nyheder

Lidl vil være bæredygtigt fyrtårn

Supermarkedskæden vil transformere sig fra tysk underdog til bæredygtigt fyrtårn samtidig med at den ekspanderer voldsomt

Af - 8. marts 2019
Lidl

Lidls overordnede CSR-strategi styres fra hovedkvarteret i Tyskland, men CSR-ansvarlig Lærke Skaksen er med til at give den et lokalt præg.

Lidl er fortsat lillebror blandt de danske discount fødevarekæder målt på antallet af butikker, ifølge en opgørelse fra FødevareWatch. Men det skal en heftig ekspansionsstrategi lave om på i de kommende år, hvor de nuværende 118 butikker skal blive til cirka dobbelt så mange.

Ekspansionslysten flankeres af en ny strategi, som bæredygtighed spiller en vigtig rolle for. Lidls rolle i forbrugernes bevidsthed skal nemlig bevæge sig fra udelukkende at blive opfattet som en discountkæde til at være interessant for den kvalitets- og klimabevidste forbruger. Det fortæller kommunikations- og CSR Chef Morten Vestberg.

Bæredygtighed er det tredje ben i vores strategi

– På et overordnet strategisk plan er Lidl i gang med at bryde ud af den skal, der hedder discount. Vi vil gerne vise et andet billede af, hvem vi er. I den strategi er bæredygtighed det tredje ben, siger kommunikations- og CSR Chef Morten Vestberg på en telefon fra Lidls hovedkvarter i Kolding. De to andre dele af strategien er at levere den bedste kvalitet til den bedste.

Han tilføjer:

– Vi arbejder på at bevise, at man kan godt være en dygtig købmand med billige priser, uden at man behøver at gå på kompromis med ansvarligheden. Det er den eneste måde vi kan redefinere, hvad danskerne tror vi er. Skal vi lykkes på lang sigt som forretning, er vi også nødt til at arbejde med bæredygtighed.

Små marginer gør det endnu mere vigtigt at satse på bæredygtighed

Lidl offentliggør ikke tal for sin danske forretning, men det er ingen hemmelighed, at detailbranchen kæmper hårdt om forbrugernes gunst og små overskudsgrader.

Hvis man er en tilbudsjæger, der er tiltrukket af Lidls løfter om de laveste priser, hvor meget betyder bæredygtighed så?

– Det er netop fordi marginerne er lidt små i vores branche, at bæredygtighed er vigtigt. Det er måske den vægt på skålen, der gør, at man lægger sine indkøb hos os, siger Morten Vestberg og tilføjer, at salget af økologiske varer i butikkerne er steget med cirka 25 procent over de seneste år.

Den internationale afdeling sætter overordnede mål for for vores forbrug af plastik

Han suppleres af CSR-ansvarlig Lærke Skaksen:

– Selvom vi endnu ikke er så store i Danmark, har vi på verdensplan en stor kraft og et stort ansvar.

Lidl har 10.500 butikker i 30 lande samt 150 lagre fordelt over Europa, Canada, USA, Hong Kong og Singapore.

CSR-arbejdet i Lidl styres af centrale retningslinjer fra hovedkvarteret i Tyskland samt lokalt tilpassede tiltag i tråd med forbrugerinteresserne i de forskellige lande.

Selvom Tyskland i energikredse er kendt for sine kulkraftværker, der leverer el til Danmark, når vindmøllerne ikke kan, har hovedkvarteret fuld tryk på de bæredygtige tiltag, siger Lærke Skaksen.

– I den internationale afdeling, der implementerer CSR på tværs af landene, har de sat nogle overordnede mål for for vores forbrug af plastik i 2025. De har i den grad fingeren på pulsen og går foran. Det er vi også afhængige af, for ca. 40 procent af vores produkter er danske, mens resten er internationale, så vi kan ikke nå vores mål, hvis ikke de er med.

Lokale forbrugerhensyn satte fokus på buræg

Bæredygtighedsmålene gælder Lidls egne mærker, som er en del af det faste sortiment. De udgør 80 procent af Lidls varer og al deres emballage skal være genanvendeligt eller genbrugeligt i 2025.

