Connect with us

Hvad søger du?

Sustain ReportSustain Report

Nyheder

Nemlig.com ekspanderer og hyrer bæredygtighedschef

Onlinesupermarkedet vil øge sit fokus på bæredygtighed med nyoprettet chefstilling.

Nemlig.com
Marie-Louise Munter er ny kommunikations- og bæredygtighedschef i Nemlig.com. Foto: Peter Jarvad

Onlinesupermarkedet Nemlig.com har ansat Marie-Louise Munter i en nyoprettet stilling som kommunikations- og bæredygtighedschef. Hun har tidligere arbejdet for bl.a. BBC, Dansk Design Center, Kvickly, Profil Optik og senest Stensdal Group.

Hvad er de største issues, du skal takle i din nye stilling?

– Stillingen som bæredygtighedschef er nyoprettet, men strategien om at være Danmarks mest bæredygtige supermarked er ikke ny. Min primære opgave bliver at sætte fart på nogle af de tiltag, som nemlig.com allerede arbejder med og naturligvis også kigge på nye, siger Marie-Louise Munter, som jeg fanger midt i en hektisk opstartsuge.

Hun tilføjer:

– Lige nu er jeg rundt i forretningen for at finde ud af, hvordan vi arbejder med bæredygtighed, fx i vores emballager, madaffald og transport.

OM NEMLIG.COM
På ti år er Nemlig.com vokset til det største onlinesupermarked i Danmark. Corona-krisen har været med til at løfte omsætningen med 45 pct. i 2019/2020 til 2,1 mia. kr. Det gav for første gang et overskud på den primære drift på 13,4 mio. kr., men virksomheden har stadig et underskud på 11,4 mio. kr., ifølge Børsen.

Nemlig.com fokuserer sine bæredygtighedsindsatser inden for to af FN’s 17 verdensmål; fokus på ansvarligt forbrug og produktion (Verdensmål 12) og klimaindsats (Verdensmål 13).

100 pct. ny grøn energi 
På energi-området har Nemlig.com netop indgået en aftale om, at alle virksomhedens aktiviteter skal køre på grøn strøm fra sommeren 2021. Den skal komme fra en nyopført solcellepark, som energiselskabet Better Energy og Bestseller-ejer samt Nemlig.com-investor Anders Holch Povlsens investeringsselskab Heartland står bag.

Det gælder både hovedkvarteret i Brøndby, som i dag er Nemlig.coms eneste distributionscenter, men også for onlinesupermarkedets indtog i Jylland. Det består af et nyt distributionscenter på 30.000 m2 ved Aarhus. Det står klar i 2022 og kræver 1.000 nye medarbejdere, så det samlede antal kommer op på over 3.000.

Dermed undgår Nemlig.com at blive ramt af den kritik, som andre virksomheder lige nu møder. Ofte kommer “grøn strøm” fra “grønne certifikater”, som ikke direkte bidrager til produktionen af mere grøn strøm, men æder af det eksisterende udbud af grøn strøm.

Beslutningen om solcelleparken har Marie-Louise Munter ikke været inde over, men hun kalder overgangen til grøn strøm “helt naturlig”.

– Jeg synes desuden, det er positivt, at man tænker biodiversitet ind i projektet ved hjælp af vegetationen under solcellerne. Den giver bedre vilkår for fugle, insekter og planter, som er nødvendige, hvis vi vil undgå at arter forsvinder.

På vej med ny CO2-opgørelse 
Mens løsningerne på at gøre strømmen grøn er fundet, er de mindre ligetil, når det gælder transporten. Pt leverer Nemlig.com varer til 85 pct. af danske husstande på hele Sjælland og Fyn samt dele af Jylland, hvilket i sagens natur kræver en del transport.

Hvad er jeres aftryk fra transporten – og hvordan bringer I det ned?

– Vi har testet elbiler, men udfordringen er deres rækkevidde. Så vi er ved at se på andre måder at bringe varer ud på. Elbiler er ikke nødvendigvis det endelige svar, siger Marie-Louise Munter.

