Den tyske modegigant Zalando har torsdag præsenteret 12 mål som en del af deres diversitets- og inklusionsstrategi, ‘do.BETTER’.
Målene er defineret på tværs af fire søjler: medarbejdere, ledere, kunder og partnere. Zalando har samtidig offentliggjort, at alle fremskridt mod strategiens målsætninger vil blive offentliggjort i Zalandos årlige D&I-rapport.
– Vi stræber efter at have en plan for inklusion og puste liv i mangfoldigheden for vores medarbejdere, ledere, kunder og partnere, siger Zalandos co-CEO David Schneider i en pressemeddelelse.
Her lyder det videre:
– Vi er overbeviste om, at styrket mangfoldighed og inklusion vil fostre mere innovation, give os en dybere kundeforståelse og større kreativitet, højne kvaliteten af beslutningstagning samt have en positiv indvirkning på modebranchen.
Flere kvinder i toppen
Som en del af strategien har Zalando sat gang i en intern D&I-undersøgelse, der skal ”identificere udfordringer og muligheder for at forbedre politikker, sikre et diversitet i vigtige projekter samt tilbyde læringsprogrammer om mangfoldighed og inklusion for teams, rekruttører og medarbejdere”.
Læs også: Zalando: Tonedøvt ikke at gentænke sustainability-strategi efter corona
Samtidig vil Zalando arbejde for, at inden 2023 bliver ansat flere kvinder.
– Vi tror på, at vi med lige muligheder og ledelsesansvar kan skabe en arbejdsplads med et inkluderende miljø for alle medarbejdere uanset kønsidentitet, etnicitet, seksuel orientering, handicap, forældrestatus, alder, sprog, neurodiversitet, nationalitet, uddannelse, socioøkonomisk baggrund, tro, sundhed og andre mangfoldighedsaspekter, siger Astrid Arndt, CPO.
Læs også: Modegigant lover nul CO2-aftryk: “Vi har været en del af problemet”
Samtidig vil Zalando sikre, at ledelsen bliver mangfoldig. Her forpligter virksomheden sig til at ”udvide repræsentationen af synlige og usynlige mangfoldighedsaspekter og baggrunde i de øverste fem ledelsesniveauer”. Dette skal ske inden 2025. På nuværende består Zalandos øverste ledelse af fem mænd og en kvinde.
Du kan læse hele Zalandos strategi her.
I et interview med Sustain Report i 2019 erkendte den tyske modevirksomhed, at den skulle arbejde målrettet med bæredygtighed for klimaets skyld.
– Modeindustrien står foran en udfordring med bæredygtighed, og vi ved, at vi har været en del af problemet. For fremtiden er vores mål at være en del af løsningen. Vi ser en tydelig sammenhæng mellem at agere bæredygtigt og kommerciel succes. Kun de virksomheder, som integrerer bæredygtighed i deres forretningsstrategi, vil forblive relevante for deres kunder. Vi mener, at bæredygtighed vil blive en konkurrencefordel i fremtiden, sagde Co-CEO for Zalando, Rubin Ritter.
Forsiden lige nu:

Med levetidsforlængelse bliver tablets og telefoner mere bæredygtige
I mange virksomheder er det fast procedure at udskifte tablets og telefoner hvert andet eller tredje år. Det giver en helt unødig belastning af klima, miljø og ressourcer.

Erhvervsorganisationer og NGO’er i kamp om due diligence
Alle erklæringer sig principielt enige i ideen bag det kommende direktiv om due diligence. Mens EU’s institutioner forsøger at nå til enighed, trækker erhvervsorganisationer og NGO’er i hver sin retning. Erhvervsorganisationer advarer mod for detaljerede regler.

Bygherrer og virksomheder bag hensigtserklæring om øget genbrug
Der er et stort potentiale for at styrke genbrug og genanvendelse i byggeriet, men det kræver at både udbud og efterspørgsel er til stede. 14 bygherrer og 12 byggefirmaer har givet håndslag på fælles indsats.
Seneste artikler:

Nyt Power-to-X center revolutionerer materialer til den grønne omstilling
Flere danske fonde bevilger 300 mio. kr. til et pionercenter for udvikling af materialer og power-to-X-teknologier til den grønne omstilling. Centeret samler førende nationale og internationale forskere.

Professor erobrer Grundfosprisen 2022 med sit gennembrud indenfor “kunstige muskler”
Professor ved Institut for Kemiteknik på DTU Anne Ladegaard Skov modtager Grundfosprisen 2022. Hun vinder prisen for sin forskning og udvikling af silikone-baserede “kunstige muskler”, der kan anvendes som bæredygtig brik i elektronik, robotteknologi og hud- og sårpleje.

Kemp & Lauritzen hyrer ny bæredygtighedschef til grøn teknikoverhaling
Louise Bjerregård Nielsen tiltræder som bæredygtighedschef i teknikvirksomheden Kemp & Lauritzen. Hun bliver dermed ansvarlig for virksomhedens bæredygtige omstilling inden for egene rækker og i samfundets tekniske løsninger.
Loading...
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.
