Connect with us

Hvad søger du?

Sustain ReportSustain Report

Nyheder

Velux er på vej med ny 2030-strategi for sustainability

Klima- og miljø-strategi bliver afløst af en ambitiøs sustainability-strategi.

Rådet for Energieffektiv Omstilling
Ingrid Reumert, VP for Sustainability i Velux Gruppen. Foto: Velux.

Move over, Aarhus. Parken der omgiver Velux Gruppens hovedsæde i Hørsholm har sin helt egen regnbue. En skulptur i glas og metal af lys-kunstneren Olafur Eliasson glimter i alle Verdensmålenes farver, når solen rammer den.

Dagens samtaleemne taget i betragtning, er det ganske passende. For når Velux senere på året lægger sidste hånd på sin nye sustainability-strategi, spiller Verdensmålene en større rolle end hidtil.

– Vores nuværende klima- og miljøstrategi udløber i 2020. Næste skridt er en 2030-strategi. Den udvider scopet fra at handle om nedsættelse af vores CO2-aftryk og at reducere energiforbruget til det, jeg vil kalde en rigtig sustainability-strategi, siger Ingrid Reumert, VP, Global Communications, Sustainability & Public Affairs i Velux Gruppen.

Sustainability er en større øvelse
Velux’ nuværende strategi blev lavet før COP15 i 2008.

– Klima og miljø var det, man lavede strategier for dengang. Vi satte blandt andet et mål om at halvere vores CO2-udledning i 2020, og det kommer vil til at nå. Men når vi taler sustainability, er det en større øvelse, og det bliver derfor også en bredere strategi for virksomheden.

Det er et kæmpe stort arbejde i forhold til en klima- og energi-strategi

Derfor har man længe internt arbejdet på strategien, fortæller Ingrid Reumert.

– Ud over at strategien skal være enormt ambitiøs, vil vi også gerne have, at den har en intern forankring. Det er vigtigt, fordi den skal udleves over de næste ti år med en lang række aktiviteter og initiativer. Det bliver selvfølgelig kun en succes, hvis hele forretningen er med og forstår vigtigheden af bæredygtighed.

– Vi har allerede brugt næsten et år på interne ekspert-workshops, workshops med topledelsen, samlingen af al data, nedsættelsen af arbejdsgrupper med mere. Det er et kæmpe stort arbejde i forhold til en klima- og energi-strategi, for den kan du nemmere køre i den søjle i virksomheden, som handler om selve produktionen. Sustainability er en meget større intern øvelse for en global virksomhed af vores størrelse.

Hvad har været det mest udfordrende i processen indtil nu?

– Det sværeste er, at det er så komplekst. Der er mange gensidige afhængigheder. Hele pointen med bæredygtighed og Verdensmålene er jo, at alle faktorerne hænger sammen. Så når vi vil arbejde med bæredygtighed i produktionen, skal vi også se på det i forhold til vores produkter, leverandører, vores egne medarbejdere med mere. Det gør, at der ligger en masse gammeldags rugbrødsarbejde i at lave en sustainability-strategi.

Ambitionsniveauet er udgangspunktet
En anden produktionsvirksomhed som IKEA har sat et 2030-mål om at blive cirkulær, og Novo Nordisk og Carlsberg har et mål om zero impact i 2030. Mens virksomheder i den anden ende af skalaen har kortere horisonter og mere afdæmpede ambitioner.

Kan du sige noget om, hvor jeres plan lander på den skala?

– Vi starter med at se på, hvor højt vores ambitionsniveauet skal være, og så sætter vi KPI’erne derefter. Vi har en ambition om at gøre det så godt som muligt i forhold til at reducere vores eget CO2-aftryk og at skabe forandring i samfundet uden for Velux. Men jeg kan ikke komme med et mere konkret bud, for så langt er vi ikke.

Vi mener, at den største impact ligger i at få andre med

Hvad Ingrid Reumert kan løfte sløret for er, at Verdensmålene kommer til at spille en større og mere konkret rolle for sustainability strategien end i dag. Velux arbejder for mål 3, Sundhed og trivsel, mål 7, bæredygtig energi, mål 11, Bæredygtige byer og lokalsamfund, mål 12 Ansvarligt forbrug og produktion, og ikke mindst mål 17, Partnerskaber for handling.

– Vi mener, at den største impact ligger i at få andre med på at arbejde for mere bæredygtigt byggeri og hele den sundhedsdagsorden, der er en del af det, siger Ingrid Reumert med henvisning til, at byggeriet i Danmark er ansvarlig for 40 procent af energiforbruget og 36 procent af CO2-udledningen. Samtidig bruger vi 90 procent af vores tid indendøre, så derfor har indeklimaet stor betydning for vores sundhed.

Verdensmålene giver en retning for strategien
Ser I nye forretningsmuligheder i Verdensmålene, eller har de mere været et kommunikations-middel eller et middel til at sætte eksisterende bæredygtigheds-tiltag på nye formler?

– Verdensmålene hjælper os med at give et outside-in perspektiv. Med dem handler det ikke kun om, hvad Velux kan levere af. Det handler også om at se på, hvad verden har brug for i forhold til at få en bæredygtig udvikling.

