Et par af de sager med 11 virksomheder og produkter, som Forbrugerrådet Tænk har anmeldt til Forbrugerombudsmanden for greenwashing, rammer ned i en helt aktuel problemstilling: Kan virksomhederne markedsføre deres produkter som CO2-neutrale, når klimaneutraliteten er kommet i mål via klimakompensering?
Øl- og sodavandsproducenten Royal Unibrew er blandt virksomhederne, som nu er under lup hos Forbrugerombudsmanden. På shoppeturen, hvor forbrugerorganisationen samlede varer med grønne anprisninger, røg der blandt andet en dåse med Egekilde danskvand i kurven.
På dåsen kan man læse, at der er tale om “CO2-neutralt vand,” og at dette endda er verificeret af den rådgivende ingeniørvirksomhed Cowi.
💡 Vil du have hele historien?
Med adgang til Sustain Report er du opdateret den grønne og bæredygtige omstilling.
Bliv opdateret om nyheder og tendenser inden for sustainability fra nogle af de mest interessante aktører på området. Vi gør dig klogere på hvilken vej vinden blæser – både når det gælder danske virksomheder, samfund og forskning.
Har du allerede abonnement? Log ind her: