Skibsfart skal være klimaneutralt senest i 2050. Det mener blandt andre Danmark, Marshalløerne, USA og Storbritannien, der har tilsluttet sig en international erklæring, der opfordrer Den Internationale Søfartsorganisation, IMO, til at vedtage klimamål.
Statsminister Mette Frederiksen (S) vil mandag sammen med USA’s særlige klimaudsending, John Kerry, og Marshalløernes delegationsleder ved COP26, sundhedsminister Bruce Bilimon, præsentere udspillet ved COP26.
Det oplyser Statsministeriet.
– Shippingindustrien skal være klimaneutral inden 2050 og bidrage til løsningen på den globale klimakrise, siger Mette Frederiksen i en pressemeddelelse.
– Med dette initiativ sender Danmark og de underskrivende lande et klart signal til vores partnere i den offentlige og private sektor over hele verden om, at en grønnere fremtid for shipping er både nødvendig, men også mulig. Det er tid til at handle for at sikre en grønnere fremtid, fortsætter hun.
Tre procent af verdens udledning
Shippingindustrien med sine 100.000 kommercielle fartøjer står for omkring tre procent af den samlede udledning af drivhusgasser på verdensplan.
Og fortsættes der som hidtil, vil udledningen kunne stige med omkring 20 procent frem mod 2050 – altså ikke just den nuludledning, som Parisaftalen og branchen selv har lagt op til, viser en rapport fra Mærsk McKinney Møller Center for Zero Carbon Shipping, der udkom i slutningen af oktober.
Mærsk McKinney Møller Center for Zero Carbon Shipping har derfor lavet fem konkrete punkter, hvor centret peger på, at der er brug for mere fokus, partnerskaber og forskning.
- Energi- og brændstofforbedringer.
- Forbedringer af skibsteknologi.
- Kunders demand/pull.
- Bevægelser i finanssektoren.
- Politik og regulering.
Ikke alle var dog lige begejstrede for udspillet.
– Der hvor kæden hopper af for mig, er, når de bliver ved at skrive om biobrændstoffer, sagde Jeppe Juul, seniorrådgiver for Klima og Transport hos Rådet for Grøn Omstilling, til Sustain Report.
Han tilføjede:
– Det er ikke meningsfuldt at anbefale, for ressourcerne er der ikke. Det eneste, der giver mening, er løsninger, der kan skaleres bæredygtigt, og det er brændstoffer, der er lavet af strøm.
Kræver politisk handling
Hos brancheorganisationen Danske Maritime har de tidligere peget på, at der skal en politisk infrastruktur til.
– Nu foreslår Mærsk McKinney Møller Center en CO2-skat, og det støtter vi også op om. Men vi synes også, det er vigtigt, at pengene bliver ført tilbage til branchen til udvikling af grønne teknologier, så det bliver brugt til det, som egentlig er formålet med hele den her øvelse, siger CEO Jenny Braat.
Læs også: Shippingbranchen har brug for politisk støtte, hvis målene skal nås
Her var hun på linje med Jeppe Juul, der efterlyste en infrastruktur, der er fastlagt politisk.
– Fordi vi ikke har set så meget handling fra IMO’s side de seneste tre år, så er der virkelig brug for, at EU stepper op og viser, hvordan man kan gøre det, så man kan presse IMO til at få sat mere skred i tingene, sagde han.
Pressemeddelelsen fra Statsministeriet kommer i kølvandet på, at flere virksomheder har efterspurgt politiske mål om klimaneutral søfart i 2050.
Forsiden lige nu:

Polestar følger værdikæden med blockchain
I 2027 skal alle batterier have et digitalt pas. Elbilproducenten Polestar er gået foran og tracker allerede nu en række metaller. Både myndigheder og forbrugere kræver i stigende grad transparens.

Et flertal er med på forandringer – men det kræver inddragelse
PODCAST: Naturens konto er i voldsomt overtræk, og derfor er vi nødt til at vende op og ned på det hele. Det argumenterer Rune Baastrup for, når han gæster Steffen Max Høgh i denne udgave af Bæredygtig Business.

Startede Footprint Firm: Nu skal han sætte aftryk på grønt råd
Stifter og partner fra The Footprint Firm, Christian Sparrevohn, skal overtage posten som forperson for Rådet for Grøn Omstilling.
Seneste artikler:

Henrik Frandsen overtager ordførerskab for klima-, energi og forsyning
Moderaterne udvider klimaområdet med et nyt klimaordførerskab med fokus på global klimapolitik.

Fond ansætter ny frontfigur til at lede investeringer i fremtidens fødevarer
Danmarks Eksport- og Investeringsfond ansætter ny direktør til at lede fondens arbejde med udvikling af klima- og miljørigtige fødevarer.

Virksomheder i fødevarebranchen har nu udsigt til 58 mio. kr. i tilskud til plantebaseret fødevareproduktion
Fra den 31. maj har Fonden for Plantebaserede Fødevarer sat 58. mio. kr. på højkant til virksomheder, der arbejder med plantebaserede fødevarer.
Loading...
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.
