Lydløs levering af øl til restauranter, barer og andre af Carlsbergs kunder bliver realiteten i 2020. Det sker, når 20 elektriske lastbiler fra Renault Trucks bliver leveret til Carlsberg Groups schweiziske dattervirksomhed, Feldschlösschen.
Initiativet er et led i Carlsbergs 2030-ambitioner om 30 pct. CO2-reduktion i hele værdikæden herunder transport i 2030.
– Vi er meget begejstrede for kontrakten i hele bryggerikoncernen, men selvfølgelig mest i Schweiz, hvor vores Feldschlösschen bryggeri tester de nye e-lastbiler. Det er så vidt vi ved den første aftale af denne størrelsesorden i Europa, hvilket viser, at e-lastbiler nu er både en kommerciel og klimavenlig kendsgerning til gavn for alle parter, siger Thomas Stalder, Head of Customer Supply Chain i Feldschlösschen, et datterselskab i Carlsberg Group, i en pressemeddelelse.
De 20 D Wide Z.E.-lastbiler fra Renault Trucks skal med daglige ture på 100-200 km forsyne Feldschösschens kunder i Schweiz fra bryggeriets 15 schweiziske logistiklokationer. De bliver genopladet på bryggerierne med vedvarende energi, oplyser Carlsberg.
At teste levering med e-lastbiler er formentlig rettidig omhu. I hvert fald står muligheden for, at kommunerne kan indføre strammere krav til miljøzoner i byer, med henblik på at begrænse CO2-
udledningen højt på KL’s dagsorden, ifølge dens seneste klimaplan.
I et netop udkommet rapport fra den grønne tænketank Concito om ‘Dekarbonisering af Vejgodstransport‘, fremhæves elektrificering som den mest sandsynlige løsning på CO2-neutral transport. Det kan dog ikke stå alene, hvis godstransporten i Danmark skal bidrage til ambitionen om at reducere CO2-udledningerne med 70 pct. i 2030. Derfor peger Concito blandt andet på tiltag som tidsbegrænset tilskud til nul-emissions lastbiler.
Ifølge Renaults oplysninger kan selskabets sortiment af elektriske lastbiler på mellem 3,1 og 26 tons dække både de nuværende og fremtidige krav, som stilles af virksomheder og andre med aktiviteter i byområder. Køretøjerne er også bygget til indsamling af affald og til distribution, idet de kan køre lydløst rundt på alle tider af døgnet.
Problemerne med CO-udledningen fra godstransporten bliver større, når vægten af hvad der skal transporteres øges i takt med afstandene, der skal tilbagelægges. I DSV Panalpina, hvor man netop har landet Vestas som en af sine største kunder, er man derfor også optaget af andre teknologier end eldrevne lastbiler.
– Alt er i spil fra alternative brændstoffer og transportformer til at optimere måden, vi planlægger ruter på. Det er klart, at der ikke kun er en løsning, så det er en stor udfordring, sagde Flemming Ole Nielsen, Executive Vice President, IR, Corporate Marketing & Communication i DSV Panalpina i et interview med Sustain Report.
Regningen for de investeringer, som det vil kræve er han ikke i tvivl om, hvor han skal sende hen.
– Der er ingen tvivl om, at det her vil gøre transporten dyrere, og den udgift må nødvendigvis ligge hos transportkøberne.
Forsiden lige nu:

Skrap forbrugerombudsmand vil skabe konsensus om grønne løfter i markedsføring
Det er afgørende, at der bliver en bred accept af kravene til markedsføring med løfter om bæredygtighed, siger Christina Toftegaard Nielsen, der samtidig ikke vil acceptere en sproglig udvanding af bæredygtighedsbegrebet.

Svanemærket strammer kravene til byggeri
Miljømærkning Danmark skærper og fermsætter nye krav til cirkulær økonomi, klima og biodiversitet i nybyggeri for at kan bryste sig med Svanemærket. Nye typer af bygninger kan nu også opnå miljømærket.

Samarbejde skal styrke landbrugets ESG-værktøj
SEGES Innovation og Innovationscenter for Økologisk Landbrug arbejder sammen om ESG-værktøj. I første omgange til klimabelastning, i fremtiden skal værktøjet også måle biodiversitet, dyrevelfærd og social ansvarlighed.
Seneste artikler:

Djøfs lederpris 2023 går til leder med blik for bæredygtighed, social ansvarlighed og inklusion
I år kunne Rune Petersen, chef for innovation og investeringer hos Pelican Self Storage, tage imod titlen som årets bedste leder.

Seges Innovation ansætter Niras-profil som ny topchef
Efter årtier i Niras træder Tom Heron fra august til som administrerende direktør for Seges Innovation P/S. Samtidig runder den uafhængige virksomhed sit første årsregnskab.

Et farvel til den traditionelle afdelingsleder
PODCAST: Christian Bason står i spidsen for en udvikling i Dansk Design Center hvor formålet er i fokus. En form der er med til at øge motivationen og skabe mening og forståelse for hvad man som medarbejder er en del af.
Loading...
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.
