Connect with us

Hvad søger du?

Sustain ReportSustain Report

Nyheder

– Det lyder måske cheesy, men vi vil gerne overlevere en bedre verden

Grundfos’ bæredygtighedsdirektør Janda Campos fortæller om arbejdet med FN’s Verdensmål.

Bag dagens låge af julekalenderen gemmer sig Grundfos. Foto: Bychykhin Olexandr/iStock

Der er 17 arbejdsdage i december, til juleferien begynder. Og 17 Verdensmål. Det kalder vist på en julekalender!

Hos Sustain Report og Science Report har vi i december således valgt at sætte fokus på FN’s Verdensmål – ikke mindst for at komme nærmere, hvordan I, vores læsere, kan bruge dem i praksis på jeres arbejdspladser. Vi taler derfor med en række interessante danske virksomheder og forskningsinstitutioner om deres arbejde med Verdensmålene.

Så velkommen til vores Verdensmålsjulekalender, hvor der bag dagens låge gemmer sig:

Grundfos

Et stykke uden for Viborg ligger verdens største producent af cirkulationspumper. Og her har den ligger siden 1940’erne, hvor den første pumpe så dagens lys.

Grundfos er navnet, og hos Sustain Report har vi fået en lille snak med bæredygtighedsdirektør Janda Campos om, hvordan – og hvorfor – virksomheden har valgt at arbejde med FN’s Verdensmål.

– Først og fremmest arbejder vi med FN’s Verdensmål, fordi vi mener, at vi har et medansvar for at passe på verden, og fordi vi deler de visioner om bæredygtighed, der er en del af Verdensmålene, siger Janda Campos.

Janda Campos har været en del af Grundfos siden september 2019. Men virksomhedens arbejde med bæredygtighed begyndte – ifølge bæredygtighedsdirektøren – mere eller mindre ved grundlæggelsen i 1945, ligesom Grundfos i mange år har været en del af FN’s Global Compact-initiativ.

– Vi ser Verdensmålene som en naturlig forlængelse af det initiativ. Det er derfor helt naturligt for os at arbejde med Verdensmålene.

Det fortæller Janda Campos, der også deler, hvad en af de største udfordringer er, når det kommer til at nå i mål med sin grønne agenda som produktionsvirksomhed.

Rent vand og bedre klima

Hos Grundfos har de især fokus på Verdensmål 6, ‘Rent vand og sanitet’ samt mål 13, ‘Klimaindsats’.

Læs også: Grundfos revurderer sine klimamål

‘Vand og sanitet’ falder godt i tråd med to af Bjerringbro-virksomhedens kerneprodukter, der er vand- og varmepumper.

– Vi har en klar ambition om at være førende inden for vandløsninger som blandt andet rensning af spildevand og vandbesparende tiltag. Så folk overalt på kloden har adgang til rent og sikkert vand, fortæller Janda Campos.

Janda Campos har været bæredygtighedsdirektør hos Grundfos siden 2019. Foto: Grundfos

Grundfos er dog ikke alene optagede af, hvordan produkterne skal sikre adgang til rent vand. Det handler også om at nedbringe hele grundpåvirkningen fra selskabet, både i forhold til Grundfos’ leverandører, produktion og ikke mindst i forhold til produkterne.

Derfor har Grundfos også stort fokus på Verdensmål 13.

– En af de helt store udfordringer for en virksomhed som vores er, at langt størstedelen af vores CO2-udledning stammer fra brugen af vores produkter. Energibesparelse er nøglen for os og for verden. Derfor forsøger vi hele tiden at videreudvikle og forbedre vores produkter, tjenester og løsninger, så de bliver endnu mere energieffektive og dermed udleder mindre CO2 til gavn for klimaet, siger Janda Campos.

Kompleks læringsfase

Arbejdet med scope 3 er dog så komplekst, at pumpevirksomheden Grundfos stadig er i læringsfasen, fortalte Majken Haakonsen, senior projektleder ved Grundfos’ Environmental Center of Excellence, tidligere på året.

– Vi er som langt de fleste andre, startet fra bunden med at forstå scope 3-udledninger, og modner hver dag vores forståelse. Derfor kommer vi ikke på nuværende tidspunkt til at stille benhårde krav til vores leverandører. Vi opsøger i stedet dem, der gerne vil, siger Majken Haakonsen, senior projektleder ved Grundfos’ Environmental Center of Excellence.

