nyheder

Nordiske giganter vil inspirere forbrugerne til at tænke grønt

Ikea og dansk C25-selskab er blandt selskaberne, der underskriver pledge.

Af - 9. september 2021

Fire nye selskaber har skrevet under på WFA Planet Pledge, der skal inspirere forbrugere til grønnere handlinger. Foto: WFA

Få Sustain Reports nyhedsbrev
Tilmeld dig gratis

Fire selskaber har netop skrevet under på en pledge fra markedsføringsorganisationen World Federation of Advertisers, WFA, heriblandt to nordiske giganter.

Ved at skrive under på Planet Pledge, som aftalen hedder, siger man ja til, at ens marketing teams skal skabe positiv forandring og inspirere forbrugere til bæredygtige valg og handlinger – igennem marketing.

Blandt de 13 selskaber, der allerede har skrevet under er L’Oreal, Unilever, PepsiCo, Mastercard og danske Ørsted.

De fire nye i Planet Pledge-klubben er svenske Ikea, det japanske bryggeri Asahi, den franske alkoholproducent Pernod Richard og danske Carlsberg.

Carlsberg: – Det er et vigtigt skridt

For Carlsberg flugter aftalen godt med bryggeriets allerede eksisterende strategi om at kommunikere om bæredygtighed og sine egne grønne tiltag.

Det nye bliver, at der skal skrues op for den markedsføring, der skal motivere forbrugerne til mere miljøvenlige valg.

Læs også: Carlsberg satser på lobbyisme i kampen for grøn omstilling

– Det her er et vigtigt skridt. Vi håber på at kunne skabe positiv forandring, ved at informere forbrugerne, siger Carlsbergs bæredygtighedschef Simon Boas Hoffmeyer til Sustain Report.

I pressemeddelelsen fra World Federation of Advertisers er han videre citeret:

– Vi står over for en klimakrise, og brands som os bærer et stort ansvar: For at gå udover, at gøre vores egen produktion bæredygtig og bruge vores brand til at inspirere millioner af kunder til at tage mere bæredygtige valg.

Simon Boas Hoffmeyer er ansvarlig for bæredygtighed i Carlsberg. Foto: Carlsberg.

Fokus på bedre kommunikation

Med Planet Pledge håber WFA at kunne skabe tættere sammenhæng mellem forbrugernes grønne ønsker til virksomhederne og de tiltag, som virksomhederne allerede udfører. Her mener WFA, at mange virksomheders marketingsorganisationer ikke får kommunikeret virksomhedernes grønne tiltag godt nok.

”Marketing ser ud til at halte betydeligt på bæredygtighedsrejsen, og mere end 50 procent beskriver deres marketingorganisation som “ved at starte” eller stadig tage “første skridt”,” lyder det fra WFA.

Samtidig viser WFA’s research, at op mod 40 procent af alle forbrugere mener, at virksomheder gør det sværere at træffe bæredygtige valg. Planet Pledge skal derfor motivere virksomhederne til at hjælpe kunderne med at ”træffe bedre valg og leve mere bæredygtigt”.

Lokale organisationer skal promovere budskabet

Foruden de fire nye selskaber har 21 landes nationale markedsføringsorganisationer underskrevet en aftale om, at promovere pledgen over for deres lokale branche i et forsøg på at sætte fokus på, hvilket rolle markedsføring kan have, når det kommer til at skabe bæredygtige forandringer.

Læs også: Fordomme står i vejen for grøn omstilling

Blandt andre har den norske Annonsørforeningen og Sveriges Annonsører indgået aftalen. Den danske pendant Danske Annoncører er ikke på listen.

Disse mål siger man ja til med WFA Planet Pledge
1. Forpligte sig til at være forkæmper for den global Race to Zero-kampagne, både internt og gennem deres marketing supply chain.
2. Opskalere marketingsafdelingens mulighed for at drive klimahandling, ved at levere redskaber og vejledning over for ansatte.
3. Styrke marketingskommunikationen for at anspore til mere bære bæredygtig opførsel blandt kunder.
4. Styrke et troværdigt marketingsmiljø, hvor bæredygtige påstande nemt kan substantieres, så kunder kan stole på de marketingsbudskaber de præsenteres for.
Kilde: WFA

Få et tilbud på Sustain Report til dig eller din organisation

Udfyld formularen og få et skriftligt tilbud

Modtag et tilbud Læs om abonnementspriser og muligheder

Allerede bruger - log ind