nyheder

Chr. Hansen: Grøn EU-lovgivning er ikke gearet til biotek

Biotekvirksomheden er dagens udvalgte i serien ‘Hvad vil C25-virksomhederne med den grønne omstilling?’.

Af - 7. maj 2021

Foto: Chr. Hansen.

Få Sustain Reports nyhedsbrev
Tilmeld dig gratis

EU’s Farm to Fork-strategi er ikke gearet til løsninger fra biotekindustrien.

Det er beskeden fra den danske biotekvirksomhed, Chr. Hansen.

– Strategien er ambitiøs, men godkendelsesprocesserne i EU er baseret på dengang, hvor man kun havde kemivirksomheder til at adressere landbrugets udfordringer. Derfor kan de løsninger, vi kommer med fra en biotekvirksomhed som Chr. Hansen pt. ikke være med til at realisere de ambitiøse mål, som EU Kommissionen har sat. Det er direkte kontraproduktivt for den grønne udvikling, siger Camilla Lercke, leder for bæredygtighed og ESG i Chr. Hansen.

Sustain Report bringer over de kommende uger serien ‘Hvad vil C25-virksomhederne med den grønne omstilling?’. Her vil nogle af Danmarks største virksomheder sætte ord på, hvordan de arbejder med klimamål, bæredygtighed og grøn omstilling.

I dag handler det om Chr. Hansen.

Camilla Lercke, leder for bæredygtighed og ESG i Chr. Hansen. Foto: Chr. Hansen.

Som biotekvirksomhed arbejder Chr. Hansen med naturlige alternativer til kemiske produkter som antibiotika og pesticider i landbruget. Produkter, som EU’s Farm to Fork-strategi skyder efter at reducere med 50 procent i 2030.

– Vi har nogle biologiske produkter, som kan være et alternativ til kemiske pesticider ude på markerne. Men når en godkendelse af sådan et produkt skal igennem i EU, tager det typisk fem-syv år før den bliver godkendt. Til sammenligning tager det kun et par år i USA og Sydamerika, hvor vi allerede sælger vores naturlige plantebeskyttelse.

Camilla Lercke mener, at Danmark skal gå forrest for at få løst udfordringerne.

– Hvis vi ønsker succes med EU’s Farm to Fork-strategi, er der brug for, at vi ser på et fast tracking-system af biologiske produkter. Ellers når vi simpelthen ikke i mål med at sænke brugen af kemi i landbruget med 50 procent inden 2030.

Hvilke strategier har I implementeret i jeres grønne udvikling?

– For et halvt år siden præsenterede vi en ny femårs strategi for Chr. Hansen. Det er den første strategi, hvor vi sidestiller vores bæredygtighedsmål med vores finansielle mål. Vi forpligter os altså til at performe finansielt samtidigt med, at vi performer bæredygtigt.

– Siden lanceringen af verdensmålene i 2016 har vi arbejdet struktureret med dem. Dengang mappede vi alle vores 3.000 produkter op imod de 17 mål og alle undermål for at finde ud af, hvor vi kunne gøre en forskel. Vi kom frem til, at ved at arbejde med verdensmål 2, 3 og 12, kunne vores produkter hjælpe vores kunder med at omstille til grønnere og mere naturlige alternativer.

– I sommeren 2020 blev vi en del af Science Based Targets, hvor vi er forpligtet til at lave en plan for, hvordan vi som virksomhed maksimalt bidrager til 1,5 grads temperaturstigning. Siden i sommer har vi arbejdet på at kortlægge vores emissioner, og vi er snart klar til melde konkrete CO2-reduktionsmål ud.

Hvad er den største klimasynder i produktionsdelen, som det ser ud nu?

– Som en del af den kortlægning, vi har lavet af emissioner på tværs af hele vores værdikæde, har vi set, at scope 3 udgør størstedelen af vores klimaaftryk – som det også er tilfældet for rigtig mange andre globale produktionsvirksomheder. De mest klimabelastende områder for os er derfor transporten af de varer, vi sender ud til kunder, og indkøb af råvarer.

– Vi har mere end ti fabrikker over hele verden, der kan tage over for hinanden. Når vi skal levere produkter til en amerikansk kunde, tilstræber vi selvfølgelig, at de produkter skal komme fra en lokal fabrik. Derudover samarbejder vi med vores leverandører. Det er en vigtig start i den overgang, vi skal drive inden for transportområdet i de kommende år. Heldigvis er der i transportsektoren rigtig meget fokus på, hvordan man kan omstille cargo til at bero på vedvarende energikilder. Det er her, at virksomhederne skal gå sammen og bruge hinanden til at eskalere udviklingen hurtigere.

– For at bevæge os i en grønnere retning, arbejder vi også selv hen mod at skifte til vedvarende energi. Hvis vi ser på Chr. Hansen i et globalt perspektiv, udgør vores danske kontorer og fabrikker omkring 40 procent af vores strømforbrug. I samarbejde med Better Energy har vi bygget en solcellepark på Sjælland og en i Jylland, der dækker vores behov for elektricitet i Danmark. Vi har samtidigt også sat et mål om skifte til vedvarende strøm globalt inden 2025. Det vil sige, at vi skal have det setup, vi nu har i Danmark, udbredt i vores øvrige markeder, så vi også kan få dækket de sidste 60 procent.

Hvilke konkrete tiltag i produktionen arbejder I med for at mindske jeres klimaaftryk?

