– Eldistributionsnettet bliver kernen i den grønne omstilling.
Det pointerer viceadministrerende direktør i Dansk Energi, Anders Stouge, da han starter sin tale til arrangementet ”Energiens Topmøde 2019: Next Step”.
Her er energibranchen og eksperter samlet for at debattere, hvad næste skridt af den grønne omstilling kræver af dem, når flere forbrugere begynder at energirenovere og anskaffe sig elbil.
For hvis der skal være én million elbiler på vejene i 2030, skal der foretages væsentlige ændringer, mener Anders Stouge.
– Hvis vi skal have strøm til de mange nye elbiler, skal der langt flere kilowattimer igennem elnettet, end hvad der er muligt i dag. Derfor skal der investeres en hel masse på det her område, siger han.
Ifølge en rapport fra Dansk Energi er der brug for 850.000 ladestandere, hvis vi skal have én million biler. Derfor lyder der en opfordring om klarhed og strategi fra politisk side.
– Sæt ambitioner for elnettet, og skab rammerne for, at elnetselskaberne kan investere. For de er klar. Styrk også digitaliseringen med smart elforbrug, og lav en plan for ladeinfrastrukturen, konkluderer Anders Stouge i sit oplæg.
Der mangler en handleplan for omstillingen til elbiler
Pierre Martin Iversen er bilforhandler i Sønderborg og direktør i Martin Iversen ApS, og den grønne omstilling er bestemt ikke gået hans kunders næser forbi.
Her mærker han tydeligt, at der er interesse på området, men problemet er, at hverken forbrugere eller forhandlere kan gennemskue konsekvenserne.
– Kunderne spørger til finansieringen, hvordan bankerne ser på elbiler, og hvad de gør med gen-salget. De er interesseret i at vide, hvor meget den er værd om fem år, og det kan vi ikke hjælpe med. For det ved de lige så godt, som vi gør, siger Pierre Martin Iversen i sit oplæg.
Der bliver heller ikke solgt mange elbiler i Sønderborg, fortæller han, og den stadig dyre pris har også en stor betydning.
Derfor tror han heller ikke, at den spåede stigning i salget af elbiler næste år, rammer Danmark.
– En stor del af de biler, vi kommer til at se på markedet i 2020, bliver ikke introduceret i Danmark, og det har noget at gøre med vores afgiftssystem, siger Pierre Martin Iversen.
Gitte Seeberg, administrerende direktør i Autobranchen Danmark, tror også, at der skal ske et opgør med det nuværende system, hvis elbil-salget skal stige så markant, som politikerne ønsker.
– Der skal ske et fuldstændigt opgør med det system, der udregner afgifter. Det ville klart være at foretrække i branchen, siger hun.
Derfor efterspørger hun en helhedsplan for omstillingen til elbiler. Og den inkluderer at fjerne nogle af de barrierer, som forbrugerne har.
Dem har Autobranchen Danmark undersøgt nærmere blandt deres medlemmer, og her siger langt de fleste, at bilen skal have længere rækkevidde, kortere ladetid, der skal være flere ladestandere, og så skal prisen sænkes.
Der skal energirenoveres, hvor det giver mening
Energirenovation af boligen er også på manges læber, men det er ikke energimærkningen, man falder for, når man køber bolig. Derfor er den heller ikke lige så vigtig for forbrugerne, fortæller forbrugerøkonom i Nordea, Ann Lehmand Erichsen.
En del af forklaringen er, at vi ikke bor lige så lang tid i vores boliger, så forbrugerne føler ikke, at det kan svare sig.
Men det handler også om måden, vi bruger vores penge på, siger hun.
– Vi er blevet gode til at spare op, men vi er ikke helt så gode til at bruge pengene. Så det kan være, at vi skal begynde at tænke på en energirenovering som en investering, så vi bliver bedre til at se på energisiden og kigge på afkastet. Ligesom med elbiler – de er dyre at købe, men det er billigere i drift, siger Ann Lehmand Erichsen.
For energirenovationen giver mening. I Danmark har vi nemlig formået at afkoble vækst og energiforbrug, og vores huse i dag bruger ti gange så lidt energi som husene i 1960’erne, fortæller afdelingschef i Dansk Energi, Kamilla Tingvad.
Derfor skal vi for alvor til at få skubbet den sidste sorte energi ud.
– Nu handler det for Danmark om at få skubbet de sidste fossile energiforbrug ud, og at vi får varmepumper ind i vores varmeforsyning. I dag har vi nemlig en el- og varmeforsyning, der bliver markant grønnere, og om 10-15 år er den helt grøn. Så vi skal energirenovere, hvor det giver mening, så det også er godt købmandsskab for forbrugeren, siger Kamilla Tingvad.
Forsiden lige nu:

GTS-institutterne sætter turbo på erhvervslivets innovation og grønne produkter
GTS-institutternes tilbud til dansk erhvervsliv skaber værdi for alle typer af virksomheder, viser en ny evaluering, som Uddannelses- og Forskningsstyrelsen står bag. Særligt yder institutterne et vigtigt bidrag til den grønne omstilling.

Livsstilsprogrammer på tv er mere sorte end grønne
Mad-, bolig- og rejseprogrammer understøtter en traditionel og klimabelastende livsstil og afspejler drømmen om, at vi kan købe os lykkelige.

Verdensmål 7: Vi skal bruge vores energi mere effektivt, hvis vi skal sikre bæredygtig energi til alle
Bliver energisystemet klar til al den grønne strøm? Bør overskudsvarme egentlig ikke være i overskud? Og hvor bliver den politiske handling af? Danfoss kaster lys over, hvad der skal til for at opfylde FN’s Verdensmål 7.
Seneste artikler:

Skævvredne data gør os mindre robuste over for klimaforandringer
Et nyt studie fra SDU viser, at vi har et skævvredet billede af verdens plantedata, fordi den fortrinsvis er indsamlet i og af rige lande, hvilket gør os mindre modstandsdygtige over for klimaforandringernes effekter. Det er et eksempel på et større problem med en strukturel, global ulighed akademia, mener forskere fra DIIS.

Efter 25 år i Jyske Bank skal han stå i spidsen for Seges Innovations økonomiværktøj
Seges Innovation ansætter Lars Viftrup Lund som ansvarlig for virksomhedens økonomistyringsværktøj.

Forskere veksler slam til grønt brændstof – nu gør de klar til produktion
Slam er muligvis kodeordet til at skabe en mere klimavenlig transport på vejene og de udskældte flyruter. Forskere på Aarhus Universitet rykker deres succesforsøg med at omdanne slam fra spildevand til en grøn olie ud i den virkelige verden.
Loading...
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.
