Set fra miljø- og klimaperspektiv er hybridbiler ved at blive lidt af en gøgeunge, for bilerne er i bund og grund ikke særlig klimavenlige. Nu har to af de store japanske bilmærker Suzukis og Toyotas danske forretning også fået en løftet pegefinger fra Forbrugerombudsmanden for deres markedsføring. Også energiselskabet OK får kritik.
I en periode i 2021 markedsførte Suzuki Bilimport en såkaldt ”mild-hybridbil” med udsagnet ”Mere sikker og miljøbevidst end nogensinde”, og den anprisning var vildledende, mener Forbrugerombudsmanden. I afgørelsen er der lagt vægt på, at bilen ikke kunne køre udelukkende på el.
For en bil er kun hybrid, hvis den kan køre på strøm alene eller benzin alene. Og det kunne bilen fra Suzuki ikke.
💡 Vil du have hele historien?
Med adgang til Sustain Report er du opdateret den grønne og bæredygtige omstilling.
Bliv opdateret om nyheder og tendenser inden for sustainability fra nogle af de mest interessante aktører på området. Vi gør dig klogere på hvilken vej vinden blæser – både når det gælder danske virksomheder, samfund og forskning.
Har du allerede abonnement? Log ind her: