Connect with us

Hvad søger du?

Sustain ReportSustain Report

Nyheder

“Innovation på den gammeldags måde ville have taget dobbelt så lang tid”

Åben innovation og tidlige prototyper er vejen frem for bæredygtige produkter og løsninger

Simon Boas Hoffmeyer er ansvarlig for bæredygtighed i Carlsberg. Foto: Carlsberg.

Innovative løsninger er nødvendige for at komme i mål med den grønne omstilling.

Men hvor lukket skal man være om udviklingsprocessen? Og på hvornår giver det mening at indvie forbrugerne i nye produkter eller services?

Spørger man Carlsbergs Director of Sustainability, Simon Boas Hoffmeyer, er svaret, at åbenhed er vejen frem.

Så tidligt som i 2016 afslørede selskabet, at de var på vej med en papirflaske. Det har indtil videre resulteret i to prototyper. De blev præsenteret tidligere i oktober i samarbejde med det selskab, som nu overtager produktionen af papirflaskerne, Paboco, samt nye partnere i form af L’Oréal, The Coca-Cola Company og The Absolut Company.

Var Carlsberg for tidligt ude?
Men hvad sker der for, at papirflaskerne på indersiden er beklædt med plastik? Godt nok af den genanvendelige slags, men alligevel. Og hvad er der nu galt med glasflasken, som fint kan genanvendes?

På sociale medier er dommen fra nogle Carlsberg-følgere, at papirflaskerne er et marketingstunt.

Vi bliver nødt til at teste forskellige løsninger for at nå det endelig mål

Er det udtryk for, at Carlsberg har været for tidligt ude? Det afviser Simon Boas Hoffmeyer.

– Lige meget hvad vi sender på markedet, får vi mange instinktive reaktioner som dem. Og det fede ved øl er jo, at alle har en holdning til det. Der er intet galt med den olivengrønne genbrugsglasflaske. Vi elsker også stadig fadøllen, som er den mest bæredygtige måde at nyde sin pilsner på.

– Svaret på spørgsmålet er, at de fiberflasker, vi præsenterede under C40 mødet, er prototyper, og vi bliver nødt til at teste forskellige løsninger for at nå det endelig mål som er en flaske, der er biobaseret, kan genanvendes og er helt uden polymerer (plaststoffer, red.), siger Simon Boas Hoffmeyer og tilføjer:

– 99,9 procent af reaktionerne er positive, og historien gik verden rundt. De fleste forstår godt, at det er en prototype, og at vi arbejder på at udvikle den endelige type, som selvfølgelig skal indgå i retursystemet ligesom vores øvrige flasker.

Papirflasker skal testes i lukkede kredsløb
Pabocos adm. direktør Gittan Schiöld understregede i sit oplæg ved lanceringen ligeledes, at der er forskellige generationer af flasken. Den forventes først at være klar til at komme på markedet i 2022.

– Hvis vi aldrig skulle lancere noget nyt, fordi det vi har fungerer, eller fordi der er tale om prototyper, ville det jo dræbe al innovation. Så ville vi i øvrigt aldrig komme videre på vores bæredygtighedsrejse, siger Simon Boas Hoffmeyer.

– Målet med fiberflasken er at lave et bæredygtigt alternative med samme lave CO2-påvirkning som genbrugsflasken. Det mener vi er muligt, da den særlige 3d impulstørringsteknologi, som Paboco bruger, kan minimere mængden af energi brugt til at lave fiberflasken. Når materialet er fra bæredygtige skove og kommer fra gamle træer, der erstattes af nye, som optager mere CO2, kan vi give forbrugerne et nyt bæredygtigt alternativ.

Nu skal vi finde ud af, hvornår forbrugerne vil benytte dem

Men hvad er begrundelsen for at gå ud og lancere et initiativ nu, som forbrugerne først kan købe om to år?

