nyheder

“Corona-krisen får os til at fokusere på, hvilken verden vi gerne vil leve i”

Vækstfonden kan nu hjælpe corona-ramte virksomheder økonomisk. Men hvordan ser direktøren på tiden efter corona?

Af - 23. marts 2020
Vækstfonden

Rolf Kjærgaard, som har været direktør i Vækstfonden siden juli 2019, tror, at der venter nogle lyspunkter på den anden side af corona-krisen, når det gælder bæredygtighed.

“Fremtidens virksomheder skal være bæredygtige, og de skal tjene penge på at levere bæredygtige løsninger”.

Sådan lød et af budskaberne fra Rolf Kjærgaard, adm. direktør i Vækstfonden i en kronik i Børsen i slutningen af februar.

Få uger efter var budskabet på den statslige investeringsfonds hjemmeside et helt andet.

“Hjælp til COVID-19-ramte virksomheder” gjalder overskriften, som linker ind til de muligheder for kaution som henholdsvis små- og mellemstore virksomheder samt store virksomheder kan søge via Vækstfonden.

I den seneste hjælpepakke, som faldt på plads torsdag aften, har regeringen og Folketingets partier afsat en garantiramme på i alt 17,5 mia. kr. og en tilhørende tabsramme på ca. 5 mia. kr. til de små- og mellemstore virksomheder. Det vil udløse udlån på op til 25 mia. kr., skriver Vækstfonden i en pressemeddelelse. Til de store virksomheder er den samlede garantiramme på 25 mia. kr. og kan dermed udløse udlån på op til 35,7 mia. kr.

Der er med rette mange, der nu hejser et flag for, at vi ikke må glemme den grønne omstilling

Så alvorlig er virksomhedernes økonomiske krise. Så hvordan ser fremtiden ud for kombinationen af virksomheder og bæredygtighed set i lyset af en krise, hvor manges fokus er på at overleve?

– Den situation vi i dag står over for, er markant anderledes end for blot et par uger siden. Vi er på ukendt land, og der er ingen tvivl om, at det får store konsekvenser for mange virksomheder, lyder det fra Rolf Kjærgaard.

– Der er med rette mange, der nu hejser et flag for, at vi ikke må glemme den grønne omstilling i kampens hede mod COVID-19. Bekymringen er rimelig og skal tages alvorligt. Vi er dog, som forbrugere, investorer og som mennesker de seneste år, blevet mere og mere bevidste om det aftryk, vi sætter på verden. Derfor vil vi kun i højere grad blive ved med at efterspørge grønne løsninger og tiltag fra virksomhederne, og derfor er virksomhederne nødt til at tænke grøn omstilling ind i deres strategi. Også efter corona-krisen.

Hvad er i så fald dit budskab til såvel virksomheder som deres potentielle investorer i denne her situation?

– Vi har alle et ansvar for, at klimaet og bæredygtighed forbliver allerforrest i vores bevidsthed. Det er naturligt, at der i en krisetid som denne, er andre og nære udfordringer, som fylder. Men det ændrer ikke ved, at et grønt og samfundsmæssigt afkast på den lange bane også vil skabe et økonomisk afkast.

– Grønne og bæredygtige virksomheder er ikke en modsætning til økonomisk bæredygtighed. Tværtimod. Det hænger mere og mere uløseligt sammen, og derfor er der for både virksomheder og investorer gode muligheder for forretning inden for grøn og bæredygtig omstilling.

Corona-krisen er så alvorstung, at det ikke er på sin plads at tale om at drage fordel af den

The Economist er en af de medier, som har peget på, at corona-udbruddet blandt andet kan få betydning for virksomhedernes forsyningskæder og blandt andet fører til, at de bliver kortere – og dermed kommer tættere på hjemmemarkederne. Tiden er dog ikke til at spå om, hvorvidt det kommer nogle danske leverandører til gode, mener Rolf Kjærgaard.

