Connect with us

Hi, what are you looking for?

Sustain ReportSustain Report

Greenwashing

Royal Unibrew praler med CO2-neutral vand – på den måde forbrugermyndigheder fraråder

“CO2-neutralitet verificeret af Cowi.” lyder teksten på Egekilde-danskvand. Men det skyldes klimakompensering, og dermed er Royal Unibrew på kant med anbefalingen fra nordiske forbrugermyndigheder.

Egekilde danskvand er kun CO2-neutralt på grund af klimakompensering. Alligevel reklamerer Royal Unibrew med det. Det er stik imod anbefalingerne fra Forbrugerombudsmanden og kollegerne i forbrugermyndigheder i de øvrige nordiske lande. Foto: Forbrugerrådet Tænk.

Et par af de sager med 11 virksomheder og produkter, som Forbrugerrådet Tænk har anmeldt til Forbrugerombudsmanden for greenwashing, rammer ned i en helt aktuel problemstilling: Kan virksomhederne markedsføre deres produkter som CO2-neutrale, når klimaneutraliteten er kommet i mål via klimakompensering?

Øl- og sodavandsproducenten Royal Unibrew er blandt virksomhederne, som nu er under lup hos Forbrugerombudsmanden. På shoppeturen, hvor forbrugerorganisationen samlede varer med grønne anprisninger, røg der blandt andet en dåse med Egekilde danskvand i kurven.

På dåsen kan man læse, at der er tale om “CO2-neutralt vand,” og at dette endda er verificeret af den rådgivende ingeniørvirksomhed Cowi.

💡 Vil du have hele historien?

Med adgang til Sustain Report er du opdateret den grønne og bæredygtige omstilling.

Bliv opdateret om nyheder og tendenser inden for sustainability fra nogle af de mest interessante aktører på området. Vi gør dig klogere på hvilken vej vinden blæser – både når det gælder danske virksomheder, samfund og forskning.

Gratis prøveadgang »

Har du allerede abonnement? Log ind her:

Discover more from Sustain Report

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading