nyheder

Københavns Lufthavne vil søge inspiration hos andre sorte kæmper

Det er vigtigt at sætte noget viden ind i debatten om grøn kommunikation, mener head of corporate responsibility Marie Louise Hansen.

Af - 22. november 2021

Foto: Københavns Lufthavne

Få Sustain Reports nyhedsbrev
Tilmeld dig gratis

Flytrafikken er ansvarlig for godt to procent af den samlede CO2, der årligt bliver udledt på verdensplan.

Og selvom flytransport er noget, de fleste har svært ved at undvære, enten som en del af deres arbejde eller når familien skal fragtes til Thailand, så er det en sektor, der har været udskammet, og som vækker mange følelser.

Så hvad gør man, når ens sektor igen og igen fremhæves som en af de sorteste i en tid med stort fokus på bæredygtig omstilling?

Hos Københavns Lufthavne står man med et stykke kommunikationsarbejde, der skal “balanceres”, som de selv beskriver det – og så handler det også om, at være åben for at blive inspireret af andre, fortæller head of corporate responsibility Marie Louise Hansen.

– Vi er en stor virksomhed i en branche, som i forhold til klima og bæredygtighed er meget i fokus. Derfor er det helt afgørende for os at komme ud og fortælle om, at det er muligt at blive ved med at flyve – og nyde de goder som lufttransporten giver – samtidig med, at vi kan være en klimaneutral nul-emissionstransportform i 2050, siger hun.

Kursen mod nul-udledning

En hurtig genvej til at spare på CO2’en er ifølge mange eksperter, at vi alle sammen flyver mindre.

Tallene er ikke til at tage fejl af. Ifølge en rapport fra Concito i 2019 udleder flytrafikken mere end 800 millioner tons CO2 om året.

Læs også: Sådan får du en mere klimavenlig sommerferie

Men det betyder ikke, at man skal give op på forhånd, mener Københavns Lufthavne, der har sat som mål at have nul-udledning på driften, altså scope 1 og 2, inden 2030.

Scope 1 og 2 udgør 15 procent af den samlede udledning af Københavns Lufthavne.

Inden 2050 skal også scope 3 være emissionsfri.

Der skal viden ind i debatten

Ifølge Marie Louise Hansen er det afgørende for Københavns Lufthavne, at man har en klar strategi for sine emissioner – det hører med til at være en del af en sektor med et stort klimaaftryk, mener hun.

Marie Louise Hansen har siddet som head of corporate responsibility hos Københavns Lufthavne siden 2019. Foto: PR

– Vi forsøger at fortælle, hvilke virkemidler der er afgørende for at sikre, at vi kan levere markante CO2-reduktioner allerede i 2030.

Læs også: Ny dansk teknologi kan revolutionere klimaaftrykket fra fly og landbrug

Hun tilføjer:

– Det er vigtigt at sætte noget viden ind i debatten. I de tider vi lever i, ville det være underligt, hvis vi ikke havde en konkret strategi for, hvordan vi arbejder med de her udfordringer, og at vi ikke også fortalte om det.

Hvordan vurderer I vigtigheden af at kommunikere jeres grønne strategi og tiltag over for kunderne?

– Vi har et strategisk fokus på, hvad det er for en rolle lufthavnen spiller i samfundet i forhold til samfundsøkonomi, mobilitet, tilgængelighed og arbejdspladser. Men naturligvis også at være åben om, hvad det er for en miljøpåvirkning vores virksomhed og branchen har, og hvordan vi arbejder med at reducere klimaaftrykket.

Der er risiko ved at være transparent

Marie Louise Hansen fortæller, at en vigtig faktor, når lufthavnen kommunikerer, er at alt, hvad der kommer ud, skal være i overensstemmelse med reglerne for grøn markedsføring.

Hvad er udfordringerne ved at skulle være åben omkring sine grønne tiltag?

– Jeg ved ikke, om der er så mange udfordringer. Vi vil gerne fortælle om vores målsætninger og initiativer og de teknologiske muligheder, som kan bidrage til at omstille luftfarten. I dét prøver vi at være tydelige om, hvad der er målsætninger og ambitioner, og hvad der er konkrete leverancer og aktiviteter, som vi selv har leveret.

Hun uddyber:

– Når man er transparent, løber man den risiko, at man kan få kritik, hvis der er forskellige ting, der gør, at man er nødt til at revidere sin del-mål eller milepæle.

Man skal nemlig med sin kommunikation kunne stå på mål for de valg, man som virksomhed har truffet, samt årsagerne og rationalerne dertil, fortæller hun.

– Men jeg synes, det ligger i at være en ansvarlig virksomhed, at man arbejder med målsætninger, men samtidig er transparent og tydelig omkring det, hvis der er noget, man ikke når. Så må det være op til omverdenen at vurdere, om man har haft en ordentlig tilgang til det, tilføjer Marie Louise Hansen.

At inspireres af andre sorte kæmper

Adspurgt, hvad hun mener andre kan lære af lufthavnens strategi, svarer hun:

– Vi er en virksomhed, der i gennem en lang årrække har haft rigtigt mange aktiviteter inden for bæredygtighed. For eksempel har vi arbejdet med energieffektivisering og forskellige miljøtiltag. Det har bare ikke været noget, vi har kommunikeret så meget om eksternt.

Dog planlægger Københavns Lufthavne at skulle øge sit fokus på den eksterne kommunikation omkring bæredygtighed – ganske enkelt fordi det bliver efterspurgt:

– At fortælle mere om, hvad vi laver i forhold til bæredygtighed og klima, fylder mere og mere hos os. Og vi kan se, at det er noget, der er en klart stigende interesse for og efterspørgsel efter i omverden, siger Marie Louise Hansen.

Derfor fortæller hun, at virksomheden nok er én af de virksomheder, der gerne vil lære af andre, og derfor vil kigge efter, hvad andre virksomheder gør, for at finde inspiration.

– Vi lader os både inspirere af andre aktører i luftfarten og andre lufthavne, men i høj grad også mod andre store danske virksomheder, der trods et tungt CO2-aftryk har en velfungerende kommunikationsstrategi på området.

Hun tilføjer:

– Vi kigger på, hvem der formår at balancere at være proaktiv, troværdig og ambitiøs, og så lader vi os inspirere af det.

Tags: