nyheder

Fem alternativer til den sorte fredag

Fra byggemarkeder til byg-selv-møbler breder ”oprøret” mod Black Friday sig.

Af and - 25. november 2021

Flere og flere virksomheder vælger at bruge Black Friday til at sætte fokus på bæredygtighed. Foto: Julia Lavrinenko/iStock

Få Sustain Reports nyhedsbrev
Tilmeld dig gratis

Flere virksomheder vælger alternativer til forbrugsfesten på den traditionelle Black Friday.

– For bæredygtige brands med en meget engageret målgruppe kan det være en fordel – og svare sig på den lange bane – ikke at opfordre til forbrug på Black Friday, lyder det fra CBS-lektor Meike Janssen, der er ekspert i forbrugeradfærd og bæredygtigt forbrug ved CBS Sustainability Centre.

Hun tilføjer:

– Desværre er gruppen af meget bæredygtighedsbevidste forbrugere, der virkelig er engagerede i at reducere deres forbrug, ret lille. Men den gode nyhed er dog, at gruppen lader til at vokse.

Sustain Report giver et overblik over nogle af de mere interessante initiativer på sort fredag.

Silvan

Under overskriften ”Silvan siger farvel til Black Friday og donerer fem procent af omsætningen fra Green Weekend til ’Plant et Træ’” meldte byggevarekæden ud, at den for andet år i træk ville droppe Black Friday og erstatte den med ’Green Weekend’.

I en pressemeddelelse lød det videre, at Silvan ville donere fem procent af omsætningen i weekenden 26. til 28. november til non-profit-organisationen Plant et Træ. I 2020 kunne Silvan donere mere end 700.000 kroner til organisationen.

– Vi indgik partnerskabet med Plant et Træ i 2020, fordi vi er overbeviste om, at det vil have en positiv effekt på miljøet og i lokalsamfundene. Efter den store succes sidste år, hvor Plant et Træ kunne donere frugttræsplantager til 58 børnehaver, er vi mere end glade for at kunne informere om, at vi vil gøre dette igen, lyder det fra Rasmus Kjærgaard, CSO i Silvan, i pressemeddelelsen.

Ikea

Den svenske møbelkæde har med egne ord fokus på genbrug og cirkularitet i deres Green Friday – Vintage Sale-initiativ.

Møbelkæden har indsamlet 76 møbler fra tidligere kollektioner – helt tilbage fra 60’erne – som nu bliver udbudt i lodtrækning i landets fem Ikea-varehuse.

Læs også: Ikea får tilladelse til at bygge bæredygtigt varehus

– Måden vi forbruger på er ved at ændre sig, og vi vil gerne inspirere vores kunder til at holde længere på tingene, genbruge eller gensælge. Vi stoler på kvaliteten af vores produkter og vi vil gerne fremvise at genbrug kan være guld. Det er også derfor, at vi nu har hentet nogle af vores største klassikere hjem. Med vores Green Friday – Vintage Sale vil vi sætte fokus på, at værdien af brugte ting kan være lige så stor som ved nye ting. Og så er det selvfølgelig også sjovt og værdifuldt, at kunder får muligheden for at få adgang til nogle unikke designklassikerne, siger Monica Keaney, bæredygtighedschef i IKEA Danmark, i en pressemeddelelse.

Udover de 76 vintagemøbler vil Ikea også sælge brugte møbler til gode priser.

The Body Shop

31 procent af alle kvinder har været udsat for fysisk eller seksuel, skriver The Body Shop på sin hjemmeside.

Derfor indledte The Body Shop og LOKK – Landsorganisation af Kvindekrisecentre i foråret 2020 et samarbejde, der skal være med til at bekæmpe vold mod piger og kvinder.

Som en del af kampagnen udlåner The Body Shop alle sine kommunikationskanaler til LOKK, samtidig med at alle køb hos The Body Shop i perioden 13. oktober til 24. december giver et økonomisk bidrag til organisationen. Derudover lover The Body Shop, at de vil matche alle donationer, der bliver givet i perioden 22. til 28. november.

Sofacompany

Hos den danske sofaproducent Sofacompany har man erklæret sig “anti-Black Friday”. Det indebærer, at møbelfirmaet ikke har nogen tilbud overhovedet i forbindelse med Black Friday. Istedet vil man hellere have “fair priser” hele året, skriver virksomheden i forbindelse med sin kampagne “100 percent not Black Friday”.

– Vi synes, det (Black Friday, red.) er absurd. Sagen er nemlig den, at hvis man skal kunne give vilde knaldtilbud, så er man også nødt til at skrue priserne op. Men det siger vi nej tak til! Nej til yo-yo priser, skriver Sofacompany.

Og tilføjer:

– Det vil altså sige, at når du køber noget hos os, er det fordi, du har lyst. Ikke fordi vi prøver at prakke dig noget unødvendigt på.

Mads Nørgaard

Hos tøjbrandet Mads Nørgaard har man i flere år valgt at gå helt modsat på årets handelsdag, som manden bag brandet, der bærer samme navn, tidligere har kaldt et “ækelt arrangement”.

– Vi holder selv udsalg ind imellem og elsker at sælge varer – men Black Friday er disrespektfuldt over for kunderne, varerne og naturen, lød det i 2018 på forsiden af webshoppen for Mads Nørgaard.

Læs også: – Der er masser af mormødre med loftet fuldt af kvalitetsbørnetøj

Siden 2016 har Mads Nørgaard holdt sine fysiske butikker samt sin webshop lukket på Black Friday, og i stedet valgt at holde status den dag.

Nye købemønstre

Forbrugernes købemønster i forbindelse med Black Friday har ændret sig, viser en YouGov-undersøgelse fra Nets.

Undersøgelsen viser, at 44 procent af forbrugerne planlægger at åbne læderet på selve Black Friday. I 2020 var tallet 52 procent. Ifølge Nets skyldes faldet, at flere butikker arbejder med Black Week.

– Vi forventer stor handelsaktivitet hele ugen, og at Black Friday vil finde et lavere leje end de forrige år, fordi omsætningen bliver spredt ud over flere dage. Fra vores dialog med vores kunder ved vi, at en stor del af forretningerne satser på Black Week og nogle er endda endnu tidligere i gang med tilbuddene, siger Henriette Dunkjær Andersen, Head of Sales hos Nets Group, i en pressemeddelelse.

Ifølge undersøgelsen vil 68 procent af forbrugerne bruge Black Friday/Black Week til at købe julegaver. Sidste år var tallet 64 procent.

Tags: