nyheder

Sådan kommunikerer du om bæredygtighed på sociale medier

De fleste virksomheder vil være dækket ind med disse to sociale medier, ifølge ekspert.

Af - 30. august 2021

Det handler om likes og personlighed, hvis du skal ud over rampen på sociale medier, fortæller ekspert. Foto: evgenyatamanenko/iStock

Få Sustain Reports nyhedsbrev
Tilmeld dig gratis

– Mange virksomheder vil gerne profilere sig på social ansvarlighed, og der er det klart, at en topleder vil få en stor fordel ved at kommunikere på sociale medier, siger Troels Johannesen.

Han er strategisk kommunikationsrådgiver og ekspert i toplederkommunikation på sociale medier.

– Sociale medier helt oplagte for dem at bruge i forhold til at komme ud over rampen med de hovedbudskaber, man må have som organisation, siger Troels Johannesen.

Her er hans fem bud på, hvad sociale medier kan bruges til, når man som virksomhed eller topleder gerne vil kommunikere om sine bæredygtige tiltag i en virksomhed – og hvordan de ikke skal bruges.

Varm luft

Ifølge Danmarks Statistik brugte 75 procent af de danske virksomheder i 2019 sociale medier til PR og markedsføring.

Og i disse år er netop bæredygtighed det ene emne, som de fleste virksomheder og topchefer ikke kan undgå at skulle tage stilling til, forklarer Troels Johannesen:

– Det her er nogle af de store dagsordener, som mange virksomhedsleder er nødt til at gøre sig synlige på, og vise i den offentlige debat at de tager stilling til.

Læs også: Sustainability får stigende betydning for en CEO’s brand

Ifølge eksperten er det dog afgørende, at man som virksomhed har gjort sit grundarbejde, inden man sender noget ud på sociale medier. Første punkt er ikke at sende varm luft ud.

– Det nytter ikke noget, at man kommunikerer om bæredygtighed som topchef, hvis man ikke er en bæredygtig virksomhed eller interesserer sig for bæredygtighed.

Han tilføjer:

– Men de fleste virksomheder er nødt til at forhold sig til bæredygtighed og har også initiativer og programmer for at blive mere bæredygtige. Dér kan topchefen jo gå ud og fortælle, hvad det er, man foretager sig som virksomhed for også at blive kendt som en virksomhed, der deltager i den her globale forandring.

Forfatter og ekspert i toplederes kommunikation på sociale medier Troels Johannesen. Foto: Ulrik Jantzen

Ifølge Troels Johannesen er det ikke længere nok at kunne sælge sine produkter, fordi det er gode produkter. Man er også nødt til at “sælge historien” om, hvad virksomheden gør for samfundet.

– Og der er toplederens kommunikation ret vigtig for, at folk forstår, hvad det er for nogle store dagsordener, man har, og hvor man eksempelvis arbejder med grøn omstilling eller social inklusion, siger han.

Men hvor går man hen?

Troels Johannesen forklarer videre, at virksomhederne kan ramme mange forskellige målgrupper via de sociale medier. Derfor anbefaler han, at man som virksomhed får gjort sig klart, hvad ens budskab er, og hvem man gerne vil nå, inden man går til tasterne. Han tilføjer, at hvem man rammer, afhænger af, hvilke medier man bruger.

– Man skal finde ud af, hvad det er for en social mediekanal, man vil bruge. Og her vil de fleste nok finde ud af, at de bliver dækket ind ved enten LinkedIn eller Twitter til de formål, man har som virksomhedsleder.

Mens LinkedIn typisk er godt til at nå egne medarbejdere, sine branchekolleger og eksterne relationer som kunder, vil Twitter typisk være dér, man når journalister og politikere.

– Twitter er stedet, hvor de store dagsordener i debatten bliver sat i Danmark. Der er desuden over 3.000 danske journalister på Twitter, så det er en genvej til at få sine historier i medierne, hvis man er god til at bruge sin salgskanal til journalisterne.

