Elbilskommissionen har præsenteret fire modeller på, hvad det vil koste at få flere elbiler på vejene i 2030. Nye elbilsejer skal have et årligt tilskud på 2.500 kr. indtil 2030. I modellerne har de bl.a. kigget på CO2-reduktion, statens pengekasse, samfundsøkonomi og den sociale balance i samfundet, fortæller Anders Eldrup, formand for Elbilskommissionen.
Første model: 500.000 elbiler
- CO2-tillæg på 250 kr. og 500 kr. for de biler, der udleder mest CO2
- CO2-reduktion på 0,2 tons i 2030
- 2,7 mia. kr. provenueændring i 2030
- Samfundsøkonomi: 00 mia. kr.
- Skyggepris: 3.400 kr. pr. ton CO2
- Det vil samlet set koste en ejer af en gennemsnitlig benzin- eller dieselbil 400 kr. årligt
Anden model: 600.000 elbiler
- Samme CO2-tillæg som forrige model, dog gives der større lempelser på afgiften på grønne biler
- CO2-reduktion på 0,3 tons i 2030
- 2,3 mia. kr. provenueændring i 2030
- Samfundsøkonomi: -0,3 mia. kr.
- Skyggepris: 2.000 kr. pr. ton CO2
- Det vil samlet set koste en ejer af en gennemsnitlig benzin- eller dieselbil 400 kr. årligt
Tredje model: 750.000 elbiler
- CO2-tillæg på 600 kr. og 800 kr. for de biler, der udleder mest CO2
- CO2-reduktion på 0,9 tons i 2030
- 2,9 mia. kr. provenueændring i 2030
- Samfundsøkonomi: -2,4 mia. kr.
- Skyggepris: 3.400 kr. pr. ton CO2
- Det vil samlet set koste en ejer af en gennemsnitlig benzin- eller dieselbil 2.300 kr. årligt
Fjerde model: 1.000.000 elbiler
- CO2-tillæg på 1.200 kr. og 1.400 kr. for de biler, der udleder mest CO2
- CO2-reduktion på 1,5 tons i 2030
- 4,0 mia. kr. provenueændring i 2030
- Samfundsøkonomi: -5,7 mia. kr.
- Skyggepris: 3.800 kr. pr. ton CO2
- Det vil samlet set koste en ejer af en gennemsnitlig benzin- eller dieselbil 5.900 kr. årligt
Det er nu politikerne valg, hvilken model der skal indføres, men Elbilskommissionen anbefaler den tredje model.
– Vi mener, at modellen omkring 750.000 elbiler i 2030 har balance. De andre modeller går til yderkanten, siger Anders Eldrup.
Det er dog begrænset, hvor meget man kan udfase af benzin- og dieselbiler i 2030, fordi det kommer til at tage lang tid at udskifte de nuværende biler, fortæller han.
– Det, vi kan nå i 2030, er nyttigt, men beskedent. Men det handler om at komme i gang nu, for vi har også et problem i 2035 og 2040. Det, at det tager lang tid, er ikke et argument for ikke at komme i gang nu, siger Anders Eldrup.
Forsiden lige nu:

Typehusgigant retter ind efter kritik af deres nedrivningsiver
Uetisk og usmageligt, når HusCompagniet i deres iver for at sælge nybyggede huse har kaldt gode og solide huse nedrivningsklare, siger Arkitektforeningens direktør.

Forbrugerjurist: HusCompagniets løfter om bæredygtighed kan ikke holde til en sag
HusCompagniet har efter alt at dømme været på den gale side af linjen for greenwashing. Efter Sustain Reports spørgsmål har virksomheden slettet hele menupunktet om bæredygtighed fra hjemmesiden.

Danskerne demonstrerer for biodiversiteten
Den 3. juni afholdes Danmarks første Folkets Biodiversitetsmarch. Tusindvis af borgere samles for at kræve politisk handling og en ny biodiversitetslov, som skal sikre 30 procent beskyttet natur i 2030.
Seneste artikler:

Departementschef skal afløse Möger
Peter Stensgaard Mørch skal være ny administrerende direktør hos PensionDanmark. Men først efter et år, hvor han bliver rustet til stillingen.

Djøfs lederpris 2023 går til leder med blik for bæredygtighed, social ansvarlighed og inklusion
I år kunne Rune Petersen, chef for innovation og investeringer hos Pelican Self Storage, tage imod titlen som årets bedste leder.

Seges Innovation ansætter Niras-profil som ny topchef
Efter årtier i Niras træder Tom Heron fra august til som administrerende direktør for Seges Innovation P/S. Samtidig runder den uafhængige virksomhed sit første årsregnskab.
Loading...
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.