– Årsagen var først og fremmest, at vi ville vise, hvor langt vi var kommet i udviklingsprocessen i anledning af det nye partnerskab med Coca-Cola, Absolut og L’Oréal. Derudover er målet at teste de to prototyper i specifikke sammenhænge og i lukkede kredsløb, hvor vi har styr på, hvad der sker med dem.

– Nu skal vi finde ud af, hvornår forbrugerne vil benytte dem, og hvilken version af prototyperne de foretrækker. Er det på en festival, hvor der ikke må være glas- eller plastikflasker, på en restaurant eller derhjemme? Det handler om at finde ud af, hvad forbrugerne oplever i forhold til mouth feel, om den føles god at holde i hånden, om vi skal vælge etikette eller direct print og mange andre aspekter.

Ikke kun et bæredygtighedsprojekt 
Tidligere har forbrugere jo været vant til at få færdige produkter i hånden, så der er vel ikke noget at sige til, at det skaber noget forvirring at fortælle om noget, der fortsat er under udvikling?

– Det her er ikke kun et bæredygtighedsprojekt. Det er også et innovationsprojekt, som især skyldes vores ekstremt dygtige kollegaer i Supply Chain og i Group Development. Hvis vi havde lavet forskning og udvikling på den gammeldags måde, havde det taget dobbelt så lang tid. Så havde vi heller ikke anet, om forbrugerne var med på ideen. Nu ved folk, hvor rejsen går hen, og at dømme efter den feedback vi har fået, er vi på rette vej.

Vi skal dele og lære af hinanden, og især skal vi lytte til dem der skal købe produkterne

Når det er sagt, er Simon Boas Hoffmeyer klar over, at der er risici forbundet med at gå så tidligt ud, som Carlsberg gør.

– Vi ved godt, at vi åbner op for kritik, når vi tester noget i markedet, inden det er færdigudviklet. Det har vi også gjort med Snap Pack-forpakningen og de genbrugelige plastglas på festivalerne i sommer. Men som Henry Chesbrough fra Harvard har sagt, så er det ikke klogt kun at stole på sin egen forskning i en verden, hvor viden er udbredt. Vi skal dele og lære af hinanden, og især skal vi lytte til dem der skal købe produkterne, og det gør vi bedst ved hjælp af testlanceringer eller prototyper. De gør det lettere for alle at komme med konstruktiv feedback, mens ideen stadig er ny og kan justeres.

Carlsbergs medvirken til at udvikle papirflasken bliver brugt som case for, hvordan man kan opnå bæredygtige løsninger ved hjælp af åben innovation, som Henry Chesbrough fra UC Berkeley – Haas School of Business, står bag.

Baggrunden er, at Carlsberg tilbage i 2015 gik offentligt med ambitionen om at skabe en papirflaske.

– Vi kunne se, at det ikke kunne lade sig gøre uden partnere og nye investeringer. Nu er det lykkes, og det har været en fantastisk rejse, siger Simon Boas Hoffmeyer med henvisning til, at selskabet i 2015 gik i samarbejde med innovationseksperter fra EcoXpac, emballagefirmaet BillerudKorsnäs samt PhD’er fra DTU og med støtte fra Innovationsfonden.

Samarbejdet resulterede i etableringen af Paboco (Paper Bottle Company), som er et joint venture mellem BillerudKorsnäs og flaskeproduktionsspecialisten ALPLA.

Papirflasker skal nå nye målgrupper
Når en færdig version af papirflaskerne er klar om nogle år, kommer den endelige test af, hvad forbrugerne siger til dem. Og om de vil foretrække papir frem for glas.

Majoriteten af vores forbrugere går ikke ned i supermarkedet og leder efter den mest bæredygtige øl

Hvad har I gjort jer af tanker om den endelig lancering i forhold til forbrugerne?

– Offentlighedens begær efter viden om miljøpåvirkninger har aldrig været større, men når man begynder at tale om livscyklusanalyser, står de fleste altså af. Majoriteten af vores forbrugere går ikke ned i supermarkedet og leder efter den mest bæredygtige øl. Så vi skal ikke stikke os selv blår i øjnene med hensyn til, hvad bæredygtighed betyder for dem nu og her. De skal have et produkt, der smager godt og er convenient, men omvendt oplever vi at de vælger den mest bæredygtige øl eller emballage, hvis prispunktet er det samme.

