Fire selskaber har netop skrevet under på en pledge fra markedsføringsorganisationen World Federation of Advertisers, WFA, heriblandt to nordiske giganter.
Ved at skrive under på Planet Pledge, som aftalen hedder, siger man ja til, at ens marketing teams skal skabe positiv forandring og inspirere forbrugere til bæredygtige valg og handlinger – igennem marketing.
Blandt de 13 selskaber, der allerede har skrevet under er L’Oreal, Unilever, PepsiCo, Mastercard og danske Ørsted.
De fire nye i Planet Pledge-klubben er svenske Ikea, det japanske bryggeri Asahi, den franske alkoholproducent Pernod Richard og danske Carlsberg.
Carlsberg: – Det er et vigtigt skridt
For Carlsberg flugter aftalen godt med bryggeriets allerede eksisterende strategi om at kommunikere om bæredygtighed og sine egne grønne tiltag.
Det nye bliver, at der skal skrues op for den markedsføring, der skal motivere forbrugerne til mere miljøvenlige valg.
Læs også: Carlsberg satser på lobbyisme i kampen for grøn omstilling
– Det her er et vigtigt skridt. Vi håber på at kunne skabe positiv forandring, ved at informere forbrugerne, siger Carlsbergs bæredygtighedschef Simon Boas Hoffmeyer til Sustain Report.
I pressemeddelelsen fra World Federation of Advertisers er han videre citeret:
– Vi står over for en klimakrise, og brands som os bærer et stort ansvar: For at gå udover, at gøre vores egen produktion bæredygtig og bruge vores brand til at inspirere millioner af kunder til at tage mere bæredygtige valg.

Fokus på bedre kommunikation
Med Planet Pledge håber WFA at kunne skabe tættere sammenhæng mellem forbrugernes grønne ønsker til virksomhederne og de tiltag, som virksomhederne allerede udfører. Her mener WFA, at mange virksomheders marketingsorganisationer ikke får kommunikeret virksomhedernes grønne tiltag godt nok.
”Marketing ser ud til at halte betydeligt på bæredygtighedsrejsen, og mere end 50 procent beskriver deres marketingorganisation som “ved at starte” eller stadig tage “første skridt”,” lyder det fra WFA.
Samtidig viser WFA’s research, at op mod 40 procent af alle forbrugere mener, at virksomheder gør det sværere at træffe bæredygtige valg. Planet Pledge skal derfor motivere virksomhederne til at hjælpe kunderne med at ”træffe bedre valg og leve mere bæredygtigt”.
Lokale organisationer skal promovere budskabet
Foruden de fire nye selskaber har 21 landes nationale markedsføringsorganisationer underskrevet en aftale om, at promovere pledgen over for deres lokale branche i et forsøg på at sætte fokus på, hvilket rolle markedsføring kan have, når det kommer til at skabe bæredygtige forandringer.
Læs også: Fordomme står i vejen for grøn omstilling
Blandt andre har den norske Annonsørforeningen og Sveriges Annonsører indgået aftalen. Den danske pendant Danske Annoncører er ikke på listen.
2. Opskalere marketingsafdelingens mulighed for at drive klimahandling, ved at levere redskaber og vejledning over for ansatte.
3. Styrke marketingskommunikationen for at anspore til mere bære bæredygtig opførsel blandt kunder.
4. Styrke et troværdigt marketingsmiljø, hvor bæredygtige påstande nemt kan substantieres, så kunder kan stole på de marketingsbudskaber de præsenteres for.
Kilde: WFA
Forsiden lige nu:

Med levetidsforlængelse bliver tablets og telefoner mere bæredygtige
I mange virksomheder er det fast procedure at udskifte tablets og telefoner hvert andet eller tredje år. Det giver en helt unødig belastning af klima, miljø og ressourcer.

Erhvervsorganisationer og NGO’er i kamp om due diligence
Alle erklæringer sig principielt enige i ideen bag det kommende direktiv om due diligence. Mens EU’s institutioner forsøger at nå til enighed, trækker erhvervsorganisationer og NGO’er i hver sin retning. Erhvervsorganisationer advarer mod for detaljerede regler.

Bygherrer og virksomheder bag hensigtserklæring om øget genbrug
Der er et stort potentiale for at styrke genbrug og genanvendelse i byggeriet, men det kræver at både udbud og efterspørgsel er til stede. 14 bygherrer og 12 byggefirmaer har givet håndslag på fælles indsats.
Seneste artikler:

Nyt Power-to-X center revolutionerer materialer til den grønne omstilling
Flere danske fonde bevilger 300 mio. kr. til et pionercenter for udvikling af materialer og power-to-X-teknologier til den grønne omstilling. Centeret samler førende nationale og internationale forskere.

Professor erobrer Grundfosprisen 2022 med sit gennembrud indenfor “kunstige muskler”
Professor ved Institut for Kemiteknik på DTU Anne Ladegaard Skov modtager Grundfosprisen 2022. Hun vinder prisen for sin forskning og udvikling af silikone-baserede “kunstige muskler”, der kan anvendes som bæredygtig brik i elektronik, robotteknologi og hud- og sårpleje.

Kemp & Lauritzen hyrer ny bæredygtighedschef til grøn teknikoverhaling
Louise Bjerregård Nielsen tiltræder som bæredygtighedschef i teknikvirksomheden Kemp & Lauritzen. Hun bliver dermed ansvarlig for virksomhedens bæredygtige omstilling inden for egene rækker og i samfundets tekniske løsninger.
Loading...
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.