– Vi kommer både til at bruge Verdensmålene til at optimere vores egen forretning, men også til at række ud til andre i branchen, politikerne og forbrugerne. Det hjælper målene med, fordi de sætter en ambition for verden og giver os et fælles sprog til at tale om den på tværs af sektorer.

Til det formål har Velux blandt andet producerede en seks minutter lang film om, hvordan Velux Gruppens forretning støtter op om tre udvalgte Verdensmål. Den har deltagelse af CEO David Briggs, eksterne eksperter og cases (filmen kan ses til slut i artiklen, red.).

Det er et eksempel fra vores branche på, at sustainability ikke kun handler om vores klima-aftryk

For selvom Velux’ primært producerer ovenlysvinduer, er virksomhedens egentlige produkt et bedre indeklima, der fremmer sundhed, indlæring og produktivitet, hvad end der er tale om private hjem, skoler eller arbejdspladser foruden at det bidrager til energieffektivseringer, siger Ingrid Reumert.

Virksomheder skal levere produkter, der hjælper forbrugerne til bæredygtige liv
Konkret peger hun på et nyere produkt, der knytter sig til alle Velux’ tre Verdensmål. Omend det ville være udviklet også uden Verdensmålene, taler det nu ind i en global dagsorden om at sikre sundhed og trivsel, bidrage til bæredygtig energi samt bæredygtige byer.

Et nyt digitalt vindue fremmer nemlig indeklimaet ved selv at lufte ud, når det er nødvendigt og at tilpasse sig vejrdata, som hentes ned via DMI, så der i tilfælde af meget sol, skærmes for lysindfaldet, før huset er blevet overhedet.

– Det er et eksempel fra vores branche på, at sustainability ikke kun handler om vores klima-aftryk, men om forbrugerne mærker en effekt i deres liv. Jeg tror på, at vi som virksomheder skal gøre det helt utrolig nemt for forbrugeren at leve bæredygtigt. Jo mindre de selv skal gøre, jo bedre. Det vindue vi udvikler, skal man ikke selv styre med en fjernbetjening, det fungerer af sig selv.

Vi tror på, at man kan leve det bæredygtige liv og det gode liv samtidig

– For det duer ikke, hvis vi kommer med løsninger, der betyder, at forbrugeren hele tiden skal tage stilling til bæredygtighed. Det kan man ikke i sin hverdag med familie og job. Derfor handler det om at se forbrugernes behov og at lave nogle attraktive løsninger på dem, så forbrugerne tager dem til sig. Vi tror på, at man kan leve det bæredygtige liv og det gode liv samtidig, siger Ingrid Reumert.

Forbrugerne skal drive den bæredygtige udvikling
Med 800.000 parcelhuse i Danmark, hvoraf mange er fra 1970’erne, er der et stort potentiale for Velux’ løsninger alene på hjemmemarkedet. Men også i lande som Holland og Belgien samt i Østeuropa mærker Velux en stigende interesse, ifølge Ingrid Reumert.

2018-resultatet gav et løft i omsætningen for hele VKR Holding, holdingselskabet bag Velux, på 5,1 procent, hvoraf cirka to procentpoint skyldtes nye opkøb. Såvel væksten i omsætningen og i driftsresultatet var ifølge en selskabsmeddelelse “tæt på det forventede”.

Udfordringen for Velux og andre virksomheder i branchen for energieffektiviseringer er dog, at hovedparten af bygningsmassen er opført. Det gælder i hvert fald i Europa, som er Velux’ primære marked.

Jeg er meget optaget af consumer enablement

– Tager man et dronefoto af København i dag og i 2050, vil 80 procent af bygningerne være de samme. Årligt er der kun en procent nybyggeri, siger Ingrid Reumert.

Derfor spiller forbrugerne og deres personlige valg en stor rolle for Velux’ vækst og ambitioner.

– Jeg er meget optaget af consumer enablement. Det vil sige. hvordan man får skabt en bevægelse uden for virksomheden, der får forbrugerne med. Hvis jordens mange milliarder mennesker begynder at leve mere bæredygtigt og efterspørge produkter, der bidrager til et bæredygtigt liv, skal vi som virksomheder nok levere de produkter.

– Men hvordan får vi udviklet og bevidstgjort forbrugerne, så de ønsker at leve et mere bæredygtigt liv? Den grønne omstilling kan ikke gennemføres for offentlige midler alene. Der skal private investeringer til, og der skal vi tale til folks værdier om det gode familieliv. Det er det, der trigger folk til at bruge penge på at energieffektivisere deres hjem, frem for at de sparer noget på varme- og el-regningen.

Det gode liv tiltaler mere end energibesparelser

Et af midlerne til det er kampagnen “Indoor generation”, der blev præmieret af reklameprisen Creative Circle 2019. Den har netop fået en opfølger i filmen ‘Let Nature Back Into Your Home‘.

Vil fortællingen om det gode, bæredygtige liv også gøre det nemmere for jer at komme igennem med jeres dagsorden til politikere og andre, frem for at det er den vedvarende energi, der løber med al opmærksomheden?

