– Jeg mener, at gode bæredygtighedsforanstaltninger vil blive en hygiejnefaktor, der i fremtiden vil være kernen i alle tjenester og produkter. Og det er heri drivkraften ligger, når det gælder om at gøre sustainability som min levevej.
Det fortæller Maia Bengtsen, der er Brand Manager ved Orkla, hvor hun arbejder med at udvikle og markedsføre grønne brands. Hun arbejder bl.a. med Klar, som er en serie af klima- og miljøvenlige produkter inden for rengøring- og vaskemidler.
– Maias energiske personlighed kombineret med hendes egen passion for at passe på vores klode har medvirket til, at Klar er blevet et voksende hit hos de forbrugere, der ønsker et grønnere alternativ i hverdagen.
Det siger Katrine Marie Sørensen, Kommunikationskonsulent, der har indstillet Maia Bengtsen til Årets Sustainability Håb på vegne af Orkla. Læs hele indstillingen sidst i artiklen.
Min kærliglighed til Klar er løbende vokset sig til en passion
Hvad arbejder du primært med i dag inden for sustainability?
– Jeg sidder i dag som Brand Manger i Orkla på kategorien personlig pleje. De seneste år har jeg tydeligt mærket, hvordan bæredygtighed fylder mere i bevidstheden hos forbrugeren. Hvorfor det heldigvis også fylder mere og mere i mit arbejde på tværs af brands.
– Det grønne fokus er særligt omdrejningspunktet i den bæredygtige livsstilsserie, som jeg markedsfører under brandet Klar. Et lille, men spirende brand med et stort budskab om en grønnere fremtid.
– Da vi sidste år lancerede brandet Klar på det danske marked, tog jeg stolt imod opgaven. Jeg er personligt vild med, at miljøet er tænkt ind i alle aspekter af produktet – lige fra produktionen som er fra vedvarende energi; til produktformuleringerne, hvor kun de mest nødvendige ingredienser er benyttet; og til flaskerne som er lavet i 100% genanvendt plastik.
– Min kærliglighed til Klar er løbende vokset sig til en passion. Klar er nemlig ikke blot en effektiv produkt-serie. Klar bygger også på en mission om, at vi hver især kan medvirke til at gøre en forskel for klimaet.
– Vi har blandt andet indgået et partnerskab med Copenhagen Fashion Week om en grøn omstilling af tøjindustrien. Med et brændende ønske om en fælles grøn fremtid har Klar udarbejdet et manifest. Et manifest, der har til formål at starte en grøn bevægelse, hvor vi sammen kan sprede budskabet om vigtigheden af bæredygtige valg.
– Mit arbejde som brand manager i Orkla handler derfor om mere end markedsføring af miljøvenlige produkter, men også om muligheden for at medvirke til at skabe bevidsthed om vigtigheden af et bæredygtigt forbrug.
Vi skal turde udfordre status quo og os selv
Hvad er din drivkraft, når det gælder sustainability som karrierevej?
– Det har i flere år betydet meget for mig at forbruge med omtanke for derved at passe på vores klodes ressourcer. Personligt er bæredygtighed nemlig ikke noget jeg kun beskæftiger mig med på arbejdet. Jeg tror på at bæredygtighed skal efterstræbes i alle aspekter af ens liv.
– Jeg tror ikke på, at vi kan løse klimakrisen med én produktlancering. Det er summen af alt, hvad vi gør, som har en stor effekt – det er vigtigt at tage med sig i hverdagen. Vi skal turde udfordre status quo og os selv, så vi hele tiden kan forbedre os.
– Jeg mener, at gode bæredygtighedsforanstaltninger vil blive en hygiejnefaktor, der i fremtiden vil være kernen i alle tjenester og produkter. Og det er heri drivkraften ligger, når det gælder om at gøre sustainability som min levevej.
Det er vigtigt at vejlede forbrugerne, så de hjælpes til at foretage mere grønne produktvalg
Hvilken konkret forskel vil du gerne gøre med dit arbejde inden for sustainability?
– Jeg tager ofte udgangspunkt i mig selv som forbruger i mit arbejde. Og et af de udfordringer, jeg ofte er støt på, er at være i tvivl om, hvorvidt jeg nu også vælger det grønneste alternativ. Ifølge ’Orkla Sustainable Life Barometer 2019’, en undersøgelse af danskernes forhold til bæredygtighed, er der noget, der tyder på, at jeg ikke er ene om at have været i tvivl. Her svarede nemlig 7/10 forbrugere, at de har svært ved at vurdere produkters bæredygtighed.
– Det er her, jeg mener, jeg som brand manager, kan medvirke til at gøre en konkret forskel inden for sustainability. Det er vigtigt at vejlede forbrugerne, så de hjælpes til at foretage mere grønne produktvalg. Men det handler om mere end vejledning i et grønt forbrug, det handler lige så vel om involvering. For hvis vi skal have forbrugerne til at købe mere bæredygtigt, er vi nødt til at forstå, hvad deres behov og ønsker er. Det er bl.a. derfor, jeg har opstartet et Klar-community i Danmark, hvor vi produktudvikler i tæt samarbejde med danske forbrugere.
Find Maia Bengtsen på LinkedIn.
Indstilling af Maia Bengtsen
Bæredygtighed står højt på agendaen i Orkla. Som Nordens største FMCG-producent og ca. 8 millioner daglige touch points med forbrugere er vejledning i et mere bæredygtigt forbrug en del af koncernens strategi. Vores medarbejdere er nøglen til at efterleve dette ansvar.
Maia Bengtsen er én af de drivende kræfter bag Orklas nye mærkevaresatsning Klar – en serie af klima- og miljøvenlige produkter inden for rengøring- og vaskemidler. Da Maia sidste år blev brand manager for Klar, var produktkategorien ny i det danske marketingsteam, og marketingsbudgettet var beskedent. Men Maias energiske personlighed kombineret med hendes egen passion for at passe på vores klode har medvirket til, at Klar er blevet et voksende hit hos de forbrugere, der ønsker et grønnere alternativ i hverdagen.
Maia har været særligt dygtig til at tænke bæredygtighed og kommerciel succes ind i alle elementer af hendes arbejde med Klar – lige fra samarbejdet med CFW for at kickstarte opmærksomheden om brandet og dets grønne budskab til hendes udvikling af holdbare displays af træ til butikkerne, der kan bruges igen og igen.
Med blandt andet en fuld transparent ingrediensliste, emballage af genanvendt plast, milde dufte fra naturen og en åben forbrugerdialog om Klar’s næste ambitionsniveau vælger flere og flere Klar som brand. Det er talenter som Maia, der gør det muligt for Orkla-koncernen at forfølge målet om at gøre det nemt for forbrugerne at vælge bæredygtigt. Og talenter som Maia, er ikke alene Orklas ’Sustainability Håb’, men også samfundets håb om en mere bæredygtig fremtid.
Du kan læse de andre indstillinger til Årets Sustainability Håb her.
Forsiden lige nu:

