– Hvis vi skal nå i mål med den grønne omstilling, skal forbrugerne ændre adfærd. Og hér spiller markedsføring en meget vigtig rolle, for det er et af de mest kraftfulde værktøjer til at rykke forbrugernes adfærd, siger Julie Daugaard i denne udgave af Steffen Max Høghs ‘Bæredygtig Business’.
Julie Daugaard er har Growth Director hos konsulenthuset Dentsu, der blandt andet arbejder med marketing.
Men hvordan nu det? Er ”bæredygtighed” og ”marketing” ikke hinandens modpoler? Nej, siger Julie, som hjælper virksomheder med at finde ud af, hvordan de skaber markedsføring uden at skabe overforbrug. Hvor traditionel marketing handlede om at sælge mere, handler det i dag om at sælge anderledes.
Fremtidens forbrugere kommer slet ikke til at ville handle med virksomheder, der ikke er bæredygtige. Derfor er der en omvæltning i gang blandt danske virksomheder, som skal til at genopfinde sig selv.
Dentsu tilbyder en uddannelse, hvor man lærer at forstå den bæredygtige forretningsmodel, og hvordan man kan flytte forbrugerne, som groft sagt kan inddeles i fire kategorier:
- De aktivistiske
- De bekymrede
- De snusfornuftige
- De ”blæredygtige”
Hør Julie Daugaards gennemgang af de fire typer forbrugere, og hvordan du som virksomhed kan gribe det an, når du skal ændre deres adfærd ved at kommunikere din virksomheds bæredygtige tiltag.
I episoden taler Steffen Max Høgh og Julie Daugaard også om, at de virksomheder, der satser på bæredygtighed og tør at tænke langsigtet, vækster mere end øvrige brands! At gå den bæredygtige vej, viser sig altså på bundlinjen!
Og endelig kommer vi forbi indsatsen ”Ansvarlig Annoncering”, hvor Dentsu er gået sammen med JP/Politikens hus om at annoncere til danskere med lige så stor datakvalitet som hos tech-giganterne. Det forhindrer annoncekroner i at ryge ud af Danmark og i stedet ende i lommerne hos for eksempel Meta og Google.
Forsiden lige nu:

GTS-institutterne sætter turbo på erhvervslivets innovation og grønne produkter
GTS-institutternes tilbud til dansk erhvervsliv skaber værdi for alle typer af virksomheder, viser en ny evaluering, som Uddannelses- og Forskningsstyrelsen står bag. Særligt yder institutterne et vigtigt bidrag til den grønne omstilling.

Livsstilsprogrammer på tv er mere sorte end grønne
Mad-, bolig- og rejseprogrammer understøtter en traditionel og klimabelastende livsstil og afspejler drømmen om, at vi kan købe os lykkelige.

Verdensmål 7: Vi skal bruge vores energi mere effektivt, hvis vi skal sikre bæredygtig energi til alle
Bliver energisystemet klar til al den grønne strøm? Bør overskudsvarme egentlig ikke være i overskud? Og hvor bliver den politiske handling af? Danfoss kaster lys over, hvad der skal til for at opfylde FN’s Verdensmål 7.
Seneste artikler:

Skævvredne data gør os mindre robuste over for klimaforandringer
Et nyt studie fra SDU viser, at vi har et skævvredet billede af verdens plantedata, fordi den fortrinsvis er indsamlet i og af rige lande, hvilket gør os mindre modstandsdygtige over for klimaforandringernes effekter. Det er et eksempel på et større problem med en strukturel, global ulighed akademia, mener forskere fra DIIS.

Efter 25 år i Jyske Bank skal han stå i spidsen for Seges Innovations økonomiværktøj
Seges Innovation ansætter Lars Viftrup Lund som ansvarlig for virksomhedens økonomistyringsværktøj.

Forskere veksler slam til grønt brændstof – nu gør de klar til produktion
Slam er muligvis kodeordet til at skabe en mere klimavenlig transport på vejene og de udskældte flyruter. Forskere på Aarhus Universitet rykker deres succesforsøg med at omdanne slam fra spildevand til en grøn olie ud i den virkelige verden.
Loading...
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.