nyheder

Danskere bag nyt verdensmåls-værktøj til virksomheder fra FN

SAP’s Ann Rosenberg og FN’s Lise Kingo er to af kræfterne bag ny SDG-platform, som blev lanceret i Davos.

Af - 23. januar 2020
Ann Rosenberg

Ann Rosenberg fra SAP har sammen med FN's Lise Kingo været med til at udvikle et nyt verdensmåls-værktøj til virksomheder.

På 48. etage i en bygning på Hudson Yards i New Yorks bypark, the High Line, arbejder Ann Rosenberg som Senior Vice President for UN Partnerships at SAP & Global Head of SAP Next-Gen. Afdelingen stiftede hun selv i 2015 med det formål at fremme “innovation with purpose” baseret på de 17 verdensmål.

Men udover det, har Ann Rosenberg fået endnu et ansvarsområde. Sammen med Lise Kingo, direktør for FN’s virksomhedsnetværk Global Compact, annoncerede hun nemlig initiativet “SDG Ambition” under klimatopmødet i New York i september.

Nu er initiativet gået live under Det Verdensøkonomiske Forum i Davos, hvor FN’s generalsekretær Antonio Guterres præsenterede det sent torsdag.

Skriv dig op til Sustain Reports gratis nyhedsbrev og bliv opdateret om artikler som denne, der normalt er bag en paywall

SDG Ambition skal operationalisere verdensmålene
På websitet SDG Ambition finder man et rammeværk, hvis hensigt er at styrke virksomheders integration af verdensmålene i deres forretningsprocesser, fortæller Ann Rosenberg, da Sustain Report møder hende på et besøg i København før lanceringen.

I 2020 vil vi gå fra awareness til action på verdensmålene

Ideen udspringer af FN’s seneste globale statusrapport over, hvordan det går med at nå verdensmålene. Den konkluderer, at selvom der er fremgang på nogle områder, er der stadig “monumentale udfordringer”.

Derfor mener Ann Rosenberg, at det er på høje tide at tage næste skridt i processen.

– I de senere år, har der været en omfattende awareness-kampagne i forhold til verdensmålene. Det har været fantastisk, men i 2020 vil vi gå fra awareness til action på verdensmålene, hvor verdensmålene vil indarbejdes i kerneforretningen. Det ser jeg flere tegn på er ved at ske, siger Ann Rosenberg med henvisning til blandt andet udmeldingen fra erhvervssammenslutningen af cirka 200 amerikanske virksomheder, Business Roundtable, som sidste år tilkendegav, at det ikke længere er virksomhedens vigtigste formål at sikre afkast til aktionærerne.

– Men man ser mange virksomhedsledere, som bærer verdensmåls-nålen på jakken og ved, hvordan man siger det rigtige, siger hun og tilføjer:

– Der er stadig et stykke vej fra at gå med nålen til at ændre din vision, mission, strategi, stakeholder management og i alle forretningsprocesser som leverandørkæden og go to market-strategien, og netop det afspejler store stykke arbejde, som venter os. Derfor lancerede Lise Kingo og jeg SDG Ambitionen, som tager fat på, hvordan du reelt skal ændre hele din forretning, siger Ann Rosenberg om initiativet, som over de næste år skal rulles ud i Global Compacts cirka 65+ globale netværk.

Derfor går FN og SAP i partnerskab
For at forstå hvorfor et partnerskab mellem FN og SAP giver mening, når det handler om at integrere verdensmålene i virksomheders drift og forretning, skal man forestille sig eksempler såsom at 78 procent af verdens mad distribueres af virksomheder, som benytter SAP’s software.

Platformen giver virksomheder adgang til værktøjer, målinger, cases og best practices

Hvis softwaren kan hjælpe alle de virksomheder, som er berørt, med at reducere madspild og bidrage til at stoppe sult, vil det have en effekt, som rækker udover blot at være teknologileverandør. Det er også, hvad SAP ønsker at opnå med en ny standard for at måle den økonomiske effekt af bæredygtige tiltag i virksomheder.

