Connect with us

Hvad søger du?

Sustain ReportSustain Report

Nyheder

Få overblik over elbils-kommissionens 4 modeller for bilafgifter

Elbilskommissionen har fremlagt forskellige modeller til at få flere elbiler i 2030.

Electric Car Charging At Power Station

Elbilskommissionen har præsenteret fire modeller på, hvad det vil koste at få flere elbiler på vejene i 2030. Nye elbilsejer skal have et årligt tilskud på 2.500 kr. indtil 2030. I modellerne har de bl.a. kigget på CO2-reduktion, statens pengekasse, samfundsøkonomi og den sociale balance i samfundet, fortæller Anders Eldrup, formand for Elbilskommissionen.

Første model: 500.000 elbiler

  • CO2-tillæg på 250 kr. og 500 kr. for de biler, der udleder mest CO2
  • CO2-reduktion på 0,2 tons i 2030
  • 2,7 mia. kr. provenueændring i 2030
  • Samfundsøkonomi: 00 mia. kr.
  • Skyggepris: 3.400 kr. pr. ton CO2
  • Det vil samlet set koste en ejer af en gennemsnitlig benzin- eller dieselbil 400 kr. årligt

Anden model: 600.000 elbiler

  • Samme CO2-tillæg som forrige model, dog gives der større lempelser på afgiften på grønne biler
  • CO2-reduktion på 0,3 tons i 2030
  • 2,3 mia. kr. provenueændring i 2030
  • Samfundsøkonomi: -0,3 mia. kr.
  • Skyggepris: 2.000 kr. pr. ton CO2
  • Det vil samlet set koste en ejer af en gennemsnitlig benzin- eller dieselbil 400 kr. årligt

Tredje model: 750.000 elbiler

  • CO2-tillæg på 600 kr. og 800 kr. for de biler, der udleder mest CO2
  • CO2-reduktion på 0,9 tons i 2030
  • 2,9 mia. kr. provenueændring i 2030
  • Samfundsøkonomi: -2,4 mia. kr.
  • Skyggepris: 3.400 kr. pr. ton CO2
  • Det vil samlet set koste en ejer af en gennemsnitlig benzin- eller dieselbil 2.300 kr. årligt

Fjerde model: 1.000.000 elbiler

  • CO2-tillæg på 1.200 kr. og 1.400 kr. for de biler, der udleder mest CO2
  • CO2-reduktion på 1,5 tons i 2030
  • 4,0 mia. kr. provenueændring i 2030
  • Samfundsøkonomi: -5,7 mia. kr.
  • Skyggepris: 3.800 kr. pr. ton CO2
  • Det vil samlet set koste en ejer af en gennemsnitlig benzin- eller dieselbil 5.900 kr. årligt

Det er nu politikerne valg, hvilken model der skal indføres, men Elbilskommissionen anbefaler den tredje model.

– Vi mener, at modellen omkring 750.000 elbiler i 2030 har balance. De andre modeller går til yderkanten, siger Anders Eldrup.

Det er dog begrænset, hvor meget man kan udfase af benzin- og dieselbiler i 2030, fordi det kommer til at tage lang tid at udskifte de nuværende biler, fortæller han.

– Det, vi kan nå i 2030, er nyttigt, men beskedent. Men det handler om at komme i gang nu, for vi har også et problem i 2035 og 2040. Det, at det tager lang tid, er ikke et argument for ikke at komme i gang nu, siger Anders Eldrup.

Forsiden lige nu:

Seneste artikler:

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.