Connect with us

Hi, what are you looking for?

Sustain ReportSustain Report

Navne

Mobilitetsnørd vil skubbe bilister ind i elbiler

PORTRÆT. Som marketingchef i taxifirmaet Viggo kæmper Anne Clara Laugesen for, at vi kan rejse på en mindre klima- og miljøbelastende måde. Viggo var først med elbiler og har sat standarden for resten af branchen.

Anne Clara Laugesen

Anne Clara Laugesen har givet citatet “at rejse er at leve” et nyt tvist. Hun drømmer om en verden, hvor vi kan bevæge os frit rundt på en måde, der samtidig er i overensstemmelse med naturens præmisser. 

– For mig er det, at kunne bevæge sig, rejse, opleve og møde nye mennesker, en central del af at være menneske og af at leve et meningsfuldt liv. Derfor er det så vigtigt, at vi finder en måde – eller rettere sagt, mange måder – at bevæge os rundt på, uden at det har negative konsekvenser for klimaet, planeten og vores økosystemer, fortæller hun. 

Netop det har hun viet sit arbejdsliv til. Hun er marketingchef i techvirksomheden Viggo, som er den første danske kørselsapp, som kombinerer den nyeste teknologi med elbiler.

Jeg fungerer som menneske på den måde, at jeg bliver nødt til at have hele mig selv med i både mit arbejdsliv og mit private liv.

Anne Clara Laugesen

– Vi har de sidste fem år arbejdet med at udbrede efterspørgslen på elbaserede løsninger, og jeg vil mene, at det har rykket ved hele branchen, fortæller Anne Clara Laugesen. 

Hun henviser til, at der stort set ikke var nogle taxier, der kørte på el, da Viggo startede tilbage i 2019. I dag består store dele af hele branchens biler af elbiler, og Viggos konkurrenter har som målsætning at være 100 procent eldrevne i 2025. 

I København er man desuden langt foran andre storbyer, når det kommer til eldrevne taxaer. Her kører 30-40 procent af taxaerne på el, mens andelen for eksempelvis Oslo er på 12-15 procent. I Oslo er andelen af elbiler i det private ellers en af de største i verden. 

Foruden eltaxaerne står Viggo bag en kørselsløsning, hvor man kan booke et lift i en elbil, og de tilbyder lynladning til bilister i elbiler. Virksomheden har det som erklæret mission at elektrificere Europas mobilitet for at bidrage til at skabe fossilfrie samfund.

Hendes eget forbrug blev en øjenåbner

På Anne Clara Laugesens egen rejse er det ikke nok bare at kæmpe for den bæredygtige omstilling inden for transport på sit arbejde. 

– Jeg fungerer som menneske på den måde, at jeg bliver nødt til at have hele mig selv med i både mit arbejdsliv og mit private liv, fortæller hun. 

I 2019 fik hun sig noget af en øjenåbner, da hun kiggede sit eget CO2-regnskab i sømmene. Da gik det op for hende, at hendes store rejselyst resulterede i, at næsten halvdelen af hendes CO2-aftryk stammede fra flyrejser. 

– Siden da har jeg kun rejst med fly en enkelt gang – da jeg var højgravid og min mor holdt 60-års fødselsdag i Sydspanien, hvor det ville have taget mig tre dage hver vej med tog, fortæller hun. 

Ellers er flyet blevet skiftet ud med tog eller elbil, og forud for hver rejse regner hun CO2-udledningen ud for flere forskellige transportmidler. På den måde kan hun træffe en databaseret beslutning om, hvordan rejsen skal foregå. 

– Eksempelvis udledte jeg ca. 205 kg CO2 på min togrejse til Grækenland og tilbage igen. Den samme tur i fly ville have udledt ca 712 kg CO2, forklarer hun. 

Også i Anne Clara Laugesens hjem er de CO2-besparende tiltag i fokus. Hun har udskiftet sit gasfyr med varmepumpe og er i gang med at installere solceller, der skal generere strøm til elbilen. Hun er desuden en del af bæredygtighedsnetværket Sustainable Change Makers. 

Fyring og konkurs som brændstof

På bare fem år har Viggo vokset sig til at være Danmarks tredjestørste taxifirma. Det er Anne Clara Laugesen stolt af. Samtidig fortæller hun, at det er en udfordring, at virksomheden både skal være konkurrencedygtig, men også udvikle sig i en endnu mere bæredygtig retning.

