Ørsted er netop gået med i Science Based Targets initiatives (SBTi) nye netto-nulvalidering Net-Zero Standard.
Det oplyser Ørsted i en pressemeddelelse.
– I Ørsted glæder vi os over SBTi’s nye Net-Zero Standard, som giver en stærkt tiltrængt klarhed over, hvad der kræves for, at virksomheders netto-nulmålsætninger rent faktisk bidrager til at begrænse klimaforandringerne. Vi er stolte af at være det første energiselskab i verden, som har fået godkendt, at vores mål om at opnå en udledning på netto-nul i 2040 er i fuld overensstemmelse med, hvad klimavidenskaben kræver, siger Mads Nipper, administrerende direktør for Ørsted, i pressemeddelelsen.
Læs også: Velux Gruppen satser på dialog og internt ejerskab
Net-Zero Standard er blevet lanceret i dag torsdag. I alt er syv internationale virksomheder gået med i Net-Zero Standard. Det er AstraZeneca (Sverige-England), CVS Health (England), Dentsu International (England), Holcim (Schweiz), JLL (USA), Ørsted (Danmark) og Wipro (Indien).
Net-Zero Standard begynder valideringen i januar 2022.
– På nuværende tidspunkt definerer virksomheder selv deres mål uden en troværdig og uafhængig vurdering af deres ambitioner og integritet, siger Alberto Carrillo Pineda, medstifter og administrerende direktør for SBTi, i en pressemeddelelse.
Med Net-Zero Carbon opfordrer Alberto Carrillo Pineda og SBTi virksomheder til at bruge et såkaldt “afbødningshierarki”, hvor virksomhederne adresserer deres “værdikædeemissioner og implementerer strategier for at nå disse mål som hovedstrategien for at nå netto-nul-emissioner”.
Alberto Carrillo Pineda opfordrer flere virksomheder til at slutte sig til initiativet:
– SBTi Net-Zero Standard tilbyder virksomheder robust dokumentation over for forbrugere, investorer og lovgivere, at deres tiltag sænker CO2-udledningerne i det tempo og omfang, der kræves for at holde den globale opvarmning til 1,5 grader.
Rækker frem mod 2050
Science Based Targets initiative oplyser, at virksomheder, der vedtager Net-Zero Standard, forpligter sig til at både korte og langsigtede mål baseret på videnskab. Målene skal gælde på tværs af Scope 1-3. Et kortsigtet mål dækker CO2-reduktioner for de næste fem til ti år. De langsigtede rækker frem mod 2050.
– Vi ser stigende ambitioner fra virksomheder om at nå netto-nuludledninger, og det er også helt nødvendigt for at opnå en klimaneutral verden. Det er dog afgørende, at disse mål lever op til klimavidenskabens krav, siger Mads Nipper i pressemeddelelsen fra Ørsted.
Læs også: Vi vil svæve til Mallorca på brint
Med Net-Zero Standard skal virksomhederne skal virksomhederne reducere deres udledninger med 90-95 procent på tværs af værdikæden inden 2050. Sænkning af CO2-udledningerne kan ske gennem teknologiske fjernelser eller naturbaserede løsninger som rejsning af skov.
Ørsted forpligter sig på ny
I forbindelse med tilslutningen til Net-Zero Standard oplyser Ørsted, at virksomheden opstiller flere mål til forpligtelsen til CO2-neutralitet.
- Reduktion af udledningen af drivhusgasser i Scope 1 og Scope 2 fra energiproduktion og drift til ét gram CO2e/kWh. Det svarer til en reduktion på 99,8 procent i forhold til 2006. I forhold til den forventede udledning i 2025 er det en reduktion på ti gram CO2e/kWh i 2025.
- Reduktion af udledningen af drivhusgasser i Scope 1-3 i hele porteføljen inden for vedvarende energi til 2,9 gram CO2e/kWh. Det svarer til en reduktion på 99 procent i forhold til 2018 (omfatter ikke naturgasporteføljen, for hvilken der er opstillet et særskilt mål).
- Reduktion af de samlede Scope 3-udledninger af drivhusgasser på 90 procent fra anvendelsen af solgte produkter inden 2040 sammenlignet med 2018 (omfatter naturgasporteføljen).
– Jeg opfordrer alle erhvervsledere, der ønsker at gøre en reel forskel for klimaet, til at forpligte sig til de nødvendige kort- og langsigtede reduktionskrav, som den nye SBTi-standard opstiller, siger Mads Nipper i pressemeddelelsen.
SBT-initiativet er et samarbejde mellem CDP (det tidligere Carbon Disclosure Protocol, red.), FN’s Global Compact (UNGC), World Resources Institute (WRI) og World Widelife Fund for Nature (WWF).
Formålet er at give virksomheder et videnskabsbaseret værktøj til at opstille klimamål og budgetter for at nå dem. Det kan ud over at modvirke klimaforandringer give virksomhederne en konkurrencefordel ved overgangen til lavemissionsøkonomi.
Forsiden lige nu:

Skrap forbrugerombudsmand vil skabe konsensus om grønne løfter i markedsføring
Det er afgørende, at der bliver en bred accept af kravene til markedsføring med løfter om bæredygtighed, siger Christina Toftegaard Nielsen, der samtidig ikke vil acceptere en sproglig udvanding af bæredygtighedsbegrebet.

Svanemærket strammer kravene til byggeri
Miljømærkning Danmark skærper og fermsætter nye krav til cirkulær økonomi, klima og biodiversitet i nybyggeri for at kan bryste sig med Svanemærket. Nye typer af bygninger kan nu også opnå miljømærket.

Samarbejde skal styrke landbrugets ESG-værktøj
SEGES Innovation og Innovationscenter for Økologisk Landbrug arbejder sammen om ESG-værktøj. I første omgange til klimabelastning, i fremtiden skal værktøjet også måle biodiversitet, dyrevelfærd og social ansvarlighed.
Seneste artikler:

Djøfs lederpris 2023 går til leder med blik for bæredygtighed, social ansvarlighed og inklusion
I år kunne Rune Petersen, chef for innovation og investeringer hos Pelican Self Storage, tage imod titlen som årets bedste leder.

Seges Innovation ansætter Niras-profil som ny topchef
Efter årtier i Niras træder Tom Heron fra august til som administrerende direktør for Seges Innovation P/S. Samtidig runder den uafhængige virksomhed sit første årsregnskab.

Et farvel til den traditionelle afdelingsleder
PODCAST: Christian Bason står i spidsen for en udvikling i Dansk Design Center hvor formålet er i fokus. En form der er med til at øge motivationen og skabe mening og forståelse for hvad man som medarbejder er en del af.
Loading...
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.