Det overordnede plastikforbrug skal desuden reduceres med 20 procent i 2025. Derudover har Lidl udfaset plastikposer og sugerør og er ved at udfase engangsbestik, drikkebægre og tallerkner af plastik.

Hvert land tilpasser sin egen CSR-strategi til det, der giver bedst mening

Ud over plastik er det særligt madspild og energieffektivitet, som står øverst på bæredygtighedsdagsordenen globalt. Men de enkelte lande kan derudover vælge relevante mærkesager.

– Hvert land tilpasser sin egen CSR-strategi til det, der giver bedst mening. I Danmark fjernede vi for eksempel buræg, som den første dagligvarekæde i landet, fordi det var vigtigt for forbrugerne. I UK sker det først i 2025, fordi deres kunder har nogle andre krav, siger Lærke Skaksen.

Branding versus effekt i bæredygtigheds-indsatsen

Hvordan balancerer I bæredygtighedstiltag, der ser godt ud udadtil og rammer kundernes forventninger versus tiltag der måske er mindre synlige men har en større effekt?

– Da vi indførte en aldersgrænse på salget af energidrikke med højt indhold af koffein, selvom det ikke var lovpligtigt, var det noget fru Jensen og alle andre kunne forstå. Det skabte stort debat, og vi gjorde det, fordi vi synes, det var vigtigt. Men vi har også en god portion tiltag, som kan være lidt mere komplekse at forstå, siger Lærke Skaksen og peger på Lidls tiltag vedrørende certificering af de produkter, som indeholder soya.

Så snart vi taler om CSR-tiltag, der er et skridt længere ude i værdikæden, er det svært at få opmærksomhed omkring

To tredjedele af al den soya, der produceres går til foder af dyr. Produktionen foregår primært i Sydamerika og er skyld i afskovning.

– Lidl har globalt set på hvert eneste produkt i hele værdikæden. I grisekød, hvor der bruges meget soya i foderet, har vi vurderet, hvor meget det drejede sig om for en pakke kød, ganget det op og købt certifikater for alt det soya som bidrager til at forbedre bøndernes levevilkår, miljø og arbejdsbetingelser. Men så snart vi taler om CSR-tiltag af den type, der er et skridt længere ude i værdikæden, er det svært at få opmærksomhed omkring.

Ud over soya, vurderer Lidl, at kaffe, the og palmeolie hører til i kategorien “high risk products”, da de kan produceres uden for Europa.

– Vores indkøbere får side op og side ned med informationer, de skal tage hensyn til. Selv chokoladedrysset på vores yoghurter skal være certificeret. Nu er 100 procent af kakao i vores faste sortiment certificeret, og vi får også flere og flere økologiske varer. Det stiger med en tocifret procentvækst i øjeblikket, siger Lærke Skaksen.

Kritisk Danwatch-artikel om Lidl

Netop i leverandørkæden er der for nylig kommet negativt spotlight på Lidl. Under overskriften “Trusler og ydmygelser bag vores børnetøj” har medieorganisationen Danwatch netop sat fokus på børnetøjsleverandører til Lidl, ALDI, Bestseller og Adidas.

Ifølge mediets besøg på tre tøjfabrikker, er det blandt andet almindelig praksis at ansætte nye medarbejdere på ‘lærlinge’ eller praktikantkontrakter i op til et halvt år, så de får helt ned til 1,5 kr. i timen mod mindstelønnen, der normalt er på 2,5 kr. i timen og en af regionens laveste, skriver Danwatch.

Vi tager Danwatch-rapporten meget seriøst

Hvad betyder sådan en historie for jer – og hvad gør I ved den?

– Vi tager Danwatch-rapporten meget seriøst. Som jeg også forklarer i Danwartch-artiklen, har vi lige nu en grundig dialog og intensivt samarbejde med de relevante parter for at få undersøgt sagen og fastlagt nogle procedurer, der kan være med til at forebygge og løbende forbedre forholdene på stedet. Og så skal jeg understrege, at Lidl overholder alle landets love, siger Morten Vestberg.

Hvad gjorde I jer af overvejelser inden I offentliggjorde leverandørlisten?