– Corona-krisen er så alvorstung, at det ikke er på sin plads at tale om at drage fordel af den. Både de direkte og de afledte effekter vil ramme alle, men mange af de virksomheder, vi taler med i dag, har ansvarlighed og bæredygtighed tænkt ind i kerneforretningen, og de er meget bevidste om den grønne transition, vi skal undergå for at komme i mål med de 70 procent. Det er alt andet lige en komparativ fordel. Men virksomhederne skal blive ved med at innovere og gribe nye stærke muligheder, når de opstår.

Et andet aspekt af corona-udbruddet er, at den vil afsløre, hvilke virksomheder der står på for spinkelt – og forældet – et grundlag. Det mener virksomhedsredaktør på Finans.dk Søren Linding, som i en klumme skriver:

“Corona-krisen [kan] paradoksalt kædes sammen med behovet for en grøn omstilling. En recession vil blæse virksomheder omkuld, selv om regeringens redningspakker kommer til at afbøde de værste stormskader. Det er ikke nødvendigvis alle, der kan reddes, der skal reddes. Der vil være mange virksomheder, der sidder fast i en forældet forretningsmodel uden nogen farbar vej mod en bæredygtig fremtid.”

I en krisesituation så alvorlig som den vi står i i dag, vil der være mange – også sunde og grønne virksomheder – der desværre ikke kan holde hjulene i gang

Men heller ikke grønne virksomheder går fri i en så alvorlig krise, som corona-virussen afstedkommer, vurderer Rolf Kjærgaard.

– Hvor vi står netop nu, er det svært at få øje på andet end ulemper, vanskeligheder og voldsomt pres på økonomien som følge af corona-krisen. Både de direkte og de afledte effekter vil ramme alle. Og i en krisesituation så alvorlig som den vi står i i dag, vil der være mange – også sunde og grønne virksomheder – der desværre ikke kan holde hjulene i gang som konsekvens af manglende efterspørgsel. Vi forsøger så vidt muligt at hjælpe disse virksomheder, men der vil være tilfælde, hvor selv den bedste vilje ikke rækker.

Det er selvfølgelig tidligt, men tør du gætte på- eller ser du tendenser på nogle positive læringer i forhold samfundsansvar og/eller større medvind til bæredygtighed som følge af corona-krisen for virksomheder?

– Corona-krisen er et chok for alle. Men den minder os også om det nære og vigtige, og får os til at fokusere på, hvilken verden vi gerne vil leve i fremadrettet. Det oplever jeg også, er tilfældet for danske virksomheder. I Danmark har vi mange stærke, bæredygtige virksomheder – både inden for social ansvarlighed og grønne virksomheder, der hver dag arbejder med nye spændende teknologier og løsninger. Teknologier og løsninger, der kun er blevet mere relevante efter corona-krisens start, lyder det fra Rolf Kjærgaard, som tilføjer:

– Det samfundssind, der netop nu folder sig ud, mens vi forsøger at afbøde corona-virussens spredning, kan bagefter vise sig i en endnu større bevidsthed hos danske virksomheder om, at de produkter, de sælger, skal skabe værdi og gøre en forskel for kunder og forbrugere – også for den grønne omstilling.

Om Vækstfonden
Vækstfonden er statens finansieringsfond, som arbejder for at styrke danske virksomheders adgang til risikovillig kapital. I tætte partnerskaber med banker og private investorer fra ind- og udland finansierer Vækstfonden virksomheder i alle brancher over hele landet. Fonden støtter både virksomheder, når de starter, vokser og når de skal ud på globale markeder og ved børsnoteringer. Siden 1992 har Vækstfonden medfinansieret vækst i over 7.900 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 24,9 mia. kr.
Kilde: Vækstfonden

Tags:


Warning: sizeof() [function.sizeof]: Parameter must be an array or an object that implements Countable in /var/www/sustainreport.dk/public_html/wp-content/plugins/wp-mystat/lib/mystat.class.php on line 1252