Han tilføjer:

– Samtidig er der en masse politikere på Twitter. Så, hvis man er en virksomhed, der har at gøre med det politiske niveau, og også arbejder med interessevaretagelse eller lobbyisme, er Twitter det største medie, hvor du kan få en genvej til politikere, som eller ville tage lang tid at etablere ad andre kanaler.

På Twitter er der kun plads til 280 tegn pr. tweet, så derfor skal man kunne fatte sig i korthed, være skarp i mælet, så ens budskab skæres ind til benet.

– Men hvis man kan dét, får man en ret unik fordel i forhold til kontakten med både politikere og journalister, siger Troels Johannesen, der selv er tidligere kommunikationschef i Dansk Journalistforbund,.

Sociale medier skal være sociale

Der er typisk en gennemgående fejl, som mange virksomhedsledere ofte begår, når de kommunikerer via sociale medier. Og det er at glemme at lægge trykket på ordet ”social”.

– Den største faldgrube er at prøve at bruge sociale medier, som var det en pressemeddelelse eller et andet statisk medie. Et socialt medie er socialt, fordi vi gerne vil tale med hinanden, og man må gerne være personlig.

Han forklarer, at langt de fleste virksomhedsledere har svært ved at kommunikere med en personlig tone, men at det er afgørende for at nå ud over rampen på sociale medier.

– Hvis ikke man kan mærke, at det er dén her person, der står som afsender, som kommunikerer, og er der ikke nerve og en tone i det tweet eller opslag, man laver, så har modtageren ikke lyst til at interagere med indholdet på samme måde.

Han tilføjer:

– På sociale medier skal man jo opnå noget engagement, for at budskabet kommer ud i verden. Så får man ingen likes eller kommentarer på sit opslag, kommer det ikke ret langt ud i verden.

Troels Johannesen anbefaler derfor, at man holder sin tone personlig, og lader indholdet være et “blik ind i maskinrummet”, for det er det, folk typisk engagerer sig i.

Frygt ej inputs

– Virksomhedsledere er nødt til at være klar over, at de skal sørge for at lægge hovedet på vandrørene i forhold til, hvad der sker i deres branche. Man kan selvfølgelig lytte til medier eller analyser, men man får et andet indblik i, hvad der er rører sig ved at få reaktioner fra sine modtagere på sociale medier, mener eksperten.

Læs også: Sådan brander topledere sig bæredygtige på sociale medier

Og så skal man ikke være bange for inputs, siger Troels Johannesen.

– Facebook er stadig det store folkelige sociale medie, og det er også det sociale medie, hvor der er størst sandsynlighed for, at man får kritik for det man gør. På LinkedIn får man sjældent kritik, for det man skriver, men til gengæld kan man være heldig at få en del positiv feedback.

Brug stadig telefonen

Ifølge Troels Johannesen kan sociale medier bruges til rigtigt mange ting. Dog gør han opmærksom på, hvad det ikke kan:

– Det erstatter ikke alt. Og det skal eksempelvis ikke udtømme det, at du stadig ringer op til journalisterne og prøver at sælge din historie ind til medier, og det fungerer heller ikke nødvendigvis til direkte kommunikation til kunder.

Tjekliste inden du går på sociale medier
Undgå varm luft – hav styr på dit budskab inden du melder noget ud.
Hvem er din målgruppe? – gå derhen, hvor de er.
Vær personlig – husk, at du ønsker engagement i form af likes og kommentarer.
Lad dit opslag være et “kig ind i maskinrummet”
Lyt til vandrørene – se det som en mulighed for at kommunikere frit med eksempelvis kunder og branchen og få anderledes inputs.
Kilde: Troels Johannesen

Få et tilbud på Sustain Report til dig eller din organisation

Udfyld formularen og få et skriftligt tilbud

Modtag et tilbud Læs om abonnementspriser og muligheder

Allerede bruger - log ind