Connect with us

Hvad søger du?

Sustain ReportSustain Report

Nyheder

Eksperter om Nemlig: Aggressiv tilgang duer ikke

Ret op på forholdene og pak følelserne væk, lyder opfordringen fra eksperter til ledelsen.

Foto: Presse

Coronapandemien var med til at sikre eksplosiv vækst for onlinesupermarkedet Nemlig.com, der løftede sin omsætning med 45 pct. i 2019/2020 til 2,1 mia. kr.

Tidligere i år kunne adm. direktør Stefan Plenge desuden fortælle, at virksomheder skaber 1.000 nye job via et nyt distributionscenter i Aarhus.

Men bagsiden af medaljen har ifølge en række kritiske artikler i Politiken været et arbejdsmiljø præget af overvågning, “minuttyranni” for selskabets egne lagermedarbejdere og for selvstændige vognmænd.

“Når man nærmest fordobler sin virksomhed på et år, så er det en del af ansvaret at undersøge om forretningsmodellen vedbliver at være socialt bæredygtig,” lød vurderingen fra Helene Regnell, stifter og partner i Lead Sustainability i et debatindlæg på Sustain Report.

Det gælder både for egne medarbejdere og måske i endnu højere grad i forhold til ens transportleverandører, tilføjede hun.

Kritikken af Nemlig.com handler dog ikke længere kun om arbejdsforhold, men også om virksomhedens håndtering af de negative historier.

Vi spørger, hvordan en virksomhed med målsætningen om at være “Danmarks mest bæredygtige supermarked”, kan ryge ud i så heftig en kritik, og hvad den bedste strategi er fremadrettet.

– Nemlig.com har tilsyneladende ikke været bevidste om at tænke bæredygtighed bredt nok. Det omfatter også sociale forhold, arbejdstagerrettigheder og menneskerettigheder, siger Martin Vith Ankerstjerne, direktør og partner i kommunikationsbureauet Advice med speciale i bæredygtighed.

Han fortsætter:

– De fremstår som en virksomhed, der er vokset hurtigt og primært har haft fokus på at skabe en god forretning. Det har de været dygtige til, men nu har de nået et niveau, hvor de også skal håndtere relationerne til deres stakeholdere, og der har de ikke haft kompetencerne på plads.

Er det et godt forsvar når Nemlig.com skriver, at den voldsomme vækst i forretningen har haft en slagside?

– Det er altid godt at have en god forklaring, og at fortælle hvad man gør fremadrettet. Men det kræver en åben og ærlig kommunikation, som Nemlig.com ikke har, fordi der er mange medier de ikke vil tale med. Derudover svinger de mellem at sige, at de vil rette op på forholdene til i næste øjeblik at svine medierne til og kalde dækningen for en smædekampagne, siger Martin Vith Ankerstjerne med henvisning til den seneste pressemeddelelse fra Nemlig.com, hvor adm. direktør Stefan Plenge blandt andet skriver:

– Vi er i nemlig.com udsat for den vildeste smædekampagne fra 3F, og de er lykkedes med at få Politiken til at være deres pennefører. Derfor giver det simpelthen ikke mening for mig at stille op til et interview med Politiken, da historierne er skrevet på forhånd.

I We Love People, som specialiserer sig i kommunikation for formålsdrevne virksomheder, er der heller ingen tvivl om, at Nemlig.com griber kritikken forkert an.

– Det er en meget aggressiv tilgang, Stefan Plenge har valgt og det kan ikke anbefales. Selv om han kunne have ret i noget af det, han siger, så er det ikke smart af ham, at tage den diskussion i et offentligt rum. Han burde lægge sig fladt ned og erkende, at der er forhold de ikke har styr på og forsikre både kunder og medarbejdere om, at de nu vil rede sagen ud og få styr på det, siger adm. direktør Karina Holm Henriksen.

Kritikken af Nemlig.com rammer ekstra hårdt på grund af virksomhedens fokus på at være bæredygtig med eksempelvis en madspildsprocent på blot 0,6 pct. af omsætningen, hvilket skulle være en tredjedel af det madspild et traditionelt supermarked har.

– Der er ingen tvivl om, at det er skadeligt. I min optik handler det at være en bæredygtig virksomhed om at opføre sig ordentligt hele vejen rundt. Ikke perfekt, men ordentligt. Og man kan ikke bare have orden i sin produktion og i sin ydre fortælling, hvis det viser sig, at der er rod på de indre linjer. Du kan i længden ikke holde fast i at være en troværdig bæredygtig virksomhed, såfremt du ikke også behandler dine ansatte ordentligt, siger Karina Holm Henriksen.

Trods adm. direktør Stefan Plenges tilbagevisninger af en stor del af kritikken, hæfter hun sig ved, at onlinesupermarkedets hovedinvestor, Bestseller-ejer Anders Holch Povlsen, er gået ind i sagen, ifølge Finans.dk.

– Han har selv på egen krop ved flere lejligheder de seneste år oplevet, hvad det vil sige, når man som virksomhed bliver afsløret i ikke at opføre sig ordentligt. Så ingen tvivl om, at Nemlig.com nu får styr på sagerne. Men på den korte bane har det skadet dem,siger Karina Holm Henriksen.

Virksomheden kommer dog næppe til at mærke konsekvenser på bundlinjen, mener hun.

– De vil nok opleve mindre skade i salget, end man egentligt kunne tro. Vi har set det før, med alt fra de franske vinbønder til bankerne; forbrugerne reagerer ofte kraftigere i ord end i handling.

Heller ikke Martin Vith Ankerstjerne mener, at sagen nødvendigvis ødelægger Nemlig.coms væksteventyr, hvis ellers den retter op på forholdene i en fart.

– Nemlig.com har nu en fantastisk mulighed for at vise, at det kan lade sig gøre at skabe en virksomhed, som tager udgangspunkt i forbrugeren, benytter ny teknologi og samtidig sikrer ordentlige arbejdsvilkår, siger han.

I sin seneste pressemeddelelse vil adm. direktør Stefan Plenge slå dørene op til virksomhedens lager for 30 udvalgte besøgende samt medier. Det er umiddelbart et fornuftigt skridt, mener Martin Vith Ankerstjerne.

– Principielt er det den rigtige strategi at signalere dialogvilje, men de forkludrer det lidt ved at sige, at der er nogle journalister, som man ikke vil interviewes af. For mig at se er ledelsens kommunikation for følelsesstyret. Det forstår jeg godt, for når man taler om krisekommunikation, er det en hård omgang. Men det er netop i de tilfælde, at man skal vise, at man er en professionel virksomhed, der kan kommunikere med sine vigtigste interessenter, og Politiken er en af dem.

Hvad skal Nemlig.com gøre nu?

– De skal rette op på forholdene, sænke paraderne og sige, at det er gået for stærkt, vi har været for hurtige med nogle reaktioner, nu ser vi indad og inviterer 3F og Politiken til en direkte dialog. Nemlig.com er blevet en stor og vigtig samfundsaktør, og det kræver at man kommunikerer med alle sine stakeholdere, siger Martin Vith Ankerstjerne.

Også stakeholderne står højt på Christina Blaks liste over, hvad der kan få kritikken til at lægge sig. Hun er creative director og partner i We Love People.

– Det er en interessant tanke, om Nemlig.com kunne have reduceret deres shitstorm ved tidligere at have inviteret de vrede stakeholders til en dialog om, hvordan de handler på området for arbejdsvilkår, og hvor de vil sætte ind for at blive bedre, siger Christina Blak med henvisning til, at Nemlig.com har en positiv APV (Arbejdspladsvurdering, red.) samt nedskrevne politikker for at sikre et godt arbejdsmiljø og adfærdskodeks for leverandører, ifølge selskabets årsrapport.

Næste skridt i sagen er, at Nemlig.com og 3F over 14 dage skal løse problemerne med bl.a. de chauffører, som ikke er ansat af Nemlig.com men af diverse underleverandører, ifølge Politiken.

Sustain Report forsøger at få en kommentar fra adm. direktør Stefan Plenge, som i den kommende tid vil stille op til interview. Senest har han overfor Finans.dk afvist, at Nemlig.com har Amazon-lignende forhold.

Berlingske har ligeledes været inviteret til rundvisning på Nemlig.coms lager og skriver: “der hverken var løb på gangene eller folk, der kravlede i reolerne. Generelt var stemningen blot travl og fokuseret – men på ingen måder hektisk”.

Forsiden lige nu:

Erhvervsorganisationer og NGO’er i kamp om due diligence

Alle erklæringer sig principielt enige i ideen bag det kommende direktiv om due diligence. Mens EU’s institutioner forsøger at nå til enighed, trækker erhvervsorganisationer og NGO’er i hver sin retning. Erhvervsorganisationer advarer mod for detaljerede regler.

Seneste artikler:

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.