Ud over at være en “management guide” til, hvordan man implementerer verdensmålene i forretningsstrategien, er formålet med SDG Ambitionen også at inspirere og anspore virksomhederne til at være mere ambitiøse, fortæller Ann Rosenberg.

– Vi har skabt SDG ambition-platformen for at accelerere en dybere forståelse af, hvad det vil sige at være compliant i forhold til verdensmålene. Platformen giver virksomheder adgang til værktøjer, målinger, cases og best practices fra andre ledende virksomheder, som er first movers. I mange år er virksomheder blevet ledet ud fra målet om effektiviseringer og optimeringer. Det er stadig vigtigt, men vi skal sætte verdensmålene først, siger Ann Rosenberg.

Er det ikke en stor hæmsko for at integrere verdensmålene i virksomhederne, at der ikke er tænkt nogle kpi’er ind fra starten, som er relateret til virksomheder?

– Det er derfor, at vi laver SDG ambitionen. Verdensmålene er jo et framework, der kan bruges på tværs af lande og virksomheder, og det er genialt, at der er den fællesnævner. Men nu skal vi have verdensmålene mobiliseret og forfinet til noget mere konkret, så virksomheder reelt understøtter nogle mål, som er større end dem selv.

Verdensmålene har en udløbsdato i 2030. Er der ikke en risiko ved at integrere dem så stærkt i forretningsstrategien, som du anbefaler?

– Det synes jeg faktisk ikke, for når først man er blevet rørt af SDGerne, vil man synes, det er forkert at lave et forretningstiltag uden at sætte dem først. De lægger sig jo også op ad Global Compacts ti principper, siger Ann Rosenberg med henvisning til principperne, som dækker menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, miljø og antikorruption.

Verdensmålene kræver et opgør med “gamle” succesparametre
Formålet med SDG Ambitionen er desuden at stille spørgsmålstegn ved “gamle” succesparametre, som kun handler om profit og at redefinere, hvad det betyder at vinde i fremtidens økonomi og samfund.

– Det jeg har iagttaget i den senere tid, og grunden til, at jeg snart udkommer med min næste bog ‘What does it really mean to win’, er, at oveni du skal ændre alt ved din forretning, når du vil arbejde for verdensmålene og være mere bæredygtig, skal du også have en ny strategi for, hvad det vil sige at være en succesfuld virksomhed. Det er der begyndt at være forståelse for, siger Ann Rosenberg

Nu handler det ikke kun om at være i hård konkurrence med hinanden som virksomheder eller som lande, men om at vi vinder sammen

I den nye bog forsøger Ann Rosenberg at redefinere, hvad virksomhedssuces vil sige, så det understøtter, at bæredygtighed bliver den nye normalitet frem til 2030 og er efter. En af hendes pointer er, at teknologien til at opnå de bæredygtige forandringer, vi ønsker, i høj grad allerede eksisterer, men at vi mangler den kreative tænkning til at frigøre det teknologiske potentiale.

– Nu handler det ikke kun om at være i hård konkurrence med hinanden som virksomheder eller som lande, men om at vi vinder sammen. Det er spændende for det kræver nye former for samarbejde.

– Det er enormt inspirerende at være dansker i den sammenhæng. Danmark tager førstepladsen, når det gælder at nå verdensmålene i følge www.SDGindex.org. Det er fordi vores grundværdier er, at vi hjælper hinanden og passer på hinanden og dermed vinder sammen, siger Ann Rosenberg og tilføjer:

– Det er fantastisk at bo i New York, men det er meget tydeligt for mig, hvorfor Danmark er stærk på SDG’erne. Så jeg vil sige til de danske læsere, hvad end de er i virksomheder, startup-, kreative- eller i universitetsmiljøet, at vi har noget meget vigtigt at bidrage med som danskere, og vi også har en forpligtelse til at bidrage med det vi kan.

Tags:


Warning: sizeof() [function.sizeof]: Parameter must be an array or an object that implements Countable in /var/www/sustainreport.dk/public_html/wp-content/plugins/wp-mystat/lib/mystat.class.php on line 1252