Connect with us

Hi, what are you looking for?

Sustain ReportSustain Report

Nyheder

Bestseller ønsker større transparens omkring kemikalier i tøj

Koncernen går selv forrest med ny bæredygtighedsrapport.

Bestseller vil sætte standarder i industrien for sine leverandører, når det kommer til kemikalier. Foto: Bestseller.

Tøjkoncernen Bestseller, der står bag high-street-mærker som Vero Moda, Jack & Jones, Selected og Name It, har forpligtet sig til at fjerne farlige kemikalier fra sine fabrikker.

Det meddeler selskabet i sin nye 2020-bæredygtighedsrapport.

Virksomheden oplyser desuden, at alle dets kerneprodukter skal være produceret med godkendte og sporbare kemikalier frem mod 2025.

Bestseller efterspørger generelt mere transparens, når det kommer til kemikalier, og har derfor selv valgt at indgå i et pilotprojekt, hvor selskabet skal uploade sine anvendte kemikalier til en database, der giver et overblik over kemikaliets indhold.

– Ikke alene er vi i stand til at være mere transparente omkring de kemikalier, der havner i vores produkter, men vi løfter også præstationerne hos vores leverandører i bred forstand, lige meget hvilke brands de producerer for. Vi tager dermed lederskab på industriniveau på en meget praktisk og effektiv måde, lyder det fra Felicity Tapsell, der er Responsible Sourcing Manager hos Bestseller.

Databasen kaldet BHive er udviklet af GoBlu. Det er i praksis en app designet til tekstilindustrien, der gør det muligt at uploade fotos af mærkaterne på kemispandene, som derefter sammenholdes med databasens generelle oplysninger og med virksomhedens specifikke krav.

Læs også: Bestseller: Vi skal turde at se ind i second-hand og leasing

Bestseller oplyser, at de traditionelt set tester tøjet for kemiindhold, efter det er blevet produceret færdigt, men med databasen vil de altså spore tilsætningen fra starten af værdikæden.

Siden 2019 er Bestseller gået fra at have uploaded 1.150 kemikalier til 7.000 kemikalier i 2020.

En anden milepæl i 2020 var desuden, at 23 procent af al koncernens bomuld var økologisk, mens 84 procent var mere bæredygtigt udvundet end tidligere.

Coronapandemien har krævet nye løsninger

Bestsellers topchef Anders Holch Povlsen fortæller, at coronapandemien kun har understreget, at bæredygtighedsstrategier er centrale.

– Vi lever i en forbundet verden, som gør vor tids udfordringer og muligheder så mangfoldige, at vi skal være samarbejdsparate, mens vores løsninger skal være holistiske. Alle har et ansvar for at gøre sin del, siger Anders Holch Povlsen.

Læs også: Ikea får tilladelse til at bygge bæredygtigt varehus

Han tilføjer, at det sociale bæredygtighedsansvar aldrig har været så vigtigt som nu, hvor pandemien har sat yderligere pres på hele forsyningskæden:

– Mens vi hurtigt har tilpasset os markedet, hvilket har gjort os i stand til fortsat at afgive ordrer og hjælpe med at holde hjulene i gang hos mange af vores leverandører, må vi acceptere, at konsekvenserne af den globale pandemi vil være langvarige.

I regnskabsåret 2019/2020 landede koncernen en omsætning på 24,1 milliarder kroner, hvilket svarede til en nedgang på 6,5 procent fra året før.

Forsiden lige nu:

Æ: Den grønne omstilling skal være til gavn i stedet for at spænde ben

EUROPAVALG. Pisk eller gulerod i kampen for grøn omstilling? Spidskandidat for Danmarksdemokraterne Kristoffer Storm har blikket rettet mod landbrugets omdiskuterede CO2-afgift – hvis det skal ske, skal det være gennemgående for hele Europa, for Danmark kan ikke “løse hele verdens problemer”.

Seneste artikler:

Norlys snupper Arlas strategichef

Mikkel Pedersen har ledet Arlas globale strategikontor. Nu skal han sikre transformationen af Norlys’ energiforretning.

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.

Discover more from Sustain Report

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading