Connect with us

Hvad søger du?

Sustain ReportSustain Report

Nyheder

Nye tal: Verdensmål er blevet en CEO-agenda

Over 80 pct. af danske CEOs i en ny undersøgelse spiller en aktiv rolle i fht. verdensmål.

Direktør i Dansk Selskab for Virksomhedsledelse Ida Bratting Kongsted. Foto: Mathias Løvgreen Bojesen

Verdensmålene er kravlet længere op på den tætpakkede dosmerseddel hos danske direktører. De er nemlig højt på agendaen hos CEOs i over halvdelen af virksomhederne, ifølge nye tal.

I 84 pct. af virksomhederne spiller CEO’en desuden ofte en aktiv rolle i arbejdet med verdensmålene.

Det viser en ny medlemsundersøgelse blandt 615 VL-medlemmer udarbejdet af Dansk Selskab for Virksomhedsledelse i samarbejde med McKinsey & Company, som bliver præsenteret i sin helhed ved et event fredag eftermiddag, som markerer 5-årsdagen for verdensmålene.

Også bestyrelsesmedlemmerne har fået øjnene op for verdensmålene. Siden seneste undersøgelse fra 2018 er deres engagement nemlig steget fra et rundt 0 til 9 pct. i 2020-tallene.

Og den udvikling glæder Ida Bratting Kongsted, adm. direktør, Dansk Selskab for Virksomhedsledelse.

– Betydeligt flere virksomheder har fået øjnene op for de forretningsmæssige fordele i at arbejde strategisk med Verdensmålene, frem for at det kun er et socialt engagement. Det har været vores benhårde fokus hos VL igennem to år nu at inspirere flere til aktivt at integrere verdensmålene i virksomhedens core-strategy. Altså områder, hvor man som virksomhed kan innovere sin forretning på en bæredygtig måde og samtidig gøre det til sin konkurrencefordel, siger Ida Bratting Kongsted i et skriftligt svar og tilføjer:

– Jeg hæfter mig især ved, at topledelserne i den grad går forrest i dag, og at verdensmålene i stigende grad også er på bestyrelsens bord og dermed bliver en del af strategien. Det er præcis det, der skal til, hvis verdensmålene for alvor skal rykke noget.

Ser man på virksomhedernes engagement i bred forstand, er det også steget. 61 pct. af virksomhederne arbejder i dag aktivt med verdensmål som klima, bæredygtighed og social ansvarlighed, hvilket er en stigning på 20 procentpoint siden 2018, hvor tallet var 41 pct.

Virksomhederne er også varmet lidt mere op, når det gælder det kommercielle potentiale i verdensmålene, selvom den primære motivation stadig er af social karakter. Mens 34 pct. havde en  forretningsrelaterede motivation for at arbejde med dem i 2018. gælder det for 40 pct. i dag.

Hurdlerne ved at arbejde med verdensmålene forbliver dog de samme.

Analysen viser, at begrænset mulighed for at få indflydelse (20 pct.) og måle effekten (18 pct.) sammen med manglende interesse fra kundernes side (14 pct.) og høje omkostninger (12 pct.) stadig er blandt de største barrierer for virksomhedernes arbejde med verdensmålene.

– Det kræver tålmodighed at arbejde med verdensmålene, og en del svarer i undersøgelsen, at de har svært ved at måle resultatet af anstrengelserne. I de kommende år bliver det en vigtig problemstilling, at vi finder bedre metoder til at måle effekten af de forskellige indsatser, siger Ida Bratting Kongsted.

Ser man på top fem over de mest anvendte verdensmål blandt danske virksomheder, finder man de mål, der ligger tættest på noget, de fleste virksomheder arbejder med og kan påvirke. Det gælder ansvarlig produktion og forbrug, klimatiltag og ren energi (mål 12, 13 og 7) samt verdensmål nummer 8 om at ”skabe anstændige job og økonomisk vækst”, og mål nr. 3 om ”at sikre sundhed og fremme trivsel”.

De 5 vigtigste verdensmål for danske virksomheder
12. Ansvarligt forbrug og produktion
13. Klimaindsats
7. Bæredygtig energi
8. Anstændige job og økonomisk vækst
3. Sundhed og trivsel

Forsiden lige nu:

Seneste artikler:

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.