– Så kan det da godt være, at man en fredag eftermiddag, når man sidder og nyder en øl vil bemærke, at den er lavet af fibre og er FSC-certificeret. Det giver måske lyst til at købe den flaske fremover. Til alle nørderne får vi for eksempel vores partner WWF ind over og andre eksperter, så vi sikrer, at man kan få endnu mere viden, hvis man vil.

Når det gælder målgruppen, handler det for Carlsberg også om at være relevant for nye generationer.

– Vi lever for at sælge kvalitetsøl, men vi vil gerne gøre det så bæredygtigt som muligt og tilbyde noget helt nyt til millennium-generationen, som går op i bæredygtighed og som måske en dag i fremtiden er villige til at betale mere for det.

Papirflasken skal ind i retursystemet 
Før den brede udrulning af papirflasken skal der tjek på affalds- og indsamlingssystemerne på alle Carlsbergs markeder, ligesom der herhjemme skal være “en god snak” med Dansk Retursystem om, hvorvidt for eksempel materialerne fra papirflasken skal indgå i deres kredsløb eller hjemtages af Carlsberg.

Det bliver dyrere at producere flasken i starten, men det er ikke nødvendigvis noget forbrugeren vil mærke

Bliver den nye flaske dyrere for jer at producere og for forbrugerne at købe?

– Alle innovationer koster mere i starten, men det skal vurderes ud fra en kurve, der går fra udvikling til skalering og endemål. Det bliver dyrere at producere flasken i starten, men det er ikke nødvendigvis noget forbrugeren vil mærke. Alt det skal de kommende to år skal gå med at finde ud af, mens vi tester prototyperne.

I er gået sammen med L’Oréal, Absolut og Coca-Cola – har I andre partnere i tanken, som I håber vil gå med?

– Paboco der ejer teknologien vil gerne have skala. Vi bliver ikke spurgt om, hvilke andre partnere der skal være med, men vi støttede det 100 procent da Paboco kom til os med idéen om at skabe et pioneering community.

– Som Cees ’t Hart, vores CEO, sagde til Børsen i fredags, skal vi have alle mand på dæk, hvis vi skal nå FN’s verdensmål, og det nye pioneering community hjælper os med at få viden fra andre virksomheder, så vi sammen kan opnå fælles mål. Genbrugsplastglassene blev udviklet sammen med festivalerne og Plastic Change. Vores genbrugsplast blev udviklet sammen med eksterne partnere. Snap Pack er også udviklet sammen med leverandøren og andre partnere, og alle vores konkurrenter kan i dag ringe til vores leverandør og bestille en Snap Pack-maskine.

Ligesom med Snap Pack, ønsker Carlsberg med papirflasken at påvirke en bredere leverandørkæde end selskabets egen.

– Vores ønske er ikke kun at nå vores egne ambitiøse mål, men også at inspirere andre til at være lige så ambitiøse, siger Simon Boas Hoffmeyer.

Prototyperne på papirflaskerne er en af de seneste nyheder i en bølge af initiativer for mere bæredygtig emballage, som en række af virksomheder lancerer i øjeblikket. Senest har Unilever meldt ud, at dele af emballagen for Dove, der er et af de mest udbredte skønhedsbrands i verden, vil bestå af 100 procent genanvendte plastflasker for en lang række produkter, plastfri emballager og refill deodoranter.

Forsiden lige nu:

Drop nu alt det hype om bæredygtighedsledelse

Arbejdet med bæredygtighed skal være forankret i lovgivning og anerkendte standarder. Alt for ofte ansætter man managers med helt uklare mandater, så ender det i aktivisme, som mest er vinduespynt, mener Thue Birk Svenningsen.

Seneste artikler:

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.