredygtighed
Bankens formål er også at påvirke finanssektoren som helhed, fortæller hun.

– Faktisk forpligter certificeringen os netop til at gå forrest og løfte barren for, hvad der er bæredygtigt nok. Vi skal fortsat være et fyrtårn i den finansielle sektor, når det gælder bæredygtighed. Den finansielle sektor har en kæmpe rolle at spille for den grønne omstilling, så det er vigtigt, at vi går forrest og rapporterer om vores tilgang til bæredygtighed.

Mange danske virksomheder bliver overrasket over, hvad der rammer dem

Det er med til at fremtidssikre banken, mener Charlotte Skovgaard.

– Som pengeinstitut spørger du traditionelt ind til regnskaber, økonomi og budgetter, men det bliver i de kommende år lige så naturligt at spørge ind til bæredygtigheden i et projekt eller eller virksomhed, siger hun og tilføjer:

– Mange danske virksomheder bliver overrasket over, hvad der rammer dem, når de forskellige taksonomier for bæredygtighed og socialt ansvar bliver en realitet i EU. Det betyder, at vi som pengeinstitutter vil begynde at måle på, hvad risici i forhold til bæredygtighed får af betydning for den økonomiske risikovurdering, når vi yder lån og finansiering. Ny regulering i forhold til klima og CO2 kan jo gøre det sværere for nogle at drive deres forretning og sætte den under pres.

Det bekræfter Helene Regnell, stifter og partner i konsulentfirmaet Lead Sustainability, i et nyt indlæg, hvor hun peger på, at et muligt scenarie er, at “prisen på [bankernes] finansiering er afhængig virksomhedens klimaaftryk”.

Få justeret formålsparagraffen, så den afspejler, at I arbejder for et større formål end profit

Hvad er dit bedste råd til andre, som overvejer at blive B Corp-certificeret?

– Hvis jeg skal give andre et råd om B Corp-processen, er det hurtigst muligt at få justeret deres formålsparagraf, så den afspejler, at man arbejder for et større formål end profit. Det er vi stolte af allerede var en del af vores vedtægter, men for mange virksomheder vil det kræve en del at få den ændring behandlet og godkendt, siger Charlotte Skovgaard, som dermed formentlig er på forkant med en kommende fornyelse af de danske regler for god selskabsledelse, der står til at inkludere bæredygtighed og purpose.

Derudover handler det om at tænke bæredygtighed i hele forretningen, lyder Charlotte Skovgaards råd.

– Man skal være opmærksom på, at det er en 360 graders vurdering af virksomhedens bæredygtighed fra miljøpåvirkning til governance og indflydelse på samfundet, siger hun og kommer med en opfordring til sine kollegaer i finansbranchen:

– Min opfordring er, at man tænker bæredygtighed bredt ind i hele sin forretningsmodel. I Finans Danmarks 20 anbefalinger til en bæredygtig finanssektor er det råd nummer et, så mit råd til hele sektoren er, at vi alle sammen tager det seriøst og ikke bare taler om klimalån eller andre enkeltprodukter, men om bæredygtighed i alle aspekter af det vi gør. Til det formål er B Corp god at lade sig inspirere af.

Forsiden lige nu:

Æ: Den grønne omstilling skal være til gavn i stedet for at spænde ben

EUROPAVALG. Pisk eller gulerod i kampen for grøn omstilling? Spidskandidat for Danmarksdemokraterne Kristoffer Storm har blikket rettet mod landbrugets omdiskuterede CO2-afgift – hvis det skal ske, skal det være gennemgående for hele Europa, for Danmark kan ikke “løse hele verdens problemer”.

Politikerne har forladt os, så nu stikker han selv spaden i jorden

PORTRÆT. Forsker og bestsellerforfatter Rasmus Willig har mistet troen på politikernes evne til at løse biodiversitets- og klimakriserne. Derfor har han droppet forskerlivet ved skrivebordet for selv at gå i marken med nye forretningsmodeller og løsninger, som tør vende profitræs til samskabelse fra jord til bord.

Seneste artikler:

Norlys snupper Arlas strategichef

Mikkel Pedersen har ledet Arlas globale strategikontor. Nu skal han sikre transformationen af Norlys’ energiforretning.

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.

Discover more from Sustain Report

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading