nyheder

Sådan leder du Generation Y og Z

Egmonts HR-direktør deler erfaringer og udfordringer ved de unge generationer.

Af - 13. september 2021

Foto: Egmont

Få Sustain Reports nyhedsbrev
Tilmeld dig gratis

Buzzord som hieraki, prestige og autoritet er skiftet ud med co-creation, mening og personlighed.

De nye generationer Y og Z kommer til fadet og arbejdspladsen med nogle helt andre forventinger til et arbejdsliv end de tidligere generationer – og det giver både nye ressourcer og nye udfordringer.

Det oplever de særligt hos den skandinaviske mediekoncern Egmont, der har stor diversitet, når det kommer til medarbejdere.

– Det har betydning for os som virksomhed, hvordan vi håndterer disse forskellige ønsker, siger Jette Husum, der er HR-direktør hos Egmont.

De utålmodige unge

Flere unge venter blandt andet at kunne få ledelsesansvar tidligere. Her er det virksomhedens opgave, at finde en balance i netop den udfordring.

– Det er nemt at komme til at tro, at de unge er mere selvkørende, end de egentlig er. Selvom de kommer med en masse ressourcer og idéer, har de stadig brug for tydelige forventninger til, hvad de skal opfylde, siger Jette Husum.

Tid til at opbygge faglighed

Flere unge har en forventning om personlig udvikling og mulighed for at få ledelsesansvar på et tidligere tidspunkt end de tidligere generationer, og ifølge Jette Husum er det virksomhedens opgave at sikre en forventningsafstemning mellem medarbejderens ønsker og virksomhedens behov:

– Mange udstråler en høj grad af selvtillid, vi som virksomheder og ledere kan komme til at misfortolke som erfaring og kompetence. For at sikre de optimale betingelser for at de lykkes, skal vi huske at støtte de unge medarbejdere – særligt i starten af deres ansættelse.

– Man skal stadig give dem tid og chance for at opbygge en vis faglighed, og ikke bare blive duperet af den selvtillid de kommer med, tilføjer Jette Husum.

De nye tendenser i forhold til krav, ønsker og forventninger fra de kommende og nuværende medarbejdere er blandt andet noget af det, der løbende drøftes, når Egmont uddanner deres ledere.

– Vi træner vores ledere i, hvordan man kan håndtere den voksende diversitet blandt medarbejderne, siger Jette Husum.

X, Y, Z og boomere

Ved et event for bæredygtighed i møbelbranchen i august holdt sociolog og foredragsholder Emilia van Hauen et oplæg om udfordringerne ved og for de unge generationer, og om hvordan de agerer på arbejdsmarkedet.

Læs også: Holmris B8 i opgør med smid-væk-kulturen

De fire generationer, der lige nu er på arbejdsmarkedet er Babyboomerne, der tidligere blev kaldt 68-generationen, fordi de var til stede under ungdomsoprøret i 1968. De er født i perioden 1945 til 1960.

Generation X er født fra 1960 til 1980, som også er blevet kaldt nok-generationen. Personerne i Generation X var unge i 80’erne. Den generation har ofte stort fokus på karriere og personlige udfordringer.

Næste generation er generation Y, også typisk kaldet millenials. De er født fra 1980 til 1995, og er derfor så småt ved at stifte familier og købe hus. Samtidig er flere af dem ved at lande i deres første lederjobs.

Generation Z, de er født fra 1995 til 2010. De ældste af dem er på vej ud i deres første jobs.

– Før sagde man “sådan bliver du som os”

Det store skift er, ifølge Emilia van Hauen, sket imellem henholdsvis boomere og X’ere over for Y’ere og Z’ere. Det er nemlig boomerne og X’erne, der er forældre til Y’erne og Z’erne – og de har opdraget deres børn helt anderledes, end de selv er blevet det.

Og det afspejler sig også på arbejdspladsen.

Læs også: Okay, boomer: Du skylder på klimagælden

Mens den normale udvikling i arbejdslivet førhen var, at man startede sin karriere på bunden af hierarkiet med lavest løn og mindst prestige, ser billedet ganske anderledes ud i dag.

– De unge er blevet opdraget i at være helt anderledes involveret i alting fra starten af, siger Emilia van Hauen.

Hun tilføjer:

– Hvis ikke de unge oplever en gensidig sympati, så gider de ikke at være på arbejdspladsen.

Tidligere indordnede man sig på en arbejdsplads, og der var en gensidig forståelse af, at man som ung og ny var “taknemmelig” for at være i et job.

– Før var kulturen: “Sådan her bliver du som os, det her er de forventninger vi har, og det her er de værdier du skal leve op til”. Men hvis I gerne vil lede, tiltrække og fastholde de unge i dag, handler det om at være nysgerrig og i stedet spørge de unge: “Hvem er du, hvilket fællesskab skaber vi sammen, og hvordan ændrer vi verden”.

De unge vil være stolte af deres arbejdsplads

Hos Egmont skal de fremover kunne håndtere forskellige ansættelsesformer, da blandt andet de nye generationer har andre forventninger til, hvordan et arbejdsliv skal se ud.

– Vi har måske haft en fast forestilling om, hvordan arbejdslivet er skruet sammen, men i fremtiden tror jeg, vi vil se ønsker om forskellige ansættelsesformer, siger Jette Husum.

Hun tilføjer:

– Det kan være arbejdsformer, hvor man er løsere tilknyttet, har reduceret tid, eller hvor man ønsker at søge orlov på et tidspunkt, der passer ind i den enkeltes liv.

Spørgsmålet om at forstå de nye generationer melder sig ikke mindst, når det kommer til rekruttering.

– Vi skal blive bedre til at være mere eksplicitte omkring vores værdier og oplysning om, at vi er en fond med et dobbelt formål; at drive virksomhed og støtte sårbare børn og unge. Det er noget, vi ved har stor betydning – både for vores nuværende og fremtidige medarbejdere, fortæller Jette Husum.

Læs også: Det kan Simon Kjær lære os om ledelse

Jette Husum oplever, at de nye generationer i højere grad er optaget af emner om sustainability, equality og diversity og kommer til arbejdspladsen med andre forventninger til virksomhedens værdisæt.

De unge siger fra

Et område, hvor man hos Egmont mærker en udvikling i, hvor grænserne går, er når det kommer til at udtrykke holdninger.

Det kan hænge sammen med den pointe, som Emilia van Hauen påpeger, nemlig at de nye unge er opdragede tidligt til at have holdninger og være eksplicitte omkring dem.

Jette Husum oplever også, at de unge generelt er komfortable med at udtrykke sig.

– Jeg tror sådan set, at hele samfundet har ændret sig, og at unge er ikke så autoritetstro som tidligere. Men det er nok en generel udvikling over længere tid, og ikke kun en ny situation med de nuværende generationer, siger Jette Husum.

Egmont ejer blandt andet Nordisk Film, TV 2 Norge, Egmont Publishing samt forlaget Lindhardt & Ringhof.

Få et tilbud på Sustain Report til dig eller din organisation

Udfyld formularen og få et skriftligt tilbud

Modtag et tilbud Læs om abonnementspriser og muligheder

Allerede bruger - log ind