Fire selskaber har netop skrevet under på en pledge fra markedsføringsorganisationen World Federation of Advertisers, WFA, heriblandt to nordiske giganter.
Ved at skrive under på Planet Pledge, som aftalen hedder, siger man ja til, at ens marketing teams skal skabe positiv forandring og inspirere forbrugere til bæredygtige valg og handlinger – igennem marketing.
Blandt de 13 selskaber, der allerede har skrevet under er L’Oreal, Unilever, PepsiCo, Mastercard og danske Ørsted.
De fire nye i Planet Pledge-klubben er svenske Ikea, det japanske bryggeri Asahi, den franske alkoholproducent Pernod Richard og danske Carlsberg.
Carlsberg: – Det er et vigtigt skridt
For Carlsberg flugter aftalen godt med bryggeriets allerede eksisterende strategi om at kommunikere om bæredygtighed og sine egne grønne tiltag.
Det nye bliver, at der skal skrues op for den markedsføring, der skal motivere forbrugerne til mere miljøvenlige valg.
Læs også: Carlsberg satser på lobbyisme i kampen for grøn omstilling
– Det her er et vigtigt skridt. Vi håber på at kunne skabe positiv forandring, ved at informere forbrugerne, siger Carlsbergs bæredygtighedschef Simon Boas Hoffmeyer til Sustain Report.
I pressemeddelelsen fra World Federation of Advertisers er han videre citeret:
– Vi står over for en klimakrise, og brands som os bærer et stort ansvar: For at gå udover, at gøre vores egen produktion bæredygtig og bruge vores brand til at inspirere millioner af kunder til at tage mere bæredygtige valg.

Fokus på bedre kommunikation
Med Planet Pledge håber WFA at kunne skabe tættere sammenhæng mellem forbrugernes grønne ønsker til virksomhederne og de tiltag, som virksomhederne allerede udfører. Her mener WFA, at mange virksomheders marketingsorganisationer ikke får kommunikeret virksomhedernes grønne tiltag godt nok.
”Marketing ser ud til at halte betydeligt på bæredygtighedsrejsen, og mere end 50 procent beskriver deres marketingorganisation som “ved at starte” eller stadig tage “første skridt”,” lyder det fra WFA.
Samtidig viser WFA’s research, at op mod 40 procent af alle forbrugere mener, at virksomheder gør det sværere at træffe bæredygtige valg. Planet Pledge skal derfor motivere virksomhederne til at hjælpe kunderne med at ”træffe bedre valg og leve mere bæredygtigt”.
Lokale organisationer skal promovere budskabet
Foruden de fire nye selskaber har 21 landes nationale markedsføringsorganisationer underskrevet en aftale om, at promovere pledgen over for deres lokale branche i et forsøg på at sætte fokus på, hvilket rolle markedsføring kan have, når det kommer til at skabe bæredygtige forandringer.
Læs også: Fordomme står i vejen for grøn omstilling
Blandt andre har den norske Annonsørforeningen og Sveriges Annonsører indgået aftalen. Den danske pendant Danske Annoncører er ikke på listen.
2. Opskalere marketingsafdelingens mulighed for at drive klimahandling, ved at levere redskaber og vejledning over for ansatte.
3. Styrke marketingskommunikationen for at anspore til mere bære bæredygtig opførsel blandt kunder.
4. Styrke et troværdigt marketingsmiljø, hvor bæredygtige påstande nemt kan substantieres, så kunder kan stole på de marketingsbudskaber de præsenteres for.
Kilde: WFA
Forsiden lige nu:

Typehusgigant retter ind efter kritik af deres nedrivningsiver
Uetisk og usmageligt, når HusCompagniet i deres iver for at sælge nybyggede huse har kaldt gode og solide huse nedrivningsklare, siger Arkitektforeningens direktør.

Forbrugerjurist: HusCompagniets løfter om bæredygtighed kan ikke holde til en sag
HusCompagniet har efter alt at dømme været på den gale side af linjen for greenwashing. Efter Sustain Reports spørgsmål har virksomheden slettet hele menupunktet om bæredygtighed fra hjemmesiden.

Danskerne demonstrerer for biodiversiteten
Den 3. juni afholdes Danmarks første Folkets Biodiversitetsmarch. Tusindvis af borgere samles for at kræve politisk handling og en ny biodiversitetslov, som skal sikre 30 procent beskyttet natur i 2030.
Seneste artikler:

Departementschef skal afløse Möger
Peter Stensgaard Mørch skal være ny administrerende direktør hos PensionDanmark. Men først efter et år, hvor han bliver rustet til stillingen.

Djøfs lederpris 2023 går til leder med blik for bæredygtighed, social ansvarlighed og inklusion
I år kunne Rune Petersen, chef for innovation og investeringer hos Pelican Self Storage, tage imod titlen som årets bedste leder.

Seges Innovation ansætter Niras-profil som ny topchef
Efter årtier i Niras træder Tom Heron fra august til som administrerende direktør for Seges Innovation P/S. Samtidig runder den uafhængige virksomhed sit første årsregnskab.
Loading...
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.
