Supermarkedskæden Coop har udpeget ny klimachef, der skal være med til at drive Coops klimaplan om at blive klimapositiv allerede i 2030. Det fremgår af en pressemeddelelse.
– Jeg ser utrolig meget frem til at bidrage til at forløse Coops meget ambitiøse klimastrategi, og alle de muligheder der ligger heri for at påvirke ikke bare egen drift, men i høj grad også såvel kunder som producenter i klimarigtig retning, lyder det fra den nyudpegede chef.
Hos Coop er planen at have reduceret sin CO2-udledning med 75 procent i 2025, sammenlignet med 2018. Og fem år senere skal kæden altså skabe plus på CO2-regnskabet:
– Det vil betyde mange og store forandringer: Fra plantning af folkeskove over hele Danmark, indførsel af elbiler og til flytning af transport fra lastbil til tog og meget mere. Det er en rejse, der lige er begyndt, som kommer til at kræve meget af os. Derfor er jeg meget glad for, at vi får en person med Jonas’ erfaring og kompetencer med på holdet, lyder det fra ansvarlighedsdirektør Signe D. Frese.
Science Based Targets
Jonas Engberg kommer fra en stilling i Care med tre år som Head of Business Development and Sustainability. Før det tilbragte Jonas Engberg 14 år hos Ikea som bæredygtighedschef.
I meddelelsen fremhæver Coop, at Jonas Engberg har været med til at sikre, at Ikeas målsætninger er blevet godkendt til Science Based Targets initiativet, og at Coop er ved “gennemgå den samme proces” for sin egen klimaplan.
Læs også: Tilslutning til science based target vokser
Science Based Targets er som navnet indikerer et værktøj, der baseret på videnskaben hjælper virksomheder, til at sætte konkrete klimamål, der skal imødekomme Paris-aftalen. Science Based Targets er et initiativ af FN’s Global Compact, World Resources Institute (WRI) samt World Wide Fund for Nature (WWF).
Kunder og producenter skal inddrages
Jonas Engberg ser frem til at komme i arbejdstøjet og planlægger blandt andet større inddragelse af kunder og producenter, for at Coop skal kunne nå sine klimamål:
– Jeg kommer jo til en organisation, som har sat sig nogle af de mest ambitiøse klimamål overhovedet. Mange af målene kan kun opnås igennem involvering af både producenter og forbrugere, og det er netop dér – i mødet mellem hensyn til klima, forretning, regenerativ økonomiforståelse, forbrugernes præferencer, og en hel masse andre hensyn, skriver han på Linkedin.
Læs også: Coops banklån bliver afhængige af grønne mål
Han tilføjer:
– I min optik er det det mest spændende og vigtige, der findes, og jeg glæder mig helt vildt.
Jonas Engberg tiltræder 1. oktober 2021.
Forsiden lige nu:

Polestar følger værdikæden med blockchain
I 2027 skal alle batterier have et digitalt pas. Elbilproducenten Polestar er gået foran og tracker allerede nu en række metaller. Både myndigheder og forbrugere kræver i stigende grad transparens.

Et flertal er med på forandringer – men det kræver inddragelse
PODCAST: Naturens konto er i voldsomt overtræk, og derfor er vi nødt til at vende op og ned på det hele. Det argumenterer Rune Baastrup for, når han gæster Steffen Max Høgh i denne udgave af Bæredygtig Business.

Startede Footprint Firm: Nu skal han sætte aftryk på grønt råd
Stifter og partner fra The Footprint Firm, Christian Sparrevohn, skal overtage posten som forperson for Rådet for Grøn Omstilling.
Seneste artikler:

Henrik Frandsen overtager ordførerskab for klima-, energi og forsyning
Moderaterne udvider klimaområdet med et nyt klimaordførerskab med fokus på global klimapolitik.

Fond ansætter ny frontfigur til at lede investeringer i fremtidens fødevarer
Danmarks Eksport- og Investeringsfond ansætter ny direktør til at lede fondens arbejde med udvikling af klima- og miljørigtige fødevarer.

Virksomheder i fødevarebranchen har nu udsigt til 58 mio. kr. i tilskud til plantebaseret fødevareproduktion
Fra den 31. maj har Fonden for Plantebaserede Fødevarer sat 58. mio. kr. på højkant til virksomheder, der arbejder med plantebaserede fødevarer.
Loading...
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.
