Connect with us

Hvad søger du?

Sustain ReportSustain Report

Nyheder

JYSK: Der er altid risiko for kritik, når man reducerer omkostninger

Man skal huske på, hvordan virksomheder normalt agerer, lyder opfordring fra CSR-direktør.

Lars Larsen Group
Rune Jungberg Pedersen, Communications & CSR Director i Jysk.

2.000 butikker er tvangslukket, og tusindvis af medarbejdere er hjemsendt. Det er virkeligheden for boligkæden Jysk lige nu.

Her er man i lighed med flere andre danske virksomheder kommet i modvind på grund af tiltag, der skal modvirke effekterne af corona-krisen.

“Jeg er personligt kongeligt forarget, og vil opfordre alle leverandører til at sende ekstra-store regninger – måske på cirka det dobbelte – til Jysk, så man på den måde neutraliserer tiltaget”.

Sådan lyder det blandt andet fra en debattør på Computerworld.dk, som reagerer på nyheden om, at Jysk halverer betalingerne til sine it-leverandører i de kommende måneder.

Jysk er desuden i forhandlinger om reduktion af huslejen for sine nu tomme butikker. CSR-direktør
Rune Jungberg Pedersen understreger dog i et svar til Sustain Report, at tiltagene er midlertidige.

Hvad er dit svar til dem, som mener, at det ikke er fair at kræve rabatter på for eksempelvis it-løsninger i en tid, der rammer alle hårdt. Bør man ikke stå sammen som erhvervsliv – især når man som Lars Larsen Group er en stærk koncern?

– Den nuværende situation er alvorlig for alle. Også for virksomheder med et solidt fundament. Hos Jysk mener vi netop derfor, at det er vigtigt at stå sammen som erhvervsliv. Det er derfor vi har startet en dialog med nogle af vores normale samarbejdspartnere, med henblik på midlertidigt at reducere vores omkostninger.

– Det er også vigtigt at understrege, at Jysk har ansvar overfor mange forskellige mennesker. Ikke mindst for vores medarbejdere, hvor det har været vigtigt for Jysk at undgå afskedigelser.

Når eksperter peger på, at virksomheder med en “hård kriseadfærd” risikerer at stå dårligere i forhold til omdømme med de eventuelle konsekvenser det kan give for diverse stakeholdere, oplever du så, at Jysk er i fare for at ryge i den kategori – og er det i så fald en risiko, I er villige til at løbe?

– I den nuværende situation er vi nødt til at kigge på alle omkostninger, og det er vigtigt at understrege, at det foregår i en dialog med vores samarbejdspartnere. Vi kun tager de skridt, der er nødvendige for at sikre, at Jysk forbliver en stærk virksomhed også efter krisen, så vi fortsat kan skabe vækst og arbejdspladser. Det skal vi tage på en ordentlig måde, men det er selvfølgelig altid risiko for at få kritik, når man er tvunget til at indlede en dialog om reduktion af omkostningerne.

– Samtidig håber jeg, at eksperter og meningsdannere husker at tage med i betragtning, hvordan virksomheder normalt agerer og hvilke forhold de normalt tilbyder deres leverandører, når vi ikke står midt i en krise.

Virksomheder som Bestseller, Flying Tiger og Lagkagehuset har i modsætning til Jysk sprunget dialogen over og har ganske simpelt standset deres huslejebetalinger. Det viser breve, som Ekstra Bladet er kommet i besiddelse af. Den adfærd har ifølge Berlingske afstedkommet en heftig debat om virksomhedernes samfundsansvar eller mangel på samme.

Også professor Majken Schultz fra CBS, med speciale i bl.a. branding og ledelse, peger på, at der både er meget vinde og meget at tabe for virksomheder under corona-krisen.

– Jeg er positivt overrasket over, at så mange forskellige virksomheder byder ind med løsninger og bidrag, siger hun og tilføjer:

– Jeg tror godt det kan give grobund for en større tillid til virksomhederne. Men det kommer antageligvis an på balancen imellem hvor meget de får goodwill for at vise samfundssind og tage medansvar og badwill for at skære ned og afskedige medarbejdere.

Ser man på en ny undersøgelse fra Edelmans Tillidsbarometer samt analysefirmaet Calibers løbende målinger, er der ingen tvivl om, at virksomheder får hakker i troværdigheden, hvis de agerer for aggressivt under corona-krisen, og at det kan skade dem på lang sigt.

71 procent er enige i, at de for altid vil miste tilliden til et brand, som de har opfattelsen af sætter profit over mennesker, ifølge Edelman-undersøgelsen.

– Al krisestyring handler om forventninger, og det flugter med Pippe Langstrømpe-logikken; er man stor og stærk, skal man også være ekstra sød, lyder det fra Casper Hyldekvist, managing partner i kommunikationsbureauet Primetime i en kommentar til tallene.

Forsiden lige nu:

Seneste artikler:

Connie Hedegaard med i priskomite

Den tidligere EU-kommissær slutter sig til navne som Kristian Jensen, Torben Möger Pedersen og Le Gammeltoft.

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.