– At åbne en leverandørliste er et stort skridt at tage. En af de overvejelser, der var i spil var, at leverandører er et konkurrenceparameter. Det er nok også derfor, at ikke alle i vores branche har gjort det. Men vi tror, at den åbenhed giver en øget bevidsthed hos NGO’ere og forbrugere om, hvad vi gør. Men selvfølgelig handler det hele tiden om at se på, hvor langt vi kan komme i forhold til bæredygtighed uden at slække på vores forretningsmodel.

Det er nærmest blevet sådan i branchen, at det handler om, hvem der kommer først med noget nyt om bæredygtighed

– Vi synes, FN’s verdensmål har været med til at skubbe branchen i Danmark og globalt. De gør, at vi som virksomheder kigger i samme retning. På den måde er de fantastisk inspirerende, og de begynder at flytte noget, siger Morten Vestberg, som suppleres af Lærke Skaksen:

– Det er nærmest blevet sådan i branchen, at det handler om, hvem der kommer først med noget nyt om bæredygtighed. Men vi bestræber os på, at vi kører vores løb, og gør konkurrenterne nogle af de samme ting, så er det kun godt.

Bæredygtighed giver besparelser på driften

Hvordan giver jeres bæredygtighedstiltag økonomisk gevinst ud over, at de måske kan tiltrække kunder?

– Det gør de på mange områder. Lige nu sidder vores indkøbere og vender og drejer hvert produkt for at finde ud af, hvordan emballagen kan reduceres. Det gør på sigt, at de vil fylde mindre i lastbilerne, når de skal fragtes, og der vil også være plads til flere produkter på hylderne og på lageret, siger Lærke Skaksen.

Derudover er Lidls butikker, lagre og hovedkvarter ISO 50001-certificeret ligesom det kommende nye hovedkvarter i Aarhus er DGNB-certificeret. I 2018 fik yderligere 26 Lidl-butikker LED-lys, hvilket sparede miljøet for et energiforbrug, der svarer til det gennemsnitlige forbrug i 275 fire-families husstande, oplyser Lidl.

En af udfordringen er at finde det bedste alternativ til plastik-emballage

Når det gælder Lidls udfordringer i forhold til arbejdet med bæredygtighed, fremhæver Lærke Skaksen, at en supermarkedskæde også er en supertanker, når det kommer til den grønne omstilling.

– Når man gerne vil lave en ændring i for eksempel produkterne, må man erkende, at det tager længere tid end det. Jeg kan heller ikke forlange, at en af vores mindre lokale leverandører skal lave ændringer på meget kort tid, som regel skal de have et år eller to til at omstille produktionen. Det er vi nødt til at have respekt for.

En anden udfordring handler om at træffe de rette valg.

– Hvis jeg skal finde det bedste alternativ til plastik-emballage, finder jeg jo hurtigt 10 forskere, der mener noget forskelligt. Og om 14 dage siger en ny rapport noget helt andet. Så hvad er den rette vej? Der er en NGO som Plastic Change en god strategisk samarbejdspartner for os, for CSR dækker jo over mange ting, som jeg ikke kan være ekspert i.

Afrapporterer ugentligt om bæredygtighed til direktionen

Jeres direktør Dirk Fust har ved flere lejligheder udtalt sig om bæredygtighed, men hvor længe skal I banke på hans dør for at komme igennem med nye tiltag?

– Jeg vil næsten sige, at det er ham, der kommer og banker på vores dør. Det er en direktion, anført af Dirk Fust, som har et ekstrem højt ambitionsniveau i forhold til bæredygtighed. Vi afrapporterer ugentligt om bæredygtighed, som også hver uge er på dagsordenen på direktionsmøderne, siger Morten Vestberg og tilføjer:

– Vi ved godt, at vi er ikke i mål endnu, og vi sidder ofte i dilemmaer om, hvad der er det rette at gøre. Men vi lærer hele tiden, og vi lytter både til samarbejdspartnere, medier, NGO’ere og kunder for at blive bedre til at drive forretningen så godt og bæredygtigt, som vi kan.

Tags: