Hårdt skum formet som elefanter, dinosaurer og kyllinger. Tumlemøblerne til børn i alverdens farver er bObles’ kendetegn, og med dem kan man styrke barnets motorik.
Overordnet handler det om at give børn en god start på livet – og det var også bObles afsæt, da de blev sat til at lave forretning, der bidrager positivt i verden.
Sidste år takkede de nemlig ja til at være med i Dansk Industris projekt ”Fra filantropi til forretning”, hvor 21 virksomheder i to år arbejder på at skabe rentable forretningsidéer ud fra FN’s Verdensmål.
De er nu halvvejs, men bObles er langt fra i mål. For det er udfordrende, sårbart og svært at skabe bæredygtige projekter, der også kan tjenes penge på. Men det skal vi turde at være ærlige om, lyder det brandets marketingchef.
– Hvordan sørger du for ikke at smadre din grundforretning, når du er på vej mod et nyt eventyr, som også bliver et ekstra lag i forretningen, spørger chef for marketing og salg i bObles, Thomas Sandfeld Bundgaard.
Spørgsmålet er retorisk. Men bObles kan heller ikke få et svar, hvis de ville. Det gør dem dog ikke noget – det er faktisk en del af budskabet.
– Jeg tror, at man skal have mod, hvis man skal lave skabe en forretning på baggrund af bæredygtige projekter. For vi kan alle være lidt innovative oppe i hovedet, men det kræver meget at gøre det virkeligt og sige, at vi har så stor en lyst til at ændre på fremtiden, at vi tager det med – både nervøsiteten og alle de følelser, som er i det, siger Thomas Sandfeld Bundgaard.
Ærligheden og sårbarheden er vigtig at åben om, mener han. Især hvis erhvervslivet skal blive bedre til at skabe bæredygtige projekter. Vi skal lære af hinanden. Og det forsøger de at gøre i Dansk Industris projekt.
– Vi har præsenteret for hinanden i virksomhederne (til Dansk Industris workshops), red.), og der har vi taget fortroligheden til det fulde og gjort os selv sårbare. Det, synes jeg, er rigtig godt. For man har nok en tendens til altid at virke som om, at man har styr på det hele og en CSR-afdeling i baggrunden, som klarer alt det med værdierne, og så er man ’good to go’. Men jeg tror ikke, at der er nogen af os, der har styr på alt, siger Thomas Sandfeld Bundgaard.
Digital satsning skal bidrage til verdensmål
Bæredygtighed er ikke helt nyt for bObles, og de har tidligere skrevet under på ”Småbørnsløftet”, som handler om at bidrage til at give børn en god, tryg og læringsrig start på livet.
Derfor var det nærliggende, at det nye bæredygtighedsprojekt skulle omhandle det fjerde Verdensmål: Kvalitetsuddannelse og mulighed for livslang læring.
Idéerne er blevet til en app.
– Der er lavet meget forskning i barnets første 1.000 dage, og hvor vigtige de er for udviklingen. Derfor har vi lavet en app, der guider gravide fra 7. måned og forældre med børn til de første 1.000 dage. Den hedder Initium, og den er udviklet på baggrund af viden fra mange forskellige fagpersoner, siger han og fortsætter:
– Udfordringen ved app’en er, at den slet ikke indeholder vores hovedprodukt – tumlemøblerne. Derudover er den også gratis. Så det er helt vanvittigt, siger Thomas Sandfeld Bundgaard.
Selvom app’en langt fra er færdig, bliver den lanceret i maj 2019. For det er bedre at få skudt det afsted, så de kan se, hvordan den klarer sig, mener Thomas Sandfeld Bundgaard. Så kan de lancere forretningsdelen senere.
– Der vil komme et såkaldt ”bObles hus” inde i app’en, hvor forældrene kan få inspiration til mere motoriske lege og aktiviteter med deres bObles-produkter. Den del skal de betale for via abonnement. Men det kan jo ikke betale alt indholdet, så vi søger også noget funding, selvom det er svært som kommerciel virksomhed, siger han.
Bæredygtigheden skal blive global
Det kan være svært at se, hvordan de gode initiativer skal indtjene penge nu og her, men det er skalering, der kan sikre projektet på sigt. For bæredygtig skal have en global påvirkning for at gøre en forskel.
– Det handler om at få en global motor på, og det er der, hvor forretningen er. Derfor skal vi mere solidt ud i flere lande, og app’en er tænkt til at være global. Vi vil dog starte med de nordiske lande i første omgang, siger Thomas Sandfeld Bundgaard.
– Hvis vi kommer stærkere ud i verden med vores budskaber, så tror vi, at der er et marked for os. Vi har også ad flere omgange hørt, at der ikke findes nogen som os derude, siger han.
Det er dog ikke det eneste bæredygtige tiltag, som bObles har igangsat, men det er uden sammenligning det største. De andre initiativer omhandler leje og genbrug af tumlemøblerne, så de indgår i cirkulær økonomi. Og så har der været fokus på verdensmålene i designet.
Men med flere projekter på hånden er det vigtigste for bObles, at de bevarer deres værdier i alt, de laver.
– Vi har mulighed for at kombinere vores værdiskabelse og forretningsgrundlaget i vores globale ekspansion. Og uanset hvilke projekter vi går i gang med, så er det vigtigt, at vores værdier er med i alt, vi gør. Det skal altid være nummer et – skarpt forfulgt af vores behov for at gøre det til en god forretning, siger Thomas Sandfeld Bundgaard.
Forsiden lige nu:

Polestar følger værdikæden med blockchain
I 2027 skal alle batterier have et digitalt pas. Elbilproducenten Polestar er gået foran og tracker allerede nu en række metaller. Både myndigheder og forbrugere kræver i stigende grad transparens.

Et flertal er med på forandringer – men det kræver inddragelse
PODCAST: Naturens konto er i voldsomt overtræk, og derfor er vi nødt til at vende op og ned på det hele. Det argumenterer Rune Baastrup for, når han gæster Steffen Max Høgh i denne udgave af Bæredygtig Business.

Startede Footprint Firm: Nu skal han sætte aftryk på grønt råd
Stifter og partner fra The Footprint Firm, Christian Sparrevohn, skal overtage posten som forperson for Rådet for Grøn Omstilling.
Seneste artikler:

Henrik Frandsen overtager ordførerskab for klima-, energi og forsyning
Moderaterne udvider klimaområdet med et nyt klimaordførerskab med fokus på global klimapolitik.

Fond ansætter ny frontfigur til at lede investeringer i fremtidens fødevarer
Danmarks Eksport- og Investeringsfond ansætter ny direktør til at lede fondens arbejde med udvikling af klima- og miljørigtige fødevarer.

Virksomheder i fødevarebranchen har nu udsigt til 58 mio. kr. i tilskud til plantebaseret fødevareproduktion
Fra den 31. maj har Fonden for Plantebaserede Fødevarer sat 58. mio. kr. på højkant til virksomheder, der arbejder med plantebaserede fødevarer.
Loading...
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.