– At vi skifter til grøn strøm er en vigtig del i forhold til at nedbringe vores CO2-udledning. Vi har også samarbejder og partnerskaber, som vi skal til at definere via Science Based Targets. Her er logistik og transport et af sporene. Internt kan vi også gøre en masse for hele tiden at optimere på vores processer.

Hvordan inddrager I forskning i jeres grønne strategiudvikling?

– Som forskningsbaseret virksomhed, er vi begunstigede, fordi vores løsninger i forvejen er baseret på naturlige ingredienser. Det er naturens egne ressourcer, som vi arbejder med i mikrobiologien, hvor vores produkter ofte erstatter et kemisk alternativ. Bare det, at vi eksisterer som virksomhed, er derfor med til at skubbe til den grønne omstilling, mener vi.

– Vores forskningsindsatser kan adressere nogle af de store problemer, som verden står over for. Det er for eksempel at reducere madspild, sænke behovet for antibiotika hos dyr og mennesker samt fremme et lavere forbrug af pesticider i landbrugssektoren. Det er innovative, teknologiske løsninger, som kommer fra vores forskningsafdeling, og som er med til at muliggøre den grønne omstilling.

– Vi arbejder med det, vi kalder strategiske fyrtårne: Områder, vi tror vil drive den største vækst fremover, og som skal være med til at forme og indfri fremtidens behov. Et af de nyere fyrtårne er plantebaserede fødevarer. Det er vi gået meget dedikeret ind i, fordi vi tror på, at der kommer til at være meget mere plantebaseret mad i fremtiden. Her kan vi via fermenteringsteknologi sikre, at den gode smag også er at finde i de plantebaserede alternativer. Vi tror på, at hvis de plantebaserede diæter skal udbredes til den generelle forbruger – og blive mainstream – så handler det i sidste ende om den gode smag.

Hvor stort er forretningspotentialet i bæredygtighed for jer?

– Det er stort. Vi ser vores forretning som et essentielt led, der via innovation bringer mere bæredygtighed til fødevare- og sundhedssektoren. Vores produkter er med til at adressere nogle af de mest presserende udfordringer. Derfor er bæredygtighed indlejret i vores DNA, og som sagt tidligere nu også en central del af vores strategi.

Hvordan påvirker EU’s nye regler for bæredygtige investeringer jer?

– Vi mener klart, at det er et godt initiativ, men vi er skeptiske over for, at det i første omgang ser ud til kun at inkludere to ud af seks klimamål. Initiativet henvender sig derfor til energitunge industrier, der udleder meget CO2. Først når alle reglerne bliver rullet ud, vil Chr. Hansens aktiviteter kunne blive dækket ind. I vores optik burde man have rullet hele taksonomien ud på én gang.

Hvad har coronapandemien lært jer om bæredygtighed, og får den varig betydning for nogle af jeres indsatser?

– Vi har set, at der er en sammenhæng mellem en god tarmflora og et stærkt immunforsvar. Under pandemien har vi på globalt plan oplevet en solid vækst af probiotika-produkter, der stimulerer tarmfloraen. Vi tror, at det er en blivende tendens på den anden side af pandemien. Det marked havde vi allerede satset på i en del år, så pandemien har bekræftet en voksende interesse inden for det område.

– Coronapandemien har også påvirket vores forretning i form af rejser og transport. Som global virksomhed har vi haft mange rejseaktiviteter, men vi har nu fået demonstreret, at vi i fremtiden ikke behøver at rejse i det omfang, vi før har gjort.  Derfor arbejder vi på en opdateret rejsepolitik, der lægger op til, at vi ikke kommer til at rejse, som vi har rejst før. Det er dog stadig vigtigt, at vi kommer ud og møder vores kunder, men vi ved nu, at meget kan klares virtuelt.

Hvordan ser jeres bæredygtige produktion ud i 2030?

–  I 2030 er vi nået i mål med vores Science Based Targets, og vi håber også, at arbejdet med at dekarbonisere vores værdikæde er forankret på tværs af hele organisationen. Vi forventer at have medarbejdere i alle afkroge af virksomheden, som helt naturligt tænker bæredygtighed og klima ind i deres arbejde.

Hvordan sikrer I, at I opnår den udvikling, I har sat jer for?

– Vi har sat vores 2025-mål, og når vi bliver målt på dem, har vi nemmere ved at drive forandringen. Vi har også fået forankret vores bæredygtighedmål på lige niveau med de finansielle mål, hvilket sender et stærkt signal til vores forskellige interessenter. En stærk governance-struktur gør også, at vi sikrer, at der er de rigtige interne strukturer på plads, således at den bæredygtige udvikling har den bevågenhed, det kræver.

– Partnerskaber vil også være meget vigtige i den proces. Både partnerskaber med leverandører på indkøb og logistikfronten, og selvfølgelig også med den akademiske verden. Sidstnævnte vil vi fortsætte med at udbygge, da det bliver ved med at være vigtigt, at vi udvikler ny viden. Det giver os adgang til endnu flere kloge hoveder, og derfor bliver vi ved med at dyrke de akademiske partnerskaber.

Læs svarene fra virksomhederne

Sustain Report bringer over de kommende uger en række interviews om grøn omstilling og bæredygtighed med virksomheder fra C25-indekset.

Vi offentliggør svarene fra en ny virksomhed hver tirsdag og fredag i løbet af foråret. Her kan du få overblik over, hvem der har medvirket indtil videre:

FLSmidth

Chr. Hansen

Ørsted

Ambu

 

Få et tilbud på Sustain Report til dig eller din organisation

Udfyld formularen og få et skriftligt tilbud

Modtag et tilbud Læs om abonnementspriser og muligheder

Allerede bruger - log ind