 

Hvis man ser på hele min karriere, så har jeg to store nederlag, som jeg forsøger at dele ud omkring.

Anne Clara Laugesen

For et par måneder siden rundede platformen 300.000 brugere, og det ser Anne Clara Laugesen som en stor sejr. 

– Jeg var med til at skaffe den første bruger, så det er vildt at se, hvad der er sket siden da, siger hun.

Derudover blev hun nomineret til titlen Marketing Leader of the Year af Danish Scaleup Leadership Awards, hvilket var et stort skulderklap for hende. Blandt de mange milepæle har der dog også været nedture, som hun gerne fortæller åbent om. 

– Hvis man ser på hele min karriere, så har jeg to store nederlag, som jeg forsøger at dele ud omkring, fordi det er mere normalt i startup-verdenen, end mange tror, pointerer hun. 

Viggo har været med til at sætte standarden for hele taxabranchen, når det gælder mere bæredygtig transport. Foto: Privat

Det første nederlag var, da hun blev fyret fra en scaleup, der gennemgik store nedskæringer. 

– Det var virkelig et hårdt slag for mit ego. Heldigvis fik jeg med det samme tilbudt en ny stilling et andet sted, fortæller hun. 

– En stilling, der bragte mit næste nederlag. Efter et år med fundingproblemer gik virksomheden nemlig konkurs. Det var endnu et hårdt slag for mit ego, og efter et langt år med mange lange arbejdsaftener, måtte jeg trække stikket et par måneder, inden jeg startede i Viggo. 

Efter konkursen besluttede hun sig for at hoppe på toget til Spanien og tage en yogainstruktøruddannelse. De to bump på vejen har heldigvis bare fungeret som ekstra brændstof på hendes vej fremad. Eller strøm om man vil.

– Heldigvis lærte jeg enormt meget af de to hændelser, og i dag er det noget, jeg faktisk synes er fedt at snakke om, fastslår hun. 

En branche med potentiale

Man kan ikke komme udenom, at Anne Clara Laugesen brænder for den bæredygtige omstilling af samfundet. Netop derfor sætter hun pris på at arbejde i en branche, hvor potentialet er kæmpestort. 

– Transport og mobilitet er en af de kategorier, der står for den største udledning, og derfor også et af de områder, hvor der bare skal rykkes, påpeger hun. 

Læs også: Hun udviklede selv værktøjet til ESG-rapportering i Royal Unibrew

Derudover peger hun på, at teknologien rykker hurtigt, og ud fra et marketingperspektiv rummer branchen mange muligheder. 

– Man kan lave sjove kampagner, når man har både biler og mennesker at arbejde med rent visuelt og konceptmæssigt. Det er noget andet end eksempelvis en komplet software-service, hvor det i mine øjne er mere udfordrende, forklarer hun. 

Forsiden lige nu:

Nobelprismodtager: Fordeling af forskningsreserven mangler grønt fokus

DEBAT. Den grønne omstilling fylder meget i fordelingen af forskningsmidler, men er for nuværende ikke direkte orienteret mod tiltag, der er særligt væsentlige for Danmarks indtjeningsgrundlag og eksport. Det bør i langt højere grad prioritere fordelingen af forskningsreserven efter, mener vinder af Nobelprisen og kemiprofessor Morten Meldal.

SMV-ledere skal tage de indre udviklingsmål til sig

PODCAST. Når kriserne står i kø, kan det svække vores evne til at handle. Men der er hjælp at hente i et ”IDG-Dialogkit”, som dagens to gæster har udviklet for at hjælpe ledere med at fremme den indre bæredygtighed hos medarbejderne.

Kongehuset holder hånden over greenwasher-virksomheder

ANSVARLIGHED. Ti procent af de kongelige hofleverandører har tilknytning til sager om greenwashing. Selv virksomheder, som har erkendt vildledende markedsføring, har fortsat den særlige anerkendelse. 

Seneste artikler:

WWF-generalsekretær bliver ny partner i EY

NYT JOB. Bo Øksnebjerg skifter stilling til det private erhvervsliv, når han snarligt styrker rådgivningen inden for bæredygtighed hos EY i sin nye stilling som partner.

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.

Discover more from Sustain Report

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading