Connect with us

Hvad søger du?

Sustain ReportSustain Report

Nyheder

Danmark med i alliance, der kræver klimaneutral skibsfart

– Skibsfarten skal bidrage til løsningen på den globale klimakrise, siger Mette Frederiksen.

Danmark efterlyser grønnere skibsfart. Foto: SHansche/iStock

Skibsfart skal være klimaneutralt senest i 2050. Det mener blandt andre Danmark, Marshalløerne, USA og Storbritannien, der har tilsluttet sig en international erklæring, der opfordrer Den Internationale Søfartsorganisation, IMO, til at vedtage klimamål.

Statsminister Mette Frederiksen (S) vil mandag sammen med USA’s særlige klimaudsending, John Kerry, og Marshalløernes delegationsleder ved COP26, sundhedsminister Bruce Bilimon, præsentere udspillet ved COP26.

Det oplyser Statsministeriet.

– Shippingindustrien skal være klimaneutral inden 2050 og bidrage til løsningen på den globale klimakrise, siger Mette Frederiksen i en pressemeddelelse.

– Med dette initiativ sender Danmark og de underskrivende lande et klart signal til vores partnere i den offentlige og private sektor over hele verden om, at en grønnere fremtid for shipping er både nødvendig, men også mulig. Det er tid til at handle for at sikre en grønnere fremtid, fortsætter hun.

Tre procent af verdens udledning

Shippingindustrien med sine 100.000 kommercielle fartøjer står for omkring tre procent af den samlede udledning af drivhusgasser på verdensplan.

Og fortsættes der som hidtil, vil udledningen kunne stige med omkring 20 procent frem mod 2050 – altså ikke just den nuludledning, som Parisaftalen og branchen selv har lagt op til, viser en rapport fra Mærsk McKinney Møller Center for Zero Carbon Shipping, der udkom i slutningen af oktober.

Mærsk McKinney Møller Center for Zero Carbon Shipping har derfor lavet fem konkrete punkter, hvor centret peger på, at der er brug for mere fokus, partnerskaber og forskning.

  • Energi- og brændstofforbedringer.
  • Forbedringer af skibsteknologi.
  • Kunders demand/pull.
  • Bevægelser i finanssektoren.
  • Politik og regulering.

Ikke alle var dog lige begejstrede for udspillet.

– Der hvor kæden hopper af for mig, er, når de bliver ved at skrive om biobrændstoffer, sagde Jeppe Juul, seniorrådgiver for Klima og Transport hos Rådet for Grøn Omstilling, til Sustain Report.

Han tilføjede:

– Det er ikke meningsfuldt at anbefale, for ressourcerne er der ikke. Det eneste, der giver mening, er løsninger, der kan skaleres bæredygtigt, og det er brændstoffer, der er lavet af strøm.

Kræver politisk handling

Hos brancheorganisationen Danske Maritime har de tidligere peget på, at der skal en politisk infrastruktur til.

– Nu foreslår Mærsk McKinney Møller Center en CO2-skat, og det støtter vi også op om. Men vi synes også, det er vigtigt, at pengene bliver ført tilbage til branchen til udvikling af grønne teknologier, så det bliver brugt til det, som egentlig er formålet med hele den her øvelse, siger CEO Jenny Braat.

Læs også: Shippingbranchen har brug for politisk støtte, hvis målene skal nås

Her var hun på linje med Jeppe Juul, der efterlyste en infrastruktur, der er fastlagt politisk.

– Fordi vi ikke har set så meget handling fra IMO’s side de seneste tre år, så er der virkelig brug for, at EU stepper op og viser, hvordan man kan gøre det, så man kan presse IMO til at få sat mere skred i tingene, sagde han.

Pressemeddelelsen fra Statsministeriet kommer i kølvandet på, at flere virksomheder har efterspurgt politiske mål om klimaneutral søfart i 2050.

Forsiden lige nu:

Seneste artikler:

Podcast: Bryd vanerne med Thomas VovemoD

Vi skal bryde vores vaner. Det er pinedød nødvendigt, for at vi kan komme i mål med den grønne omstilling. Men hvordan gør vi det, og hvorfor er det så svært? Det ved Thomas VovemoD en masse om. Lyt med her.

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.