Connect with us

Hvad søger du?

Sustain ReportSustain Report

Nyheder

Zalando: Tonedøvt ikke at gentænke sustainability-strategi efter corona

Zalando tager nye skridt for at afbøde konsekvenserne af coronapandemien.

Pandemien har styrket Zalandos engagement i sustainability, fortæller Kate Heiny, Director of Sustainability.

Når man som onlinemodevirksomheden Zalando er den største i Europa med 14.000 medarbejdere og tilstedeværelse i 17 lande, er det umuligt at sidde en krise som coronapandemien overhørig og at fortsætte business as usual, selvom salget af onlinemode er mindre hårdt ramt end butikkerne.

Men hvilke tiltag skal man gribe til? For Zalando har det været et miks af forretningsnære initiativer koblet med initaitiver inden for selskabets Corporate Citizen-program, fortæller Kate Heiny, Director of Sustainability at Zalando, over en telefon fra Berlin.

Et eksempel på sidstnævnte er, at Zalando igangsatte produktion af masker via virksomhedens private label produktion og indkøbte fra flere af platformens partnere, hvorefter overskuddet blev doneret til humanitære organisationer.

Andre tiltag gælder at bakke op om sociale entreprenører, som arbejder med alt fra cykelture med ældre mennesker til 3D print af værnemidler via NGO’en Ashoka, som et led i virksomhedens Corporate Citizen-program.

Zalando: vi vil være en god corporate citizen
Hvad er værdien for Zalando som forretning af jeres Corporate Citizen-program, og hvordan hænger det aktuelle partnerskab med Ashoka om at støtte sociale entreprenører sammen med jeres forretning. Kan I primært bidrage med jeres viden om teknologi og platforme og hvordan man når mange mennesker?

– Teknologien er ikke udgangspunktet for samarbejdet, den er bare et middel til at løse udfordringerne. For Zalando er entreprenørånd en del af vores dna, virksomheden er jo startet af entreprenører tilbage i 2008. For os giver det mening at give tilbage til vores lokalsamfund, at være en god nabo samt at tilbyde løsninger på de udfordringer, vi står over for. De værdier synes vi også, at Ashoka har, siger Kate Heiny.

Zalandos Corporate Citizen-program blev lanceret i 2015, samme år som virksomhedens første sustainability-strategi, der i oktober 2019 blev erstattet af en opdateret version kaldet do.More, som er fokuseret på at gøre driften af Zalando mere bæredygtig. Zalando har været CO2-neutral i virksomhedens egen drift og alle forsendelser og returneringer siden oktober 2019.

Før samfundsansvaret kommer dog ansvaret for egne medarbejdere, når man står midt i en pandemi, fortæller Kate Heiny.

– Vores prioritering er medarbejdernes sikkerhed, at beskytte vores virksomhed ved at holde den operationel og at være en del samfundets bestræbelser på at bremse spredningen af virussen.

Medansvar for modeindustriens økosystem
Sidstnævnte går på mindst to ben. Dels tiltag der har at gøre med virksomhedens rolle i modeindustriens økosystem, dels virksomhedens rolle i samfundet som sådan, herunder Corporate Citizen Programmet.

For at tage den mere forretningsnære del først, forklarer Kate Heiny om et af de nyeste tiltag.

– Som den førende platform for salg af mode, deler vi både risici og muligheder med resten af modebranchen. Men vi ved, at vi i denne krise har været mindre påvirket end andre i økosystemet på grund af vores rolle som onlineplatform, siger Kate Heiny med henvisning til, at 87 procent af modesalget i Europa fortsat sker i modebutikkerne på gågader og forretningsstrøg, som har været nedlukkede på grund af smittefaren, mens onlinesalget har kunnet fortsætte.

I den seneste opdatering om forventningerne til 2020 lyder det, at omsætningen forventes at vokse med 10-20 procent i forhold til 2019, mens overskuddet (EBIT) forventes at lande på mellem 100 og 200 millioner euro. Zalando planlægger desuden investeringer for mellem 230 og 280 millioner euro.

– Vi vil gerne bruge vores platform til gør en forskel for modeforhandlere, derfor har vi blandt andet lanceret en hjælpeindsats via vores Connected Retail Program, som giver fysiske butikker mulighed for at sætte deres varer til salg via vores platform, siger Kate Heiny.

