Vi kender efterhånden alle den regnbuefarvede palette fra FN. Den, som symboliserer de 17 Verdensmål, som frem til 2030 skal sætte kursen mod en mere bæredygtig udvikling for både mennesker og planet. Forrige år trådte vi ind i handlingens årti, hvilket gav en fornyet tro på en bæredygtig fremtid, hvor særligt virksomhederne spiller en nøglerolle, hvis vi skal nå verdensmålene om ni år.
Vi har brug for virksomheder, der tænker og handler bæredygtigt. På tværs af sektorer og størrelse. Vi tror på sådan en fremtid, men det er som bekendt ikke nok at tro. Der skal handling og attraktive løsninger til.
Læs også: Pandemi stopper ikke grøn omstilling i Sverige og Danmark
Det lyder måske alt sammen lidt højstemt, gør det ikke? Ikke desto mindre er det vigtigt, og det vedkommer os alle sammen.
Danskerne vil arbejde i og for ansvarlige virksomheder
Heldigvis er der noget, der tyder på, at danskerne er motiveret for at handle bæredygtigt – både i privaten og på jobbet. En undersøgelse fra Landbrug og Fødevarer konkluderer, at vi i Danmark er villige til at ændre adfærd eller vaner af hensyn til klima, miljø eller bæredygtighed. Og det er vigtigt, fordi der findes ingen Planet B, og derfor må vi lave en plan A. En plan A, der holder, hvor bæredygtighed ikke bliver et spørgsmål om at gå på kompromis.

Det er også ved at gå op for de fleste virksomheder, at danskerne efterspørger mere bæredygtige valg i hverdagen, hvilket også ses på arbejdspladsen. Medarbejdere ønsker i stigende grad at arbejde i og for ansvarlige virksomheder. Hele 67 procent af lønmodtagere vil kun arbejde i virksomheder med en stærk CSR-profil. Dét skal virksomhederne tage alvorligt – ikke kun i tale men også i handling.
Arbejdet med bæredygtighed skal være helhjertet
Mere og mere tyder altså på, at det betaler sig på flere bundlinjer at træffe det ansvarlige valg i sin virksomhed. Derfor giver det god mening, at danske virksomheder arbejder seriøst med bæredygtighed og grøn omstilling. Dét har vi selv valgt at gøre i vores virksomhed Right On – ikke som et add on i form af en tilføjelse til den normale drift, men på en bæredygtig måde i kernen af virksomheden, som vi synes er “right on”.
Læs også: Det kan historien lære os om bæredygtighed
I vores virksomhed har vi nemlig truffet svære og helhjertede valg og udviklet en platform, der udelukkende sælger miljøvenlige og bæredygtige firmagaver til virksomheder. Produkter valgt med omtanke og produceret med respekt for jordens ressourcer. Fra bæredygtig chokolade og kaffe, der hjælper kvinder i arbejde i ulande, til håndklæder og sengetøj i økologisk bomuld, der i produktionen minimerer CO2-udslippet med mere end 90 procent i forhold til almindelig bomuld.
Gør det nemt!
Vores lille bidrag til, at vi når verdensmålene, er, at vi gør det muligt at vælge en bæredygtig gaveløsning til virksomhedens vigtigste ressource: Medarbejdere. Virksomheder og medarbejdere skal ikke opleve, at de går glip af noget og går på kompromis, når de træffer det bæredygtige valg. Tværtimod handler det om at vælge en masse gode ting til. Det skal være nemt og attraktivt at vælge det rigtige, så vi involverer medarbejderne og giver dem ejerskab over virksomhedens bæredygtige valg og grønne omstilling. En proces, der hurtigt vil forplante sig positivt – både internt og eksternt.
Læs også: 5 typer af bæredygtige kommunikatører – hvem er du?
Til gengæld kræver det, at vi som virksomhed er ærlige om det, vi står for, og ikke sælger bæredygtighed med den ene hånd og konventionelle ikke-certificerede produkter med den anden hånd. Som ansvarlige virksomheder må alle bidrage med dét, vi hver især kan – vi kan ikke redde verden alene, men vi kan hver især handle mere bæredygtigt, og det skylder vi vores medarbejdere og fremtidige generationer at gøre.
Det hele starter med, at vi hver især stiller os selv spørgsmålet: Hvilken virksomhed vil vi gerne være, og hvordan træffer vi flest mulige bæredygtige valg i vores hverdag? Dét har vi gjort, og vi er bevidst om vores ansvar. Vi har truffet valget om, at bæredygtighed ikke må være et spørgsmål om kompromis. Hvilket valg har du truffet?
Forsiden lige nu:

Polestar følger værdikæden med blockchain
I 2027 skal alle batterier have et digitalt pas. Elbilproducenten Polestar er gået foran og tracker allerede nu en række metaller. Både myndigheder og forbrugere kræver i stigende grad transparens.

Et flertal er med på forandringer – men det kræver inddragelse
PODCAST: Naturens konto er i voldsomt overtræk, og derfor er vi nødt til at vende op og ned på det hele. Det argumenterer Rune Baastrup for, når han gæster Steffen Max Høgh i denne udgave af Bæredygtig Business.

Startede Footprint Firm: Nu skal han sætte aftryk på grønt råd
Stifter og partner fra The Footprint Firm, Christian Sparrevohn, skal overtage posten som forperson for Rådet for Grøn Omstilling.
Seneste artikler:

Henrik Frandsen overtager ordførerskab for klima-, energi og forsyning
Moderaterne udvider klimaområdet med et nyt klimaordførerskab med fokus på global klimapolitik.

Fond ansætter ny frontfigur til at lede investeringer i fremtidens fødevarer
Danmarks Eksport- og Investeringsfond ansætter ny direktør til at lede fondens arbejde med udvikling af klima- og miljørigtige fødevarer.

Virksomheder i fødevarebranchen har nu udsigt til 58 mio. kr. i tilskud til plantebaseret fødevareproduktion
Fra den 31. maj har Fonden for Plantebaserede Fødevarer sat 58. mio. kr. på højkant til virksomheder, der arbejder med plantebaserede fødevarer.
Loading...
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.