Ordene faldt på webinaret Sådan får du styr på din virksomheds CO2-aftryk’, hvor DI som en del af programmet KlimaklarSMV, der er støttet af Industriens Fond, havde inviteret flere SMV’er og Sustain Report til halvanden times oplæg om scope 3 – den udledning, der kommer fra virksomhedernes leverandører.

Majken Haakonsen fortalte videre, at Grundfos som en del af virksomhedens klimastrategi stræber efter at reducere egen CO2-emission med 50 procent i 2025. Derudover er Grundfos i proces med at udregne virksomhedens science based targets – inklusive scope 1, 2 og 3. Et arbejde, der har påvirket virksomhedens syn på deres leverandører.

– Det, vi gerne vil gøre med vores opstrøms scope 3 mål, er, at de som minimum skal være på linje med de anbefalinger, vi får fra vores egne science based targets. Det er tydeligt, at vi kommer til at sætte et mål for os selv, hvilket vil føre til mål, krav og ønsker til vores leverandører.

– Skåret ind til benet er vores leverandørers klimapåvirkning vores klimapåvirkning, sagde Majken Haakonsen.  

Med tilføjelsen:

– Det er vigtigt at pointere, at det for os er ligegyldigt om klimapåvirkningerne er sket i vores egne rækker, eller om de er sket et andet sted i vores indkøb af halvfabrikata og komponenter.

Hele værdikæden skal “grønnes”

Adspurgt, hvad arbejdet med Verdensmål 6 og 13 betyder for virksomheden, svarer bæredygtighedsdirektør Janda Campos:

– Det betyder, at vi er blevet endnu skarpere til at prioritere vores ressourcer, så vi opnår størst mulig impact. Vi arbejder tættere sammen med både vores leverandører og kunder, så vi hele vejen igennem vores værdikæde konstant ser på, hvordan vi kan blive endnu mere bæredygtige.

Læs også: Grundfos-fondens dir. – Var vi alle børsnoterede virksomheder, ville verden være et frygteligt sted

Hun tilføjer:

– Som allerede nævnt er et af vores hele store fokusområder, hvordan vi kan energieffektivisere vores pumper. Vi har igennem flere år gjort rigtig meget for at nedsætte vores egne energiforbrug. Vi har blandt andet investeret i at bruge vedvarende energi i vores bygninger og på vores fabrikker, og vi er i gang med at udskifte vores bilpark til elektriske biler. Vi arbejder desuden tæt sammen med vores logistikpartnere om en mere grøn og bæredygtig transport af vores produkter.

En cheesy drøm

Grundfos’ bæredygtighedsdirektør er derfor optimistisk omkring, hvilken betydning arbejdet med Verdensmålene vil få.

– Grundfos’ formål er at udvikle løsninger, der kan afhjælpe verdens vand- og klimaudfordringer og forbedre livskvaliteten for mennesker. Ved at arbejde med Verdensmål 6 og 13, mener vi, at vi kan bidrage til at løse nogle af de mest reelle og konkrete problemstillinger, som verden står overfor, siger bæredygtighedsdirektøren.

Janda Campos tilføjer:

– Vi ikke bare håber på, men vi tror på, at vores arbejde med bæredygtighed kan være med til, at verdensmålene bliver nået. Det lyder måske lidt cheesy, men vi håber på at kunne overlevere en verden, der er på vej i den rigtige retning, til den næste generation.

Jul i Verdensmålenes tegn

Det’ jul, det’ kool – og gennem hele december dykker Sustain Report og Science Report ned i, hvordan de store danske virksomheder og forskningsinstitutioner arbejder med FN’s 17 Verdensmål.

Her kan du se, hvem der har medvirket indtil nu.

1. FLSchmidt

2. Syddansk Universitet

3. LB Forsikring

4. VIA University College

5. Carlsberg

6. Grundfos

7. Danfoss

8. Lego

9. Aalborg Universitet

10. Chr. Hansen

11. Bang & Olufsen

12. Novozymes

13. Demant

14. Roskilde Universitet

15. Danmarks Tekniske Universitet

16. Better Energy

Forsiden lige nu:

Seneste artikler:

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.