Selvom vi gudskelov har lagt 2020 bag os, kan nogle af årets indsigter om bæredygtighed være til gavn i det nye år.
I en række nedslag i redaktionelle og på Twitter, som Infomedia har lavet for Sustain Report, dukker følgende fakta op fra året der gik:
Mest omtalte virksomhed for verdensmål
Når redaktionelle medier, skriver om verdensmålene, er Ørsted den C25-virksomhed, der oftest er nævnt i 2020. Ser man på alle fem år med verdensmålene, er det A.P. Møller-Mærsk.
Mest og mindst omtalte verdensmål i medierne
Klimahandling (verdensmål 13) var det mest omtale verdensmål i redaktionelle medier og blev nævnt i 927 omtaler.
Ligeledes i redaktionelle medier er verdensmål 9 (Industri, innovation og infrastruktur) det verdensmål, der bliver skrevet mindst om.
Mest omtalte verdensmål på Twitter
1. Verdensmål 5 – Ligestilling mellem kønnene
2. Verdensmål 13 – Klimaindsats
3. Verdensmål 7 – Bæredygtig energi
Årets højdespringer
Når det gælder redaktionelle omtaler af emner med relation til bæredygtighed og verdensmål, var sexisme årets højdespringer. Omtalerne af de emner steg med 145 pct. i 2020 i forhold til året før. Hele 33.111 artikler berørte nemlig sexismedebatten.
Også på sociale medier fik #metoo i 2020 et opsving i kølvandet på Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla med i alt 30.000 #metoo-omtaler på dansk Twitter.
Omtalerne peakede 19 oktober i forbindelse med, at Frank Jensen gik af som Københavns overborgmester i kølvandet på anklager om sexisme fra adskillige kvinder.
Det mest diskuterede emne på Twitter var dog ubestridt og ikke overraskende Covid-19 med 480.000 tweets i alt.
Mest anvendte hashtags om bæredygtighed og verdensmål på Twitter
Når det gælder hashtags med relation til verdensmål og bæredygtighed, er den engelske betegnelse, SDGs (Social Development Goals) årets vinder, selvom Infomedias gennemgang alene baserer sig på danske tweets.
#SDGs – 4.861
#SDG – 1426
#verdensmål – 1290
#dkgreen – 1087
#GlobalGoals – 1033
#sustainability – 948
#SDG5 – 764
#dkaid – 637
#SDG13 – 623
Forsiden lige nu:

De unge vil se handling på klima og står af på grådige virksomheder
Tilliden til, at virksomhederne spiller en positiv rolle er på få år dalet markant i aldersgruppen 20-40 år, viser årlig survey fra Deloitte.

CBS-professor frygter EU-regler fører til skuespil mellem virksomheder
Det ny EU-direktiv, Corporate Sustainable Reporting Directive (CSRD) forventes vedtaget i løbet af sommeren. Og det er langt mere omfattende end mange tror.

Drop nu alt det hype om bæredygtighedsledelse
Arbejdet med bæredygtighed skal være forankret i lovgivning og anerkendte standarder. Alt for ofte ansætter man managers med helt uklare mandater, så ender det i aktivisme, som mest er vinduespynt, mener Thue Birk Svenningsen.
Seneste artikler:

Modeindustrien skal rykke sig på data, transparens og sporbarhed
De unge, der bærer bæredygtighed: Rasmus Stærk Just leder CSR-afdelingen i DK Company med en holistisk tilgang til bæredygtighed

To nye forskningsprojekter skal medvirke til bæredygtig energiudvikling
European Energy har fået forskningsmidler til at at udvikle bæredygtigt flybrændstof og digital styring af solparker

Nu kan kunstnere også måle deres CO2-aftryk
Statens Kunstfond stiller en CO2-beregner til rådighed for kunst- og kulturbranchen, som skal hjælpe med at gøre branchen grønnere.
Loading...
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.
