Connect with us

Hvad søger du?

Sustain ReportSustain Report

Nyheder

Få overblik over elbils-kommissionens 4 modeller for bilafgifter

Elbilskommissionen har fremlagt forskellige modeller til at få flere elbiler i 2030.

Electric Car Charging At Power Station

Elbilskommissionen har præsenteret fire modeller på, hvad det vil koste at få flere elbiler på vejene i 2030. Nye elbilsejer skal have et årligt tilskud på 2.500 kr. indtil 2030. I modellerne har de bl.a. kigget på CO2-reduktion, statens pengekasse, samfundsøkonomi og den sociale balance i samfundet, fortæller Anders Eldrup, formand for Elbilskommissionen.

Første model: 500.000 elbiler

  • CO2-tillæg på 250 kr. og 500 kr. for de biler, der udleder mest CO2
  • CO2-reduktion på 0,2 tons i 2030
  • 2,7 mia. kr. provenueændring i 2030
  • Samfundsøkonomi: 00 mia. kr.
  • Skyggepris: 3.400 kr. pr. ton CO2
  • Det vil samlet set koste en ejer af en gennemsnitlig benzin- eller dieselbil 400 kr. årligt

Anden model: 600.000 elbiler

  • Samme CO2-tillæg som forrige model, dog gives der større lempelser på afgiften på grønne biler
  • CO2-reduktion på 0,3 tons i 2030
  • 2,3 mia. kr. provenueændring i 2030
  • Samfundsøkonomi: -0,3 mia. kr.
  • Skyggepris: 2.000 kr. pr. ton CO2
  • Det vil samlet set koste en ejer af en gennemsnitlig benzin- eller dieselbil 400 kr. årligt

Tredje model: 750.000 elbiler

  • CO2-tillæg på 600 kr. og 800 kr. for de biler, der udleder mest CO2
  • CO2-reduktion på 0,9 tons i 2030
  • 2,9 mia. kr. provenueændring i 2030
  • Samfundsøkonomi: -2,4 mia. kr.
  • Skyggepris: 3.400 kr. pr. ton CO2
  • Det vil samlet set koste en ejer af en gennemsnitlig benzin- eller dieselbil 2.300 kr. årligt

Fjerde model: 1.000.000 elbiler

  • CO2-tillæg på 1.200 kr. og 1.400 kr. for de biler, der udleder mest CO2
  • CO2-reduktion på 1,5 tons i 2030
  • 4,0 mia. kr. provenueændring i 2030
  • Samfundsøkonomi: -5,7 mia. kr.
  • Skyggepris: 3.800 kr. pr. ton CO2
  • Det vil samlet set koste en ejer af en gennemsnitlig benzin- eller dieselbil 5.900 kr. årligt

Det er nu politikerne valg, hvilken model der skal indføres, men Elbilskommissionen anbefaler den tredje model.

– Vi mener, at modellen omkring 750.000 elbiler i 2030 har balance. De andre modeller går til yderkanten, siger Anders Eldrup.

Det er dog begrænset, hvor meget man kan udfase af benzin- og dieselbiler i 2030, fordi det kommer til at tage lang tid at udskifte de nuværende biler, fortæller han.

– Det, vi kan nå i 2030, er nyttigt, men beskedent. Men det handler om at komme i gang nu, for vi har også et problem i 2035 og 2040. Det, at det tager lang tid, er ikke et argument for ikke at komme i gang nu, siger Anders Eldrup.

Forsiden lige nu:

Seneste artikler:

Podcast: Bryd vanerne med Thomas VovemoD

Vi skal bryde vores vaner. Det er pinedød nødvendigt, for at vi kan komme i mål med den grønne omstilling. Men hvordan gør vi det, og hvorfor er det så svært? Det ved Thomas VovemoD en masse om. Lyt med her.

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.