Elbilskommissionen har præsenteret fire modeller på, hvad det vil koste at få flere elbiler på vejene i 2030. Nye elbilsejer skal have et årligt tilskud på 2.500 kr. indtil 2030. I modellerne har de bl.a. kigget på CO2-reduktion, statens pengekasse, samfundsøkonomi og den sociale balance i samfundet, fortæller Anders Eldrup, formand for Elbilskommissionen.
Første model: 500.000 elbiler
- CO2-tillæg på 250 kr. og 500 kr. for de biler, der udleder mest CO2
- CO2-reduktion på 0,2 tons i 2030
- 2,7 mia. kr. provenueændring i 2030
- Samfundsøkonomi: 00 mia. kr.
- Skyggepris: 3.400 kr. pr. ton CO2
- Det vil samlet set koste en ejer af en gennemsnitlig benzin- eller dieselbil 400 kr. årligt
Anden model: 600.000 elbiler
- Samme CO2-tillæg som forrige model, dog gives der større lempelser på afgiften på grønne biler
- CO2-reduktion på 0,3 tons i 2030
- 2,3 mia. kr. provenueændring i 2030
- Samfundsøkonomi: -0,3 mia. kr.
- Skyggepris: 2.000 kr. pr. ton CO2
- Det vil samlet set koste en ejer af en gennemsnitlig benzin- eller dieselbil 400 kr. årligt
Tredje model: 750.000 elbiler
- CO2-tillæg på 600 kr. og 800 kr. for de biler, der udleder mest CO2
- CO2-reduktion på 0,9 tons i 2030
- 2,9 mia. kr. provenueændring i 2030
- Samfundsøkonomi: -2,4 mia. kr.
- Skyggepris: 3.400 kr. pr. ton CO2
- Det vil samlet set koste en ejer af en gennemsnitlig benzin- eller dieselbil 2.300 kr. årligt
Fjerde model: 1.000.000 elbiler
- CO2-tillæg på 1.200 kr. og 1.400 kr. for de biler, der udleder mest CO2
- CO2-reduktion på 1,5 tons i 2030
- 4,0 mia. kr. provenueændring i 2030
- Samfundsøkonomi: -5,7 mia. kr.
- Skyggepris: 3.800 kr. pr. ton CO2
- Det vil samlet set koste en ejer af en gennemsnitlig benzin- eller dieselbil 5.900 kr. årligt
Det er nu politikerne valg, hvilken model der skal indføres, men Elbilskommissionen anbefaler den tredje model.
– Vi mener, at modellen omkring 750.000 elbiler i 2030 har balance. De andre modeller går til yderkanten, siger Anders Eldrup.
Det er dog begrænset, hvor meget man kan udfase af benzin- og dieselbiler i 2030, fordi det kommer til at tage lang tid at udskifte de nuværende biler, fortæller han.
– Det, vi kan nå i 2030, er nyttigt, men beskedent. Men det handler om at komme i gang nu, for vi har også et problem i 2035 og 2040. Det, at det tager lang tid, er ikke et argument for ikke at komme i gang nu, siger Anders Eldrup.
Forsiden lige nu:

Politiken dropper grøn status og skruer ned på ambition som Danmarks førende klimaavis
Efter kritik af deres hjemmestrikkede grønne status har avisen helt droppet af fortælle om deres klimabelastning. Nu kan man alene se tal fra JP/Politiken-koncernen.

Genbrugssucces: Københavnerprojekt sikrer mod fremtidens skybrud
Vi mangler løsninger på hyppigere skybrud og kraftigt vejr. Projektet Fremtidens Gårdhave har et bud, der tager højde for både den intensiverende regn og samtidig er designet med bæredygtighed i ligningen.

Millionbevilling fra RUC: Stor minimering af landbrugets CO2-udledning på vej
CO2-udledningen kan nedbringes med millioner af ton, hvis “bare” teknologien biomasse-pyrolyse bliver rullet ud i stor nok skala – og samtidig hurtigt nok. Et nyt forskningsprojekt skal skabe grundlaget for en biomasse-pyrolyse sektor i Danmark.
Seneste artikler:

Efter 25 år i Jyske Bank skal han stå i spidsen for Seges Innovations økonomiværktøj
Seges Innovation ansætter Lars Viftrup Lund som ansvarlig for virksomhedens økonomistyringsværktøj.

Forskere veksler slam til grønt brændstof – nu gør de klar til produktion
Slam er muligvis kodeordet til at skabe en mere klimavenlig transport på vejene og de udskældte flyruter. Forskere på Aarhus Universitet rykker deres succesforsøg med at omdanne slam fra spildevand til en grøn olie ud i den virkelige verden.

Søren Tscherning vinder pris som grøn ejerleder
PwC, Nykredit og Dansk Erhverv har kåret Søren Tscherning til vinderen af Årets Regionale Temapris i Hovedstaden ved Årets Ejerleder 2023.
Loading...
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.
