Connect with us

Hvad søger du?

Sustain ReportSustain Report

Nyheder

Her er verdensmålene, der løb med medieomtalen i 2019

De fleste har nok gættet, at klimaet toppede medieagendaen, men et verdensmål overrasker.

Foto: iStock

– Medierne har interesseret sig markant for ligestilling i 2019, når vi ser på andelen af omtaler inden for verdensmålene versus 2018. Faktisk løber ligestilling med tredjepladsen over verdensmål med flest medieomtaler i 2019, siger Maria Bach, seniorrådgiver i Infomedia på baggrund af en søgning i Infomedias nyudviklede SDG-værktøj.

Her kan man se, hvordan omtalen af bæredygtighedsagendaen udvikler sig over tid samt hvilke verdensmål der får mest medieomtale og hvilke virksomheder, som sætter det største aftryk inden for hvert af de pågældende verdensmål.

Klima tog førstepladsen
Klimadagsordenen løb dog med den altdominerende førsteplads i mediernes omtale af verdensmål i 2019.

– Generelt har der været overvejende fokus på klima, når vi kigger på medieomtalen af verdensmål fra januar til og med december i 2019. Alligevel ser vi næsten en tredobling af omtaler i maj og juni i forhold til årets første fire måneder.

– Det er en meget naturlig udvikling, når vi sætter det i relation til det, som blev kaldt Danmarks første klimavalg den 5. juni. I september eksploderede omtalen af klima-verdensmålet kraftigt igen fra 600 omtaler i august til 1.850 omtaler i september. Det har holdt sig på et forholdsvist højt niveau af gennemsnitligt 2.000 månedlige omtaler frem til årsskiftet, siger Maria Bach.

SDG værktøjet afslører desuden, at klima-peaket i medieomtalen i september i særdeleshed beror på en stigning i politiske udmeldinger om klimalov, klimabistand samt diskussioner af Danmarks og EU’s klimamål.

Derudover brugte statsminister Mette Frederiksen (S) DI’s topmøde den 17. september som anledning til at lancere regeringens intention om at lave klimapartnerskaber med erhvervslivet. DI lancerede desuden sin egen 2030-plan for grøn vækst, hvor flere virksomheder meldte i kølvandet med ambitiøse klimamål i årets sidste måneder, fortæller Maria Bach.

15.000 artikler om verdensmål i 2019
– I 2019 har der i alt været 15.000 artikler om verdensmål i relation til klima. Men under 10 procent af omtalerne nævnte en C25-virksomhed i den periode. Omkring syv procent af medieomtalerne af verdensmålene sidste år omtalte også en C25-virksomhed, siger Maria Bach.

Hun opfordrer til, at virksomhederne griber mulighederne i højere grad.

– Det nye ved mediedagsordenen i forbindelse med verdensmålene er, at vi nu har fået et fælles sprog, en fælles dagsorden og dermed en helt unik positioneringsmulighed. Både i forhold til produkt, produktion men i den grad også i forhold kommunikation og branding. Vi skal huske at fortælle de gode historier og de gode tiltag, vi gør i virksomhederne, så vi inspirerer til handling, men ikke mindst gør det let for forbrugeren at vælge det bæredygtige valg.

De C25-virksomheder som har fået mest omtale i forbindelse med verdensmålet om klima og dets indikatorer i 2019 er Ørsted, A.P. Møller – Maersk og Novo Nordisk.

Ansvarligt forbrug og produktion får omtale
Ud over klima er det medieomtale i forbindelse med historier i relation til verdensmål 12 om ansvarligt forbrug og produktion samt verdensmål 5 om ligestilling, som topper 2019.

– Medieomtaler i forbindelse med ansvarligt forbrug og produktion tager specielt fart omkring Black Friday i november og fortsætter ind i decembers julesalg, hvor verdensmålet for første gang får mere end 1.000 omtaler på en måned i de danske redaktionelle medier.

– Hen over året er det Ørsted, Carlsberg og A.P. Møller – Maersk, som får mest omtale i forbindelse med ansvarligt forbrug og produktion. Af årets 8.700 medieomtaler af dette verdensmål nævner cirka 1.000 af dem en eller flere C25-virksomheder.

Får virksomhederne spillet sig mere på banen, når det gælder verdensmål om forbrug og produktion i løbet af året?

– Specielt i starten og slutningen af året, har C25-virksomhederne været mest synlige i forbindelse med omtalen af verdensmålene, hvorimod både antal og andel af den samlede mængde har været færre henover sommeren. I januar fyldte C25-virksomhederne samlet 12 procent af den samlede omtale af verdensmålene i danske medier, hvor det i august var den laveste andel med fire procent.

Virksomhederne er ikke stærke på verdensmålet om ligestilling
Det tredje mest omtalte emne i medierne i 2019 med relation til verdensmålene er ligestilling, fortæller Maria Bach.

– Selvom det primært gælder 8. marts, der er Kvindernes Kampdag, har der også generelt været forholdsvis meget omtale af ligestilling i 2019. Til gengæld er der en lavere procentdel af de omtaler, som involverer virksomhederne i forhold til andre emner med relation til verdensmålene, siger Maria Bach.

Omtalen af ligestilling ligger nemlig nogenlunde på niveau med omtaler i forbindelse med ansvarligt forbrug og produktion på 8.700 omtaler. Men for sidstnævnte gælder det, at virksomhederne satte sig på cirka 1.000 af omtalerne, mens det kun gælder 285 af omtalerne, når emnet er ligestilling.

– For ansvarligt forbrug og produktion har virksomhederne en helt anden førerposition i omtalerne, mens det for emner i forbindelse med ligestilling klart er nogle andre aktører, såsom politikerne, som markerer sig stærkere, siger Maria Bach.

At ligestilling ikke ligger tårnhøjt i virksomhedernes prioritet i forhold til verdensmålene i 2019 stemmer godt overens med en undersøgelse fra DI, hvor ligestilling slet ikke er med i top 5 over virksomhedernes prioriterede verdensmål. I en undersøgelse fra Dansk Erhverv siger cirka 30 procent af medlemsvirksomhederne, at de blandt andet arbejder med verdensmålet om ligestilling.

– Når virksomhederne skal markere sig i forhold til ligestilling hører det med, at de konkurrerer med en del andre om den agenda. Kronprinsesse Mary har for eksempel været en positiv ambassadør for ligestilling i 2019, siger Maria Bach.

Generelt er mediernes omtaler i relation til verdensmålene steget henimod slutningen af året.

– Vi havde troet, at verdensmålene gik på juleferie, men omtalerne af dem steg op mod årsskiftet, siger Maria Bach og tilføjer, at det kan skyldes, at vi nærmer os det årti, fra 2020 til 2030, hvor verdensmålene skal opnås.

Om SDG værktøjet
Infomedias nye værktøj Global Goals Explorer | C25 Agenda er det første interaktive dashboard, som måler medieomtalen af FN’s verdensmål og deres indikatorer. Værktøjet kan desuden vise, hvilke af landets største børsnoterede virksomheder i C25-indekset, som bliver nævnt i den forbindelse.

Værktøjet screener ikke i første omgang for, om omtalen af verdensmål i relation til virksomheder er positiv eller negativ. SDG værktøjet opfanger henvisninger til bæredygtighed, som falder ind under verdensmålene, selvom de ikke er nævnt med navn eller nummer, såsom omtaler af “rent drikkevand”, “CO2”, ”emissionsfri” og lignende.

21 ud af de i alt 24 virksomheder, der optræder i C25-indekset, rapporterer på Verdensmålene, selvom det ikke er en lovpligtig del af rapporteringen om virksomhedernes samfundsansvar.

Forsiden lige nu:

Seneste artikler:

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.