Googlediversitet og containerinklusion: Virksomhedsgiganter gav råd om inklusion
Coca Cola, ISS, Mærsk, Danske Bank og Google meldte sig ind i Copenhagen Pride som gæster på CBS. Virksomhedernes ledende kræfter på området gav her sine bud på, hvordan du åbner din arbejdsplads op for regnbuens farver.

Deloitte: Øremærket barsel er en gave til virksomhederne
Revisions- og konsulenthuset ser de nye barselsregler som et godt skub, der kan gøre det lettere at holde på talentmassen. For virksomhederne er ligestilling også forretning.

Klimaunderskud i medie- og underholdningsbranchens topledere – hvad gør de danske profiler for klimaet?
Medie- og underholdningsbranchens topledere halter bagefter med sit bæredygtige ansvar, men der er både råd og inspiration at hente. Eksperter og mediekoncerner deler her ud ad sine erfaringer.
Seneste artikler:

Aarhus Universitet åbner et center for plastikforskning
Verdenshavene fyldes med plastik, og det globale samfund kan ikke følge med produktionen og nedbryde den store mængde, der produceres hvert år. Det vil Aarhus Universitet og professor Daniel Otzen nu gøre noget ved.

Modeindustrien skal rykke sig på data, transparens og sporbarhed
De unge, der bærer bæredygtighed: Rasmus Stærk Just leder CSR-afdelingen i DK Company med en holistisk tilgang til bæredygtighed

To nye forskningsprojekter skal medvirke til bæredygtig energiudvikling
European Energy har fået forskningsmidler til at at udvikle bæredygtigt flybrændstof og digital styring af solparker
Loading...
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.