Regnestykket for aftrykket af transporten, er hun ikke klar til at tale om endnu, for Nemlig.com arbejder på ny opgørelse af det.

– Men vi kan sige, at vi alene i forretningsmodellen som onlinesupermarked sparer CO2-udslip fra de kunder, vi leverer til, fordi de ikke hver især kører ud og handler. Når vi er klar med det nye distributionscenter i Aarhus, kommer vi tilmed tættere på kunderne på Fyn og Jylland, så der bliver kortere vej fra lager til kunde, siger Marie-Louise Munter.

Pt er modellen, at der to gange dagligt kører store lastbiler fra distributionscentret i Brøndby til Odense, Kolding Aarhus og Aalborg. Herfra fordeles varerne i mindre varevogne.

Data driver madspildet ned
For dagligvarebranchen er et af de ømme punkter i forbindelse med ansvarligt forbrug, at madspildet i Danmark er alt for højt. Op mod en tredjedel af al den mad vi køber anslås at gå tabt. Var det globale madspild et land, ville det være det tredje mest CO2-udledende i verden.

Nemlig.com har dog i ifølge Marie-Louise Munter allerede “det mindste madspild i dagligvarebranchen”. Det udgør 0,6 pct. af omsætningen, hvilket skulle være en tredjedel af det madspild et traditionelt supermarked har.

Nemlig.com er desuden en del af initiativet ”Danmark mod Madspild,” hvor man årligt forpligter sig til at indberette madaffald med den hensigt at reducere supermarkedets samlede madspild med 50 pct. inden 2030.

Hvordan er I lykkedes med at opnå så lav en madspildsprocent?

– Det har meget at gøre med, at vi er så databårne. Det gør, at vi i højere grad end mange fysiske supermarkeder rammer plet i forhold til, hvad folk plejer at bestille. På den måde kan vi med en vis præcision forudsige, hvor mange varer, vi kommer til at sælge, siger Marie-Louise Munter og tilføjer:

– Vi samarbejder desuden med madspildsorganisationer som fx WeFood (NGO-drevet butik som aftager overskudsvarer, red.). Men madspild er jo mere end overskydende varer, det er også kasserede varer. Så vi har også et samarbejde med Zoologisk Have om, at de får frugt og grønt til dyrefoder. Endelig omdannes resterende varer til biogas i samarbejde med Stena Recycling.

“Plastikposer har mindst miljøpåvirkning”
I modsætning til fysiske butikker, hvor kunden måske tager en plastikpose med hjemmefra til varerne, er emballage-mængderne fra Nemlig.com hos den enkelte kunde noget større. Nemlig.com tilbyder dog at tage plastik, papkasser og termokasser retur.

Hvor mange kunder benytter sig egentlig af det? Man skal jo sørge for at opbevare den og stille den frem, når chaufføren kommer?

– Langt størstedelen af vores kunder leverer kasser retur, og du behøver ikke være hjemme. Med vores fleksible levering kan du blot sætte kasserne ud foran døren, og så tager chaufføren dem med retur med din nye levering. Mange kunder bruger også plastikposerne fra vores termokasser som affaldsposer, hvis de altså ikke sender dem retur med chaufføren, hvorefter vi sørger for, at al plastaffald sendes til genanvendelse.

Netop plastik er jo noget mange forbrugere er opmærksomme på, får I kritik for ikke at bruge alternative løsninger?

– Vi indsamler og genanvender 98 pct. af de indsamlede plastposer i produktionen af genbrugsplast i samarbejde med Stena Recycling, som ligger lige bag vores distributionscenter i Brøndby. Når vi bruger plastikposer er det fordi, plastik faktisk har mindre miljøpåvirkning end hvis vi benyttede poser med papir, bioplast eller andre materialer, siger Marie-Louise Munter.

Forsiden lige nu:

Seneste artikler:

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.