Skolers ringe indeklima kan betyde tabt indlæring svarende til et helt skoleår

– Den grønne omstilling er en taburet med tre ben; vedvarende energi, elektrificering og energieffektiviseringer. Vi skal have fat i alle tre ben for at komme i mål med den. Men det er klart, at det er nogle andre diskussioner, man får, når man i stedet for kun at tale om energieffektiviseringer også peger på, at nogle skolers ringe indeklima kan betyde tabt indlæring svarende til et helt skoleår. Et godt indeklima i private hjem er også vigtigt for at undgå sygdom og allergier.

Bruger I sustainability-dagsorden aktivt til også at adskille jer fra konkurrenterne og blive industriledende på det punkt? I forhold til det sociale område, skriver I for eksempel på Twitter, at I har langt færre ulykker på arbejdspladsen end konkurrenterne?

– Vores kunder er i stigende grad optaget af bæredygtighed, og som virksomhed er det vigtigt at være foran kurven og ikke bagefter. Så på den måde er bæredygtighed også bæredygtig forretning. Vi vil meget gerne være med til at drive udviklingen, og det mener vi også, vi har gjort i det seneste 20 år, siger Ingrid Reumert.

Åbne for samarbejder med andre
Hun nævner blandt andet de 40 demonstrations-bygninger på tværs af Europa, kaldet Active Houses, som Velux bruger til at vise relaterede brancher og stakeholdere, hvordan man kan bygge bæredygtigt på tværs af budget, geografi og arkitektonisk stil.

Siden 2015 har Velux desuden årligt finansieret undersøgelsen “Healthy Homes Barometer”, som tager temperaturen på kvaliteten af byggeriet i Europa og på, hvordan det påvirker borgerne.

– Cirka 80 millioner europæere lever i dårligt byggeri. Det svarer til en ud af otte. Så vi ser meget gerne, at politikerne i Danmark og EU fokuserer mere på at gøre vores byggerier energieffektive og sunde. Det kommer vi i stigende grad til at sætte fokus på.

Som mål nr 17 om partnerskaber siger, er det den vej vi skal

Til det formål er partnerskaber afgørende for Velux, fortæller Ingrid Reumert.

– Vi er meget åbne for at samarbejde med andre, og vi har flere og flere samarbejder med mindre virksomheder, interesseorganisationer og unge forskere. Som mål nr 17 om partnerskaber siger, er det den vej vi skal.

Mange virksomheder taler om vigtigheden af partnerskaber, men I klumper jer oftest sammen i interessefællesskaber. Kunne det have en større effekt at være i partnerskab med for eksempel Ørsted eller andre?

– Det er da en pointe, at energisystemet skal ses på tværs af de tre ben, der også handler om vedvarende energi og elektrificering. Men dagsordenen om energieffektivisering har fået alt for lidt opmærksomhed. Og det handler altså ikke om peanuts, hvis man glemmer den. En ny analyse viser, at den grønne omstilling bliver 120-160 mia. kr. dyrere, hvis vi glemmer energieffektiviseringerne. Spændet på de 40 mia. kr. er det sundhedspotentiale, der er i at få bedre indeklima. Så det er heftige tal, og tingene skal ses i sammenhæng.

Sammenhæng er der også mellem Velux’ nye sustainability-strategi og virksomhedens dna, mener Ingrid Reumert.

– Vi er så heldige i Velux, at bæredygtighed er en del af vores dna, fordi vi har en mønstervirksomheds-målsætning, som blev formuleret af vores grundlægger Villum Kann Rasmussen i 1965. Den handler om at være en god samfundsborger, at udvikle produkter, der gør noget godt for samfundet og behandle alle relationer positivt og om den finansielle bæredygtighed. Så ser du på den målsætning er alle tre dimensioner af bæredygtighed; den sociale, den økonomiske og den miljømæssige allerede en del af vores strategi.

Det er private virksomheders pligt at bidrage til samfundet og til en bæredygtig udvikling for verden – David Briggs, CEO Velux Gruppen

Velux Gruppens film om Verdensmålene

Om Velux Gruppen
Vi arbejder globalt med salg og produktion i mere end 40 lande og beskæftiger omkring 11.500 medarbejdere verden over. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S, der er et aktieselskab fuldt ejet af almennyttige og velgørende fonde (THE VELUX FOUNDATIONS) samt familie. I 2018 havde VKR Holding en totalomsætning på 2,6 mia. euro og THE VELUX FOUNDATIONS donerede 118 mio. euro i velgørende tilskud.

VELUX Gruppen har eksisteret i over 75 år. Produktporteføljen omfatter ovenlysvinduer, ovenlysmoduler, dekorative gardiner, rulleskodder og andre solafskærmningsprodukter såvel som smart home løsninger. Disse produkter hjælper med at sikre et sundt og bæredygtigt indeklima.

Forsiden lige nu:

Seneste artikler:

Connie Hedegaard med i priskomite

Den tidligere EU-kommissær slutter sig til navne som Kristian Jensen, Torben Möger Pedersen og Le Gammeltoft.

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.