Det er afgørende for en virksomheds signalværdi at fremstille sig selv som bæredygtig, fortæller Rasmus Winther, der er direktør for public affairs hos kommunikationsbureauet Geelmuyden Kiese.
Men, hvis det bare er varm luft, eller virksomheden ikke er “grøn nok”, skal selskabet være klar til at stå for skud.
– Det afgørende er, at hvis du er grøn og har en fuldstændig klar strategi for, hvordan du får pil op på den grønne bundlinje, så skal du kommunikere det.
– Men, hvis du bare laver det for signalværdiens skyld uden reelt set at have taget stilling til noget, men bare kigger dig omkring og konstaterer, at “de andre gør det, så jeg må nok hellere også gøre det”, så vil jeg vurdere, at der er en enormt stor risiko for, at du bliver taget i at greenwashe, og så får det en kontraproduktiv effekt, fortæller Rasmus Winther, der rådgiver en lang række danske virksomheder i public affairs.
Ifølge en rapport fra PwC og AxcelFuture har 71 procent af de danske C25-virksomheder en konkret strategi for deres klimamål, mens 17 procent slet ingen plan har endnu.
Læs mere: C25-selskabernes klimamål er svære at gennemskue
Grøn, grønnere, Carlsberg
Et af de C25-selskaber, hvis strategi og kommunikation er klar i spyttet, er Carlsberg, der tidligere i maj åbnede et nyt bryggeri i Fredericia, der skal spare ølproducenten for 500 millioner liter vand om året, fordi op mod 90 procent af procesvandet skal genanvendes.
Carlsberg, der er verdens fjerdestørste bryggeri, har sat som mål, at vandspildet i koncernen skal gå i nul i 2030, for at komme FN’s Verdensmål i hu. Det er en del af bryggeriets bæredygtighedsprogram Together Towards Zero, som inkluderer en målsætning om nul CO2-udledning fra bryggerierne samt at nedbringe CO2-udledningen fra hele værdikæden med 30 procent i 2030.
– Som en global virksomhed har vi et ansvar for at støtte op om FN’s Verdensmål, og som bryggeri har vi et særligt ansvar for at komme vandspild til livs i vores globale produktion. Anlægget i Fredericia vil give os viden, der kan implementeres i vores bryggerier i resten af verden, udtalte Carlsbergs CEO Cees ’t Hart i forbindelse med åbningen, hvor også statsminister Mette Frederiksen (S) deltog.
Ifølge en opgørelse fra 2019 var Carlsberg blandt de tre mest omtalte C25-selskaber i de danske medier, når det kom til bæredygtighed.
Frygter hak i tuden
Rasmus Winther fortæller, at hos Geelmuyden Kiese, der er Skandinaviens største partnerejede kommunikationsbureau, oplever man, at virksomhederne ser den grønne omstilling som en klar forretningsstrategi:
– Det er tydeligt, at virksomhederne er bevidste om, at de skal gøre noget i forhold til deres grønne omstilling og deres CO2-aftryk, fordi det gør dem i stand til at konkurrere med deres konkurrenter på en ny måde, og der er faktisk dét, der driver langt de fleste af dem.
Bliver man hægtet af, hvis man ikke har en tydelig grøn profil?
– Det er ikke situationen endnu, men i nogle sektorer tror jeg, at det kommer om måske fire, fem eller seks år.
– Vi har for eksempel en kunde, der producerer delelementer til bilindustrien, og de har læst skriften på væggen om, at når store virksomheder som Volkswagen går ud og siger, at deres biler ikke alene skal køre grønt, de skal også produceres grønt – jamen, den virksomhed, der er i stand til at producere de dele 100 procent grønt, står selvfølgelig forrest i køen, når der skal sælges noget til Volkswagen, siger Rasmus Winther.
Han tilføjer, at man ikke skal underkende, at der er en del virksomheder, der holder igen med at kommunikere om sine tiltag, fordi det kan være vanskeligt at være grønne nok – og så lader de hellere helt være:
– Når nogen træder lidt ved siden af, er vi meget hurtige til at slå dem i hovedet, at de har brugt det forkerte udtryk, eller at det ikke var helt så grønt, som de gav udtryk for. Jeg tror, vi er nødt til at tage det ret alvorligt, at mange virksomheder finder det enormt svært. Risikoen er faktisk, at de holder op med at kommunikere omkring det, fordi de er bange for at få et hak i tuden. Og det er trist, for de kunne måske have inspireret andre.
Forsiden lige nu:

Typehusgigant retter ind efter kritik af deres nedrivningsiver
Uetisk og usmageligt, når HusCompagniet i deres iver for at sælge nybyggede huse har kaldt gode og solide huse nedrivningsklare, siger Arkitektforeningens direktør.

Forbrugerjurist: HusCompagniets løfter om bæredygtighed kan ikke holde til en sag
HusCompagniet har efter alt at dømme været på den gale side af linjen for greenwashing. Efter Sustain Reports spørgsmål har virksomheden slettet hele menupunktet om bæredygtighed fra hjemmesiden.

Danskerne demonstrerer for biodiversiteten
Den 3. juni afholdes Danmarks første Folkets Biodiversitetsmarch. Tusindvis af borgere samles for at kræve politisk handling og en ny biodiversitetslov, som skal sikre 30 procent beskyttet natur i 2030.
Seneste artikler:

Departementschef skal afløse Möger
Peter Stensgaard Mørch skal være ny administrerende direktør hos PensionDanmark. Men først efter et år, hvor han bliver rustet til stillingen.

Djøfs lederpris 2023 går til leder med blik for bæredygtighed, social ansvarlighed og inklusion
I år kunne Rune Petersen, chef for innovation og investeringer hos Pelican Self Storage, tage imod titlen som årets bedste leder.

Seges Innovation ansætter Niras-profil som ny topchef
Efter årtier i Niras træder Tom Heron fra august til som administrerende direktør for Seges Innovation P/S. Samtidig runder den uafhængige virksomhed sit første årsregnskab.
Loading...
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.
