Connect with us

Hvad søger du?

Sustain ReportSustain Report

Greenwashing

Kongehuset taget i greenwashing-fadæse

GREENWASHING. Forbrugerombudsmanden kører sager mod private virksomheder, som uden dokumentation praler af bæredygtige produkter. Det ser ikke ud til at være gået op for Kongehuset, der reklamerer med bæredygtige Royal Run-medaljer.

Dokumentation: Screendump fra Instagramprofilen Det Danske Kongehus.

Måske skal Forbrugerombudsmanden se nærmere på Kongehuset.

For mens Forbrugerombudsmanden både har kørt sager og de seneste par måneder har optrappet sit informationsarbejde for at fortælle virksomhederne do’s and dont’s for at undgå greenwashing, gør Kongehuset præcis det modsatte af det, Forbrugerombudsmanden som statslig myndighed råder virksomhederne til.  

Igen og igen har Forbrugerombudsmanden fortalt virksomhederne, at man stort set aldrig kan kalde sine produkter for bæredygtige. Og hvis man endelig vil gøre det, skal der solid dokumentation til. Som udgangspunkt skal man have en livscyklusvurdering af produktet, der kan vise, at produktet ikke tærer på jordens ressourcer og ikke belaster klima og miljø.

Meget tyder på, at Hofmarskallalet ikke har været blandt tilhørerskaren på de ellers velbesøgte informationsmøder, som Forbrugerombudsmanden har holdt.

På et instagram-opslag fra Det Danske Kongehus fortæller man begejstret, at medaljerne til årets Royal Run er bæredygtige.

I opslaget fortæller kongehuset, at medaljerne er produceret af genanvendte akrylplader. Der er ingen nærmere angivelse af klimadata, miljøforhold eller hensyntagen til menneske- og arbejdstagerrettigheder i produktionen.

Ekspert: vildledende markedsføring

Den måde Kongehuset omtaler Royal Run-medaljerne på som bæredygtige, ville kunne danne basis for en sag om vildledende markedsføring, hvis var der var tale om et produkt fra en privat virksomhed, fastslår den rutinerede bæredygtighedsekspert Gitte Haar, der er indehaver af virksomheden Center for Cirkulær Økonomi.

-Forbrugerombudsmandens anbefalinger er netop, at man undlader at kalde produkter bæredygtige, siger hun.

Læs også: Kioskkæde fejler i deres bæredygtighedskommunikation

Når det gælder båndet til medaljerne, er det selv produktionen, som er problematisk.

“Medaljebåndet er produceret af PET-materiale, der er fremstillet af brugte vand- og sodavandsflasker, der er smeltet om og lavet til tekstilfibre,” hedder det i kongehusets Instagram-opslag.

Men brugen af PET-plast fra vandflasker til at producere et bånd til medaljer er ikke en god ide. Der er tale om plast af en høj kvalitet, som kan benyttes til fødevarekontakt. Når man bruger det til tasker, tøj eller til et bånd til medaljer, så er der tale om down-cycling, som er miljømæssigt uhensigtsmæssig, fortæller Gitte Haar.

Ingen kommentarer fra kongehuset

Sustain Report har forsøgt at få en kommentar fra Kongehuset. Vi ville gerne høre, hvorfor man ikke har sat sig bedre ind i både faktiske miljøforhold og spillereglerne for greenwashing.

I første omgang henviste kongehusets kommunikationsafdeling i en mail til en pressemedarbejder i Danmarks Idrætsforbund, som huser sekretariatet for Royal Run. Fra Sustain Reports side pointerede vi efterfølgende, at vi ønskede en kommentar fra Kongehuset, da der var tale om et opslag på Det Danske Kongehus Instagram-profil. Herefter er kongehuset ikke vendt tilbage.

Også Royal Runs Instragram-profil kalder medaljerne for bæredygtige, dog med en lidt anden tekst.

Vi har sendt en række konkrete spørgsmål, der også angår fremstillingen af medaljerne, til kongehusets kommunikationsafdeling, der har sendt det videre til Royal Runs sekretariat.

Herfra oplyser presse- og kommunikationsansvarlig Suzanne Meyer, at man er ved at samle de relevante oplysninger sammen. Hun forventer, at kunne sende yderligere oplysninger onsdag.

Kongehuset har tidligere skabt stor debat om klima og bæredygtighed, da Dronning Margrethe i et interview i Politiken i april 2020 udtalte, at der efter hendes opfattelse ikke var grund til “at panikke” over klimaforandringerne. I samme interview udtaler dronningen, at hun “ikke er ganske overbevist” om, at klimaforandringerne er menneskeskabt.   

Forsiden lige nu:

Seneste artikler:

Podcastserie afslører vilde fortællinger grundstof for grundstof

Gennem 118 afsnit vækker podcastserien “Periodisk” alle grundstoffer til live. Med skuespiller Simon Bennebjerg i rollen som det periodiske system er hvert afsnit unikke fortællinger om grundstoffernes egenskaber, opdagelse og dilemmaer.

Departementschef skal afløse Möger

Peter Stensgaard Mørch skal være ny administrerende direktør hos PensionDanmark. Men først efter et år, hvor han bliver rustet til stillingen.

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.