Supermarkedskæden Coop har udpeget ny klimachef, der skal være med til at drive Coops klimaplan om at blive klimapositiv allerede i 2030. Det fremgår af en pressemeddelelse.
– Jeg ser utrolig meget frem til at bidrage til at forløse Coops meget ambitiøse klimastrategi, og alle de muligheder der ligger heri for at påvirke ikke bare egen drift, men i høj grad også såvel kunder som producenter i klimarigtig retning, lyder det fra den nyudpegede chef.
Hos Coop er planen at have reduceret sin CO2-udledning med 75 procent i 2025, sammenlignet med 2018. Og fem år senere skal kæden altså skabe plus på CO2-regnskabet:
– Det vil betyde mange og store forandringer: Fra plantning af folkeskove over hele Danmark, indførsel af elbiler og til flytning af transport fra lastbil til tog og meget mere. Det er en rejse, der lige er begyndt, som kommer til at kræve meget af os. Derfor er jeg meget glad for, at vi får en person med Jonas’ erfaring og kompetencer med på holdet, lyder det fra ansvarlighedsdirektør Signe D. Frese.
Science Based Targets
Jonas Engberg kommer fra en stilling i Care med tre år som Head of Business Development and Sustainability. Før det tilbragte Jonas Engberg 14 år hos Ikea som bæredygtighedschef.
I meddelelsen fremhæver Coop, at Jonas Engberg har været med til at sikre, at Ikeas målsætninger er blevet godkendt til Science Based Targets initiativet, og at Coop er ved “gennemgå den samme proces” for sin egen klimaplan.
Læs også: Tilslutning til science based target vokser
Science Based Targets er som navnet indikerer et værktøj, der baseret på videnskaben hjælper virksomheder, til at sætte konkrete klimamål, der skal imødekomme Paris-aftalen. Science Based Targets er et initiativ af FN’s Global Compact, World Resources Institute (WRI) samt World Wide Fund for Nature (WWF).
Kunder og producenter skal inddrages
Jonas Engberg ser frem til at komme i arbejdstøjet og planlægger blandt andet større inddragelse af kunder og producenter, for at Coop skal kunne nå sine klimamål:
– Jeg kommer jo til en organisation, som har sat sig nogle af de mest ambitiøse klimamål overhovedet. Mange af målene kan kun opnås igennem involvering af både producenter og forbrugere, og det er netop dér – i mødet mellem hensyn til klima, forretning, regenerativ økonomiforståelse, forbrugernes præferencer, og en hel masse andre hensyn, skriver han på Linkedin.
Læs også: Coops banklån bliver afhængige af grønne mål
Han tilføjer:
– I min optik er det det mest spændende og vigtige, der findes, og jeg glæder mig helt vildt.
Jonas Engberg tiltræder 1. oktober 2021.
Forsiden lige nu:

CSR-prisen: Kvantespring i rapporters kvalitet – og stadig plads til forbedring
Danske virksomheder er ved at få bedre fat om deres bæredygtighedsrapportering. Udfordringerne er CO2-udledninger i leverandørkæden og distribution og data om social bæredygtighed.

ESG kan have en reel indflydelse på virksomheders vurdering og værdi
De unge, der bærer bæredygtighed: Fran Owen fra PwC har konkrete eksempler på, at en due diligence på bæredygtighed kan rykke prisen på en virksomhed.

Ørsted vil have klimaneutralt stål i 2040
25 globale koncerner arbejder sammen i Steel Zero Initiative for at gøre stålindustrien grønnere.
Seneste artikler:

Podcast: Bryd vanerne med Thomas VovemoD
Vi skal bryde vores vaner. Det er pinedød nødvendigt, for at vi kan komme i mål med den grønne omstilling. Men hvordan gør vi det, og hvorfor er det så svært? Det ved Thomas VovemoD en masse om. Lyt med her.

Grøn grundforskning styrker målrettethed og samarbejde
Danmarks Frie Forskningsfond har med grønt fokus bevilliget 300 millioner kroner til grøn grundforskning i 2021

Nu kan du søge midler til at formidle grønt iværksætteri
Erhvervsministeriet uddeler fem millioner til events, der kan udbrede kendskabet til grønt iværksætteri i Danmark.
Loading...
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.