Det betyder, at når en vare fra en given butik bliver solgt via Zalando afhentes den af et bud i butikken, som bringer den til kunden.

– Fra 1. april til slutningen af maj, har vi strøget kommissionsgebyret for alle nye og eksisterende forretninger, som bruger programmet, og det gælder mere end 1500 fysiske butikker i Tyskland og Holland. I de seneste måneder har vi desuden accelereret programmet og tilbudt det til endnu flere butikker, som ikke før har haft onlinesalg og, siger Kate Heiny, som kan fortælle at Udrulning i Sverige, Spanien og Polen sker senere i år. Danmark har endnu ikke en lanceringsdato.

Entreprenørløsninger med sociale formål
Når det gælder den samfundsmæssige indsats i bredere forstand, har Zalando valgt at teame op med en tidligere partnerorganisation.

– Ashoka er en imponerede organisation, som støtter og fremmer socialt entreprenørskab. Vi har tidligere samarbejdet med dem om Hello-festivalen i 2016, som fandt sted over to dage, da store bølger af immigranter strømmede ind i Europa og afstedkom mange nye udfordringer. Dem ville vi gerne være med til at adressere i samarbejde med flygtningene selv, eksperter og myndigheder.

Det resulterede blandt andet i løsninger som gratis online-universitetsuddannelser for flygtningene og modellen blev brugt af andre virksomheder og regeringer i Europa.

– Det er erfaringerne herfra vi har taget med ind i Changemakers United, siger Kate Heiny.

Den indsats har til formål at støtte sociale entreprenører, som skaber løsninger på både kort og lang sigt i forhold til coronakrisen, hvad end det er at organisere cykelture for ensomme ældre, som ellers er bundet til deres hjem, organiseret af danske Ole Kassow, eller 3D print af respiratorer.

Samarbejdet fortsætter frem til oktober og har blandt andet resulteret i en onlinekonference med cirka 1500 deltagere og præsentationer af udvalgte entreprenører samt Kailash Satyarthi, som i 2014 tildelt Nobels fredspris for sin kamp mod undertrykkelse af børn og unge og for alle børns ret til uddannelse.

– Vi har været med til at udvælge de 20 mest relevante entreprenører fra Ashoka-netværket, med henblik på at skalere og maksimere deres impact på tværs af Europa. Som founding partner har vi givet et økonomisk bidrag til netværket, men vores engagement inkluderer også at give initiativerne synlighed på vores platform og at koble entreprenørerne sammen med mentorer internt i Zalando mentorer.

Andre partnere i Changemakers United tæller McKinsey og BMW Foundation og Apax Foundation.

Coronakrisen giver anledning til at genoverveje strategien
Hvad er dine bedste råd til andre virksomheder, som overvejer partnerskaber af den type?

– Det handler om at vælge partnere, man deler værdier med, og at forstå, hvad vores styrker er, og hvad vi kan tilbyde, samt hvilke synergier og overlap, der er med for eksempel en organisation som Ashoka. Det partnerskab giver os mulighed for at bidrage positivt til det samfund, vi er en del med de kernekompetencer, som vi har i form af vores entreprenørånd og teknologiske viden.

Får coronakrisen konsekvenser for den måde, I tænker sustainability og corporate citizenship i Zalando?

– Vi vil bruge anledningen til at vurdere og gentænke vores strategi, alt andet ville være tonedøvt. Når det gælder Corporate Citizen-programmet er vi umiddelbart godt klædt på til at reagere på en nuværende krise som pandemien med de tiltag og stærke partnerskaber, vi har, men de er måske ikke svaret på den næste krise, siger Kate Heiny og tilføjer:

–  Når det gælder sustainability-strategien stiller vi også altid spørgsmål ved vores program, og hvad vi kan forbedre. Pandemien har uden tvivl været med til at gøre vores engagement i sustainability og målet om at nå en netto-positiv impact.

Forsiden lige nu:

Seneste artikler:

Podcast: Bryd vanerne med Thomas VovemoD

Vi skal bryde vores vaner. Det er pinedød nødvendigt, for at vi kan komme i mål med den grønne omstilling. Men hvordan gør vi det, og hvorfor er det så svært? Det ved Thomas VovemoD en masse om. Lyt med her.

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.